dinsdag 2 mei 2017 om 10:32

“Prijs voor beste daler in Giro d’Italia slaat nergens op”

In WielerFlits Live werd met verbazing gereageerd op het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. “Dit slaat echt nergens op”, zei Theo Bos.

“Wat ik me afvraag is of renners hier voor gaan”, zegt Boogerd. “Ik geloof niet dat er nu renners zijn die zeggen: ‘Eindelijk, hier ga ik me eens even op richten.'” Ook Léon van Bon zet zijn vraagtekens bij dit klassement: “Dit is toch een beetje gekkigheid. Ik vind dit hetzelfde als een finish leggen direct na een afdaling.”

Wie het klassement wint, verdient een premie van vijfduizend euro. Bos: “En daarvoor moet je je leven riskeren. Dit slaat nergens op.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
2 mei 2017 10:38
Als ze er nou de mooiste daler van maken. Met punten voor houding, bochten aansnijden en stijl. Dan mag Hans van Zetten het commentaar doen.
2 mei 2017 10:38
Terechte kanttekeningen bij dit waanzinnige idee.
2 mei 2017 10:39
Ik ben er nog niet uit of dit klassement niks toevoegt. Omwille van de veiligheid het niet toestaan is ook beetje betuttelend. Laten we de balans opmaken na de Giro.
2 mei 2017 10:44
Ik zie het probleem niet zo. Een renner bepaalt nog altijd zelf of hij hier een doel van maakt of niet. Iedereen kent de risico's. Daarnaast zijn de te verdienen gelden niet zo hoog, is er geen trui aan verbonden of iets dergelijks. Verwacht dus niet dat het een heel levendige strijd zal worden.

Afdalen is een onderschat onderdeel van de wielersport. Eén waar gewoon tijd gepakt kan worden. Dit kan een wapen zijn, wat heet: Paolo Savoldelli won er de Giro mee.
2 mei 2017 10:45
Krijgen we straks ook een klassement voor de snelste fietswissel?
2 mei 2017 10:50
@Secondant Het probleem is dat (er een heleboel) renners zijn die heel hard moeten vechten voor een plekje in de WT, en winst in zo'n daalklassement kan daarbij helpen. (Pro)continentaal rijden is niet voor iedere renner afdoende om (goed) van te leven (tijdens carriere zelf wel, maar je loopt qua opleidingen en werkervaring wel een (grote) achterstand op ten opzichte van de rest van de arbeidsmarkt waardoor instroming in die markt lastig kan zijn. Oftewel er zijn (veel) renners waarvoor zo'n klassement wel degelijk een doel kan worden omdat er inderdaad een hoop mensen zijn die het links laten liggen kunnen mindere goden zich hierop gooien, en hierbij (onnodig) veel risico's nemen. De risico's van een afdaling zijn er altijd, maar het is mijn inziens waanzin om te motiveren deze risico's te vergroten.

Vergeet niet dat een klassementsrenner (vaak) veel meer het besef heeft wat de risico's die hij bij een afdaling als gevolg hebben, en daarom denk ik (soms) minder grote risico's zal nemen omdat hij (in sommige situaties) meer te verliezen als te winnen heeft.
2 mei 2017 10:50
Leuk klassement! Laat de zeurpieten allemaal maar klagen.
2 mei 2017 10:50
Als ontsnappinggen tot niets gaan leiden dan krijgen we een prijs voor het grootste verschil tussen de kansloze kopgroep en het peloton......
2 mei 2017 10:55
Aan de ene kant vind ik het ook een idioot idee maar aan de andere kant renners hebben toch zelf hersens, als zij er niet voor willen rijden, rijden ze er niet voor. Als ik de reacties tot nu toe zie lijkt er niet veel animo voor te zijn. Daarnaast is dit ook alleen maar aan het licht gekomen omdat iemand besloot erover te tweeten, als dat niet was gebeurd was het gewoon een klassementje ergens in het reglement weggestopt geweest en was er nooit zo'n gedoe over geweest.
2 mei 2017 10:59
'Ik zie het probleem niet zo. Een renner bepaalt nog altijd zelf of hij hier een doel van maakt of niet'

Ware het niet dat de chille dalers dus in de weg rijden voor degenen die hier een doel van maken...
2 mei 2017 11:11
@ Vainsteins,

Als je als renner hier echt een doel van maakt, dan wil je natuurlijk de weg voor je vrij hebben. Bovenin even in de remmen knijpen, wachten tot je een minuut je achterstand hebt en vol die afdaling in? ;)

Daarnaast lijkt het me niet zo dat iemand onnodige risico's op een val gaat oplopen (laat staan een collega ten val brengt) voor een bonus van 500 euro.
2 mei 2017 11:14
Ik hoor alleen onze Nederlandse (oud) wielerkunstenaars klagen, maar ja die liggen ook om de haverklap bij het minste of geringste op de grond.
Zeker die oud-renners moeten helemaal niet klagen over risico's, alsof het jezelf bewust volspuiten wel zonder risico's was. Hyprocriete figuren !!
2 mei 2017 11:23
Inhalen in een afdaling, dat is gewoon de max. Ik hoop op het nodige regenweer, hoe meer valpartijen hoe beter!!!!

"Iedereen kiest zelf of hij meedoet" Als de beste dalers er geen doel van maken omdat ze hun kinderen graag zien, en een gemiddelde daler maakt er wel een doel van omdat hij 5000 euro graag ziet, is de gemiddelde daler dan een terechte winnaar? Hoe bepaal je 'de beste' als er amper renners willen meedoen?
2 mei 2017 11:24
Mja, laten we het gewoon een keertje uitproberen.

Met meer dan 70 kilometer per uur op een schuinlopende wand als een gek sprinten is ook niet altijd even ongevaarlijk Theo.
2 mei 2017 11:26
@Flashke

Om echt voor het bergklassement te gaan zijn meestal ook amper renners geïnteresseerd. Of het moet ze toevallig op hun pad komen.

Ook maar schrappen dan?
2 mei 2017 11:28
@RV
Dat 'probleem' heb je natuurlijk ook bij tussensprints, waar sommigen rustig door willen fietsen, en anderen willen sprinten. Simpel, dan moet je niet midden in het peloton willen zitten. De jongens die écht hard naar beneden willen zullen er ongetwijfeld aan denken om vooraan of met achterstand te beginnen.

Ik zie hier verder niet heel grote problemen in verder. Natuurlijk is het gevaarlijk om zo hard mogelijk naar beneden te gaan, maar het gebeurt sowieso al vaak genoeg dat renners min of meer op de limiet rijden. Renners die in de afdaling proberen te ontsnappen of een gaatje proberen te dichten.
Het enige wat me echt gevaarlijk lijkt is dat renners (als er echt renners zijn die hier vol voor gaan) het misschien tussen de volgauto's gaan proberen. Weinig renners om je heen, auto's die lekker veel wind voor je opvangen, en die een voor een (proberen te) passeren. Maar ja...daar kan je ook hard tegenaan knallen dan.
2 mei 2017 11:28
Er zijn altijd renners die alles doen voor een prijs zeker de kleine ploegen. Gevaarlijk dus!
2 mei 2017 11:33
Wat een verwerpelijke ‘prijs’ , het stimuleren van nog sneller afdalen en nog meer risico’s nemen dan nu al het geval is...zijn ze Wouter Weylandt vergeten, en de pas verongelukte Chad Young, Annemieke van Vleuten in Rio, Zakarin in de Giro en ga zo nog maar even door? Uiteraard zijn renners zelf verantwoordelijk of ze hier aan mee willen doen maar de organisatie is ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de renners. Er zullen altijd renners zijn, misschien de jonge en nog niet zo bekende renners met weinig salaris, die hiervoor zullen gaan strijden. Ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar, dat is hun eigen risico en verantwoordelijkheid, maar ook de andere renners en vooral dat laatste lijken voorstanders van dit plan te vergeten. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar hebt ook een verantwoordelijkheid binnen een peloton. Op deze wijze creëren ze een onveilige situatie voor anderen die hier niet in mee willen gaan. Ik hoop echt dat alle ploegen dit klassement en daarbij behorende prijs weigeren. Er zijn al teveel wielrenners omgekomen of ernstig verwond geraakt tijdens afdalingen zonder deze extra stimulans om nog meer risico te nemen. En voor de ‘tv kijkers’ lijken me de afdalingen al spectaculair genoeg dus heeft het mijn inziens op geen enkele manier een meerwaarde, maar wel een toename van nog meer kans op ernstige ongelukken met soms vreselijke gevolgen.
2 mei 2017 11:34
Ach ik vind het een leuk initiatief. Fietsen is sowieso gevaarlijk. En de meeste klassementsmannen gaan wel eens over het randje bij het dalen om terug te komen of de betere daler niet te laten wegrijden.
Dus een paar meer renners die de limiet opzoeken voor een prijsje, waarom ook niet.
2 mei 2017 12:10
De 100ste Giro met de mooiste eilanden in the picture, een gevarieerd parcours, een geherwaardeerde puntentrui en een aangekondigde open strijd tussen favorieten met verschillende profielen, heeft dit extraatje echt niet nodig. In 1987 was de daalproloog op de Poggio een riskante stunt om extra publiciteit te vergaren en zich zo weer op de kaart te zetten en de aandachtskloof met de Tour te dichten. 30 jaar later (toeval?), is dit nergens nodig voor.
2 mei 2017 12:22
Met dit klassement worden sommige renners geprikkeld om over hun grens te gaan en te veel risico te nemen. En bepaalde sensatiebeluste kijkers verlustigen zich daaraan. Daar zit het probleem. Dat afdalen onderdeel is van de koers spreekt vanzelf. Dat is het punt niet. Nogmaals, ik vind het kwalijk, zeker in het licht van de dodelijke en bijna-dodelijke ongevallen die gebeurd zijn.
2 mei 2017 13:01
Ik snap die klik niet die sommigen maken. Wielrennen is sowieso risicovol, dus dan moet er nog wel wat bij kunnen? Ik zou eerder denken dat het sowieso al gevaarlijk genoeg is, dus dat je er dan absoluut niets meer moet gaan bij willen.

Maar niemand wordt verplicht. Je wordt enkel uitgenodigd met een lokkertje van 5.000 €.
2 mei 2017 13:12
Dit is toch niet zo vreemd?
Je mag het doen, het hoeft niet.
Als je op een snelweg 130 maximaal mag rijden dan betekent dat niet dat dat moet. Je mag best langzamer.
Afdalen wordt niet gevarlijker erdoor. Bovendien als je al me 80-90 naar beneden gaat is het risico ook al groot.
Ongelukken in de afdalingen komen meest voor omdat men niet goed oplet.
2 mei 2017 13:16
Natuurlijk zijn renners zelf verantwoordelijk voor de manier van afdalen, maar door dit soort ''prijsjes'' breng je wel eventueel anderen in gevaar als er mindere goden bij zijn die hier wel voor vol gaan. Dit lijkt me gewoon onverantwoordelijk. Dan inderdaad maar een prijs voor de snelste beklimming.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.