‘Professioneel jurykorps kan gedrag van wielrenners veranderen’
Is er een rol voor UCI-baas David Lappartient? - foto: Vitesse Online / Tour of the Alps
Raymond Kerckhoffs
woensdag 11 december 2024 om 08:00

‘Professioneel jurykorps kan gedrag van wielrenners veranderen’

Dossier veiligheid Het wielerseizoen 2024 zal ongetwijfeld ook de boeken ingaan als het jaar van de grote valpartijen. In Dwars door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en het Criterium du Dauphiné raakten meerdere toppers zwaargewond. Juist de ernst van de blessures deed velen erkennen dat het zo niet verder kan. In het najaarsnummer van RIDE Magazine staat een groot dossier over de veiligheid in het wielrennen.

Het is een algemene kreet; er wordt tegenwoordig veel meer gevallen dan in het verleden. Michael Rogers, in zijn toenmalige rol als innovatiedeskundige van de UCI, gaf eind vorig jaar aan dat er in het eerste halfjaar van 2023 bijna een kwart meer dan de eerste zes maanden van 2022 werd gevallen. Bijna tweederde van de incidenten vindt plaats in de finale van een koers.

Duidelijk is ook dat de impact veel groter is wanneer er wordt gevallen. Voor een groot deel is dit te herleiden naar de hogere snelheid in het peloton, maar ook doordat veel meer renners op een hoger niveau kunnen presteren. Daarbij maakt het straatmeubilair, om het dagelijks verkeer op de openbare weg af te remmen, het wielrennen veel gevaarlijker. Eind april van dit jaar waren er bijvoorbeeld 38 WorldTour-renners buiten koers vanwege blessures die zij bij ernstige valpartijen hebben opgelopen.

Dat wielrennen een gevaarlijke sport is, zullen we moeten accepteren. Dat valpartijen onlosmakelijk bij de wielersport horen, gaan we met de beste wil van de wereld niet veranderen, maar iedere ‘stakeholder’ in het wielrennen moet zich meer gaan inzetten om de sport veiliger te maken. De grote valpartijen van afgelopen voorjaar en zeker ook de diverse dodelijke ongelukken in de afgelopen jaren, is de slechtste reclame die het wielrennen kan krijgen. Het ondermijnt zelfs de toekomst van de sport. Welke ouder laat zijn kind kiezen voor een letterlijk levensgevaarlijke sport?

In RIDE Magazine wordt op een aantal verbeteringen dieper ingegaan. Wij publiceren deze week een aantal van deze mogelijkheden.

Professionele jury
De renners hebben er bij de wedstrijdjury al diverse malen op aangedrongen om strenger te handhaven. Zeker wat betreft het gedrag in sprints moet dat veel consequenter gebeuren.

De vraag is hoe het kan dat anno 2024 in alle belangrijke wedstrijden de wedstrijdjury nog altijd is samengesteld uit goedwillende vrijwilligers? Het is hoog tijd voor een professioneel jurykorps in de WorldTour. Een korps dat ook steeds bestaat uit minimaal één oud-beroepswielrenner die het gedrag en de gevaren vanuit het peloton kent. Deze professionals kunnen ook op zoek gaan naar oplossingen om de sport veiliger te maken.

Na het vreselijke incident met Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen werd er door de UCI gezegd dat er strenger naar het gedrag in de sprints zou worden gekeken. Nu vier jaar later moeten we concluderen dat het straffen van overtredingen nog altijd pure willekeur is. Het ene jurylid staat oogluikend toe wanneer iemand resoluut van zijn lijn afwijkt, terwijl de ander hier direct tegen optreedt.

Met professionele jury’s die veel meer wedstrijden volgen omdat ze er geen beroep meer naast hebben, krijg je een consequentere lijn.

December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.