President RCS Media Group: “Giro terug naar niveau Tour”
foto: ANSA
woensdag 26 oktober 2016 om 15:34

President RCS Media Group: “Giro terug naar niveau Tour”

De Giro d’Italia blijft in handen van RCS Sport, dat onderdeel uitmaakt van de RCS Media Group. Dat zegt Urbano Cairo, de nieuwe president van het bedrijf: “RCS Sport verkopen? No way. Ik ben niet gek!” Op eigen kracht wil men de Giro weer zo groot maken als in de jaren zeventig.

Vooral in 2015 werd duidelijk dat RCS met een grote schuld zit en dat mogelijk de sporttak verkocht zou moeten worden, maar dat werd december 2015 al ontkracht. RCS Sport is namelijk één van de weinige winstgevende onderdelen van moederbedrijf RCS Media Group.

RCS en ASO slaan handen ineen
Het plan is om de Giro op gelijke hoogte te brengen met de Tour de France, daarvoor is elke hulp nodig. “We zullen gaan samenwerken met de Fransen”, aldus Cairo tegen Cyclingnews over een aanstaande samenwerking met de ASO. Hoe dat gaat gebeuren, wilde hij niet zeggen.

“Ik hoop dat de Giro d’Italia terug kan keren naar de grote wedstrijd die het was in de jaren zeventig. Op elke manier, vooral economisch, zodat we kunnen investeren en het zelfs nog groter en beter kunnen maken. Het moet terug naar het niveau van de Tour de France”, zegt de president.

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
26 oktober 2016 15:36
Zolang de parcoursbouwers van de Tour er maar wegblijven. De Tour is echt zijn status aan het verliezen. Het wordt elk jaar saaier en de Giro alleen maar leuker.
26 oktober 2016 15:38
zolang omroepen als NOS en Sporza de uitzendrechten zullen kwijtraken in 2017, gaat de aandacht voor de Giro nooit zo groot zijn als de TDF. Ever.
26 oktober 2016 15:39
Wat een onzin. Giro altijd al mooier qua parcours en strijd, kan de tour nooit aan tippen. Weet elke liefhebber. Ze bedoelen natuurlijk voornamelijk het commerciële aspect... niet iets om toe te juichen volgens mij.
26 oktober 2016 15:39
Word ook niet heel blij van deze toenadering. De ASO is als commerciële organisatie alleen geïnteresseerd in het eigenbelang. Dat is hun goed recht, maar niet per se goed voor het wielrennen.
26 oktober 2016 15:59
Doe maar niet. Giro (en RCS koersen) zijn mooi zoals ze zijn.

Offtopic:
ASO heeft al genoeg macht. Dimension Data is sponsor van de Tour en hup we gaan gewoon met 18 WT ploegen starten (ik gun het DD van harte).
26 oktober 2016 16:11
Het is zoals,het is. Qua commercie is de Tour nu eenmaal de champions leaque. Er is niets mis mee dat te erkennen.
26 oktober 2016 16:18
@Romy,
Waar is te vinden dat Sporza en NOS de rechten kwijt zullen raken dan?
26 oktober 2016 16:32
lol, voor mij is de Giro toch mooier dan de Tour. daar kunnen al die alleen tour-kijkers echt niks aan veranderen.
26 oktober 2016 17:09
Haha die hebben samen met de aso genoeg koersen in hand om een eigen wielerkanaal te beginnen
26 oktober 2016 17:11
Qua wielerspektakel kan de tour niet tippen aan de giro. En qua deelnemersveld vind ik de tour niet echt beter dan de tour. Froome mag dan wel de tour vaak winnen, maar in de vuelta moest ie zijn meerdere erkennen in een oud giro winnaar afgelopen jaar.
26 oktober 2016 17:24
Heeft Sporza niet meer de rechten van de Giro?
26 oktober 2016 17:38
Qua wielerspektakel staat de Tour huizenhoog boven de Giro. Het parcours van de Tour is regelmatig uitdagender en afwisselender dan de Giro. Het zijn de renners die Wedstrijd maken.
Qua wedstrijdspanning staat de Giro(en de Vuelta) weer huizenhoog boven de Tour.
Als de Giro meer aanzien krijgt gaat dat ten koste van de wedstrijdspanning vrees ik. Zet de Sky ploeg van de Tour in de Giro dan krijg je een minder aantrekkelijke koers.
26 oktober 2016 17:52
Het heeft allemaal vooral te maken met het tijdstip waarop het verreden wordt.
Rij de Giro in juli en de Tour in mei en er zullen veel meer mensen naar de Giro kijken.
26 oktober 2016 17:58
Helemaal eens met Kingstown. Italie is en blijft het mooiste land van Europa.
26 oktober 2016 19:07
Grote wedstrijd in de jaren 70? Toen wonnen Pettersson, Pollentier, Demuynck en Bertoglio, was een Roger De Vlaeminck bijna in de running voor winst, en kon Freddy Maertens 7 ritzeges op 8 dagen behalen...
26 oktober 2016 19:12
Ik weet dat het hipper is om te zeggen dat de giro mooier is dan de tour, maar dat is natuurlijk onzin.

Er is namelijk 1 factor die de giro minder mooi maakt: het zwakke deelnemersveld. Dit jaar zelfs in die mate dat een onbekende nederlander - die tot dan toe als beste prestatie top 3 in zwitserland had staan - bijna met overmacht won.
26 oktober 2016 19:34
@Jalabertje

Dat door jou bestempelde zwakke deelnemersveld ben ik het niet helemaal mee eens. Want als je het een beetje logisch bekijkt dan ontbraken in de Giro alleen Froome en Quintana als mannen die erbovenuit steken. Contador, Porte, Aru, Bardet, Yates, ontbraken ook maar zijn volgens mij niet zoveel beter dan Nibali, Chaves, Valverde en Kruijswijk. Jammer dat Landa vorig jaar ziek moest opgeven in de Giro en zodoende niet kon bevestigen.
26 oktober 2016 19:41
Deelnemersveld is secundair, de tour is met name populairder dan de giro vanwege het concept 'an sich' (3 weken met de fiets door het land), de 100-jarige perfecte marketing er om heen, de daarmee vergaarde historie en met name de ideale planning nml wanneer dat oliemuffe oetbal er (hehe, gelukkig) weer op zit.
26 oktober 2016 19:51
@RV volgens mij is enkel en alleen de periode bepalend. Wanneer de tour en giro van plaats op de kalender zouden wisselen is het een heel ander verhaal.
26 oktober 2016 20:01
Laat de Giro lekker zoals hij. De mooiste koers in het mooiste land!
26 oktober 2016 20:57
Nee, niet enkel de periode is bepalend. 80 % vd tour-kijkers kijkt de tour vanwege het land en de historie van de wedstrijd. Laat de giro aub altijd blijven zoals die nu is in mei en eveneens aub NIET met het 'beste deelnemersveld'.
26 oktober 2016 21:13
Wat Jalabertje zegt klopt dan zelf toch niks van. Het deelnemersveld kan nog zo sterk zijn, als je koers krijgt zoals in de Tour: wat maakt het uit? De spanning is allesbepalend. Het gaat om strijd. Dat vind je jaarlijks in de Giro en Vuelta en al jaren niet in de Tour. Het heeft niks met hipper te maken. Zover ik mij kan heugen was de enige Tour die nog een beetje spannend was, die die Evans won. 2011 volgens mij.
26 oktober 2016 21:37
En volgens mij 2012, 2011 was ook wel aardig met Andy heel kort natuurlijk.
27 oktober 2016 10:10
Het komt zowel door de periode als door de kracht van de commercie van de organisatie van ASO (of je het leuk vindt of niet), waardoor de Giro het niveau van de Tour niet meer gaat behalen. Wil niet zeggen dat het niet interessant is (absoluut niet!), maar alles bij elkaar genomen ligt het niveau van de Tour door het deelnemersveld gewoon een stuk hoger. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de Vuelta.
27 oktober 2016 10:33
@Jalabertje heeft gelijk. De Giro had dit jaar geen bijster sterk deelnemersveld. Maar dat is onderdeel van de charme. Kruijswijk beseft heel goed dat hij in de Tour geneutraliseerd zou worden door Sky in zo'n aanval als op de Falzarego.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.