Peter Sagan sprint met twee vingers in de neus naar ritzege

Peter Sagan sprint met twee vingers in de neus naar ritzege

foto: Sirotti

woensdag 14 juni 2017 om 16:54

De langste etappe van de Ronde van Zwitserland is gewonnen door wereldkampioen Peter Sagan. De Slowaak van BORA-hansgrohe was na 222 kilometer verreweg de beste in Cevio. Hij versloeg de rest met meerdere fietslengtes voorsprong. Michael Albasini werd tweede, voor Matteo Trentin.

Asselman in de kopgroep
Pas na een extreem snel eerste uur ontstond de kopgroep van de dag. Net als alle voorgaande etappes in lijn had Roompot-Nederlandse Loterij een mannetje mee in de vlucht, dit keer was het Jesper Asselman. Hij kreeg Ben King, Aman Kamychev, Lars Petter Nordhaug, Sam Bewley en Jelle Wallays met zich mee. Zij gingen met een voorsprong over de zware klim van de Simplonstrasse.

King en Asselman houden het langst stand
De voorsprong van de leiders bedroeg op het hoogtepunt zes minuten. Omdat de klim halverwege de rit lag, konden de sprinters daarna weer terugkeren in het peloton. Daar voerden de sprintersploegen dan ook de boventoon. King en Asselman gaven zich niet zomaar gewonnen en hielden het peloton in de finale lange tijd op een halve minuut. Zij werden pas op zes kilometer van de meet ingerekend.

Sagan met overmacht
Quick-Step Floors ging op kop de laatste kilometer in. Nikias Arndt probeerde de sprinters te verrassen met een late aanval, maar Peter Sagan was attent en sprong op het wiel van de Duitser. De wereldkampioen katapulteerde zich vervolgens op en over Arndt en boekte zo zijn veertiende ritoverwinning in deze rittenkoers.

Damiano Caruso behoudt zijn gele leiderstrui. Steven Kruijswijk blijft tweede in het klassement.

Dit artikel delen:

56 Reacties

Sephiroth 14 juni 2017 om 16:55

Jammer voor king en asselman, boom zal zich wel verrekend hebben.. maar wat een sprint van Sagan zeg. Daar ging de gashendel eens goed open.

AZH 14 juni 2017 om 16:56

Wie was die domme Sunweb-renner?

freire93 14 juni 2017 om 16:56

Fenomenaal die versnelling van Sagan!

Romāns Vainšteins 14 juni 2017 om 16:56

Loeisaaie etappe.

Wheely 14 juni 2017 om 16:56

Heerlijk, overwinningen van Sagan hebben altijd iets extras.

Sephiroth 14 juni 2017 om 16:57

dat wel ja RV :D

Rebellin 14 juni 2017 om 16:57

Fantastisch gedaan door peter!

Natrix maura 14 juni 2017 om 16:58

Quantumsagan op 1 en 4.

Laatste man 14 juni 2017 om 16:58

Peter knap. Sterke lead-out van Gilbert, ruim 600m! Trentin had een goede kans op een overwinning.

Boom zal wellicht de seconde hebben willen pakken van Caruso.

Franco Bitossi 14 juni 2017 om 16:59

Vreemde actie van Arndt. Hij verrast in ieder geval Matthews.

ikbenprocycling 14 juni 2017 om 16:59

ik heb gelukkig totaal maar 2 km van de laatste 13 kunnen zien, waaronder de laatste kilometer

ChefSpijker 14 juni 2017 om 17:01

Eerder een vreemde actie van Matthews. Waarom houdt hij het wiel van Arndt niet?

bartje 14 juni 2017 om 17:02

Hoeveel vingers kun je eigenlijk in je neus doen? Wat een overmacht, al werd hij wel geholpen door die wonderlijke uitval van Arndt. Daar zal nog wel even over gesproken worden denk ik…

Slurpie Blauw 14 juni 2017 om 17:02

Was fout van Matthews, Arndt gaf een signaal maar Matthews neemt een ander wiel.

Rebellin 14 juni 2017 om 17:02

Er is vandaag wel duidelijk bewezen dat de ploegleiding van TLJ hier meeleest in het live volg topic!

Wheely 14 juni 2017 om 17:03

@AZH
Matthews, die stapt namelijk uit zijn eigen trein.

chasse patat 14 juni 2017 om 17:07

Bobby Traksel heeft het goed gezien. Arndt geeft Matthews een signaal dat hij gaat en MAtthews volgt niet. Arndt is op dit moment zo sterk in de lead-out dat hij meer op hem moet vertrouwen. Vanuit het wiel van Arndt had hij het makkelijk kunnen winnen. Ik denk eerder dat MAtthews vandaag niet zulke beste benen had. Hij reageerde ook erg laat op Sagan.

Abdoe 14 juni 2017 om 17:08

@titel: breng hem nou niet op ideeën…

Noud89 14 juni 2017 om 17:11

Ik vraag me sowieso af of Arndt op dit soort vlakke aankomsten niet minstens net zo goed is als Matthews. Voor Matthews moet het toch echt wel wat omhoog lopen om echt wereldtop te zijn. Zeg niet dat Arndt op het vlakke wel wereldtop is, maar ook niet minder dan Matthews.

Wheely 14 juni 2017 om 17:32

Ik zie naast het uitvallen van Lopez ook DNFs voor onder andere Castroviejo en Plaza. Allemaal door een valpartij?

Pol 14 juni 2017 om 17:34

@Rebellin
Dit heb ik ook al meegemaakt,als je wat negatiefs zegt over TLJ wordt er gelijk gereageerd.
Ze hebben het uitgevonden.

goalgettert 14 juni 2017 om 17:36

En Been zag Kruijswijk netjes in het wiel van Boom binnenkomen! die vrouw is zo scherp als een mes:D

ChefSpijker 14 juni 2017 om 17:47

Castroviejo rijdt de hele week al achteruit Wheely. Gewoon niet goed genoeg of ziek geworden na de proloog vermoed ik.

RaketVuist 14 juni 2017 om 17:48

@goalgettert
Gisteren dacht ze dat Dumoulin in het wiel van Sinkeldam over de meet kwam, terwijl deze pas een kwartier later binnen was..