Peter Sagan: “Ik draag deze wereldtitel op aan Scarponi”

zondag 24 september 2017 om 16:59

Peter Sagan draagt zijn historische derde wereldtitel op aan de overleden Michele Scarponi. De Slowaak nam in het flashinterview na afloop van zijn zege in Bergen de tijd om de familie van Scarponi een hart onder de riem te steken. Morgen zou de Italiaan zijn verjaardag vieren.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Vroege beslissers profiteren tijdelijk van een aantrekkelijke Early Bird-korting.

“Ik wil deze zege opdragen aan Michele Scarponi. Het zou zijn verjaardag zijn morgen”, aldus Sagan. “Het is een triest verhaal. Ik wens zijn familie veel sterkte.” Daarnaast bedankte Sagan zijn eigen vrouw, met wie hij binnenkort een kindje verwacht.

‘Ik bedank ook al mijn vrienden in het peloton’
Drie op rij. Hij was de grote favoriet, maar vanzelf ging het niet. “Het is niet makkelijk”, geeft hij toe. In de slotronde zag hij onder meer Julian Alaphilippe wegspringen. “Vijf kilometer voor het einde dacht ik dat het al voorbij was. Ik probeerde nog ten aanval te trekken toen Gaviria ging. […] Op de klim was het peloton al in veel stukken. Toen werden we gepakt door een achtervolgende groep, en waren ook nog jongens vooraan weg. Het gebeurt dan in enkele seconden, dat valt niet te voorspellen. Ik ben heel blij en bedank mijn landgenoten en al mijn vrienden in het peloton”, lacht de Slowaak.

In een spannende sprint bleef Sagan thuisrijder Alexander Kristoff nipt voor. “Alexander koerst hier een thuiswedstrijd, het spijt me voor hem”, aldus de drievoudig wereldkampioen. “Dit is ongelooflijk. Het is speciaal. Het verandert niets, maar voor mij is het heel mooi.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Pierre92 24 september 2017 om 17:12

Halfgod. Icoon. Levende legende. Mens.

schipperaar 24 september 2017 om 17:12

Zou ie de enige zijn die wist dat Scarponi morgen jarig was?

mark vv 24 september 2017 om 17:14

Groot respect voor deze klasbak.

Rondo 24 september 2017 om 17:15

Is in tegenstelling wat anti fans denken niet alleen met zijn eigen show bezig.
Toffe gast en wereldkampioen !

barcasportz 24 september 2017 om 17:18

@schipperaar

Nee.

Pédaleur de charme 24 september 2017 om 17:22

Edit redactie: We hebben het anders opgeschreven.

vevie 24 september 2017 om 17:25

Edit redactie: Reactie is aangepast.

Emergo 24 september 2017 om 17:32

@ Pedaleur de charme Zo moeilijk is de Nederlandse taal toch niet ??

Pédaleur de charme 24 september 2017 om 17:42

@Emergo
Daar verschillen de meningen over, maar ik reageerde alleen op een zinsnede die op diverse manieren te lezen was. Die zinsnede is inmiddels aangepast, dus laten we er verder niet te veel woorden aan vuil maken. Of ergens anders doorbomen over de complexiteit van de Nederlandse taal. Best een leuk onderwerp, vind ik.

Dayer Quintana 24 september 2017 om 17:46

Ontroerend. Mooie kerel, hoort in die trui rond te fietsen.

schipperaar 24 september 2017 om 17:55

@barca
Kristoff hadwaarschijnlijk met geen woord gerept over Scarponi, is dat wat wat hem groots maakt, niet dat eindsprintje maar zijn menselijkheid, zelden over zichzelf praten. Voelt zich bijna nog schuldig tegenover Kristoff, prachtig.

moa 24 september 2017 om 18:24

@schipperaar

Het kind is blij als het wint. Het kind is nukkig als het verliest. Voila, de twee emoties van Sagan.

De rapste aan de meet zonder twijfel. Respect. Zijn grootste zeges komen uit races waarin ie het lafst rijdt, dat is spijtig.

Dom vooral van de landen die weer als lammetjes naar de meet gingen. Hulde aan NE en BE, de vikingen van het wielrennen.

Pietertje2 24 september 2017 om 18:31

@moa

Bij zijn eerste wereldtitel kwam hij solo aan, ook de ronde van Vlaanderen won hij solo.

Dus lekker selectief lopen janken, wie is hier nu de kleuter?

schipperaar 24 september 2017 om 18:34

@moa
Ook met een zilveren plak blijft ie lachen, niet voor veel weggelegd en suggereren dat de rest makke lammetjes waren is zo makkelijk van achter de buis. Sagan hoeft alleen maar te volgen, hoe hard het ook gaat of verwacht je dat ie met de leiderstrui rijdt, man, man?
Als hij laf reed dan waren er nog wel een paar natuurlijk, hoe krijg jet uit je mond.

Vlinder 24 september 2017 om 18:42

Moa; sorry hoor, maar ‘de grootste zeges komen uit races waarin ie het lafst rijdt’? Je kunt van alles van hem vinden maar als er iemand in het peloton koers maakt is het Sagan wel. Oke, niet met zijn landenploeg maar hij maakt zo ongelofelijk vaak koers. En nukkig als hij verliest? No way, alleen soms chagrijnig als hij vindt dat andere renners alleen maar naar hem kijken, wat ik wel begrijpelijk vind. Hij is eerder laconiek dan nukkig. Ik snap echt helemaal niets van je reactie, volgens mij kijken we naar een hele andere Sagan. Of je hebt echt een ongelofelijk hekel aan hem. Maar zeg dat dan gewoon.

JohanP 24 september 2017 om 18:43

Beetje een kwajongen met een uitzonderlijk talent en een groot hart. Gun hem de derde wereldtitel van harte.

Explorer 24 september 2017 om 18:49

@moa, wat moet hij dan doen? Tactisch prima gereden, hij is natuurlijk niet de halve koers in beeld geweest maar dat kan toch ook niet. Dan verspeel je je win kansen.
Parkoers is drie jaar op rij weggelegd voor sagan. Volgend jaar gaat zeker iemand anders wereld kampioen worden.
Sagan blijft echter heeeeel lang in de boeken staan. Drie op een rij! Dikke duim.
En terecht want het is een icoon, maar bovendien een zeer sociaal mens. Iets wat je niet zo snel van een topper verwacht.

elstupidoloco 24 september 2017 om 18:49

@moa

Ik verbaas me altijd over mensen die zo totaal anders naar gebeurtenissen kijken, dat ik me ook werkelijk geen voorstelling kan maken wat er in hun bovenkamer omgaat.
En wat mij betreft hoort jouw reactie in die categorie. Dank voor je inzicht, ik verwonder me graag!

moa 24 september 2017 om 19:29

Het is natuurlijk zijn beste kans op winnen. Is al vaak gebleken dat ie na een cartouche over een mindere sprint beschikt. Maar om hem dan verdiende winnaar te noemen?

En dat zonder ploeg is relatief. Werd flink geholpen door Burghardt en Postelberger.

En laf, ja dat vind ik, als zelfs Bling al es de benen had gestrekt. Twee van zijn drie wereldtitels komen door te gokken op een sprint.

Ik ben absoluut geen fan van deze marketingpop.

xistnc 24 september 2017 om 19:41
Quote:
schipperaar – 24 september 2017 om 17:55
Kristoff hadwaarschijnlijk met geen woord gerept over Scarponi

.
Waarom heb jij Kristoff op deze manier nodig om jouw afgod op te hemelen? Je weet helemaal niks van diens intenties. Laat hem erbuiten.

Covadonga 24 september 2017 om 19:49

Blijkbaar heeft Gaviria aangevallen. Dat heb ik ff gemist.

schipperaar 24 september 2017 om 19:51

@xistnc
Mooie uitdrukking, afgod ophemelen. Nee idd, buiten Sagan had waarschijnlijk niemand over Scarponi begonnen maar ik ben overigens niet de enige die Sagan bejubel, voor jou wel lijkt het, niks verwonderlijks overigens, alles went, ook jouw venijn.

Vlinder 24 september 2017 om 20:04

@moa: Ah je laatste zin zegt genoeg; je hebt gewoon een hekel aan hem. Nu snap ik het, je kijkt met een anti-bril. Ik vind het toch bijzonder dat het je verbaast dat een hele goede sprinter gokt op een sprint.

Joachim 24 september 2017 om 20:27

@ Covadonga, dat heeft iedereen gemist, was namelijk toen de verbinding met de mobiele camera’s was uitgevallen. ;)

ONCE 24 september 2017 om 20:31

Toen Valverde zijn zege aan Scarponi opdroeg was het goedkoop. Nu doet Sagan hetzelfde en is het een held. Rare site is wf soms