RCS in gesprek met Japan voor Giro-start 2017
woensdag 4 november 2015 om 12:05

RCS in gesprek met Japan voor Giro-start 2017

De organisatie van de Giro d’Italia denkt erover na om de Grande Partenza in 2017 te geven in Japan. Volgens Tuttobiciweb is er een voorcontract getekend met de stad Shizuoka, ten zuiden van Tokyo. “Ik ga niet ontkennen dat er gesprekken gaande zijn, maar het is nog veel te vroeg om te stellen dat het doorgaat”, zegt RCS-directeur Mauro Vegni (foto) tegen Cyclingnews. De Giro kent in 2017 de honderdste editie en dat wil de organisatie groots vieren.

Aankomst op een vulkaan
Volgens het Italiaanse wielermedium bedraagt het gehele plan 35 miljoen euro. Daarvan zou RCS vijftien miljoen willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Bij acceptatie krijgen zij een half miljoen euro bijgeschreven op de bankrekening. In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Het contract moet voor het einde van 2015 getekend zijn én daarnaast nog goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van RCS op de Giro van 2017 te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit.

Een getekend contract is te prematuur
Of het zover komt, is nog maar de vraag. “Er is altijd veel interesse voor de Giro d’Italia”, vertelt Vegni. “Ik ben naar Japan geweest voor andere zaakgerelateerde redenen, niet om met Shizuoka te praten over het huisvesten van de start. Ik heb eerder al gezegd dat ik persoonlijk hoop dat de honderste editie van de Giro start en eindigt in Italië, als soort viering van de eeuw. De berichtgeving dat er een akkoord op tafel ligt, zijn denk ik daarom te prematuur.”

Vegni: ‘Ik ben voor de wereldwijde ontwikkeling van de wielersport’
Volgens de baas van RCS geeft het idee wel stof tot nadenken. “Ik ben een voorstander van de wereldwijde ontwikkeling van de wielersport. Ik geloof ook dat de grootste wedstrijden naar nieuwe landen moeten gaan en de start van de Giro hoort daarbij. Maar we moeten wel bestuderen of het praktisch en mogelijk is om te starten in een ver land als Japan. We moeten daarom samenwerken met renners, teams en de UCI als we dat ooit willen bewerkstelligen. We zeggen geen ‘ja’ of ‘nee’ op dit moment, maar het is veel te vroeg om te zeggen dat het ooit zal gebeuren.”

RIDE Magazine
Meest gelezen
23 Reacties
Sorteer op:
4 november 2015 12:12
Dit zou vrij belachelijk zijn... Voor elk uur tijdsverschil een dag acclimatiseren betekend gewoon 8 rustdagen tussen de start en de rest van de Giro.
4 november 2015 12:13
tuurlijk
4 november 2015 12:15
Anders doen ze toch gewoon de gehele Giro daar, ik zie het probleem niet ;)
4 november 2015 12:29
Tour on tour lol
4 november 2015 12:29
:o :o

ha ha, is weer is wat anders :p

tja, ik zou het niet doen
-tijdsverschil
-renners die verstek gaan geven
-lichamelijk

edit: hoeveel geld vraagt de KJWB ;)
4 november 2015 12:37
@redactie

Even muggenziften.
Het is Grande Partenza, niet Grand Partenza
4 november 2015 12:42
Slaat gewoon nergens op, Giro-start in Japan. Niet meer over hebben
4 november 2015 12:43
Dan is het nu natuurlijk wachten wanneer de Tourdirectie het aloude plan van stal haalt om de Tour in de States te beginnen.
4 november 2015 13:01
Ik zeg niet dat het menselijk of wenselijk is, maar het zou wel erg goed voor de exposure van de sport an sich zijn. Ook zou er sprake zijn van 500.00 euro per team aan vergoedingen per team. daar wil ik wel een paar nachtjes slecht voor slapen...
(ook zou er een dubbele rustdag zijn en een aankomst op mount Fuji)

Ook een Giro/Tour start in de USA is al vaker ter sprake gekomen ik denk dat vooral de economische crisis die plannen in duigen heeft doen vallen.
(Ik vind het idee van een eigen grand-tour voor de USA eigenlijk leuker, maar daarvoor moeten de overige grand-tours eigenlijk naar 2 weken - de ASO zal dat nooit willen)
4 november 2015 13:19
Klinkklare nonsens, zo'n idee. Gauw opbergen en nooit meer over hebben.
Organiseer dan gewoon een mooie ronde van Japan. Zo'n finish op de Fuji is prachtig, maar niet als onderdeel van een ronde van Italië.
4 november 2015 13:27
De 100e editie. Lijkt mij dan juist dan je de hele ronde in eigen land wil hebben.
4 november 2015 13:28
Beste redactie, het is de 100e editie, niet het 100-jarige bestaan van de race.
4 november 2015 14:29
@KnightBiker: volgens redelijk vaste regels in de sport (elk uur tijdsverschil een dag) zouden er dus 8 rustdagen moeten zijn. De meeste sporters houden die regel aan en zijn zoveel dagen van te voren aanwezig om echt een topprestatie te kunnen leveren.

Dat maakt het dan ook onmogelijk om bijvoorbeeld Trentino of de Waalse klassiekers te rijden voor de Giro.

Je zou het gedeeltelijk aan kunnen passen door grotendeels 's avonds heel laat of 's nachts in Japan te rijden (dan kun je een europees leefritme aan houden), maar dat lijkt me vanuit Japans oogpunt dan weer niet de bedoeling.
4 november 2015 14:57
dus,
je moet 8 dagen voor de start al in Japan zijn om aan dat tijdsverschil te wennen, dan nog eens 8 rustdagen om weer aan het tijdsverschil met Italie te wennen. met de Giro ben je dan al zo meer dan 5 weken kwijt, ik vraag me af wie dat er voor over wil hebben. mocht dit er door komen denk ik dat de toppers zullen kiezen voor Tour en Vuelta.
4 november 2015 15:22
Beter de USA met leuke aankomsten in Little Italy's, groot animo gegarandeerd.

Die 'elk uur 1 dag'-regel lijkt me trouwens nogal onzin. Organiseer er dan 1 rustdag en daarna een korte sprintetappe (stadscriterium) achteraan, heb je min of meer 2 rustdagen.
4 november 2015 15:28
@RV: lijkt jouw onzin, maar bijna elke topsporter hanteert hem. Je goed genoeg voelen om weer regulier werk te doen of vakantie te vieren is natuurlijk wel wat anders dan weer in topvorm zijn als topsporter om hele goede prestaties te leveren. Ook voor een sprinter geldt dat natuurlijk.
4 november 2015 15:35
Vandaar het me ook 'lijkt' en vooralsnog niet 'is'. Dat iedereen hetzelfde 'issue' heeft lijkt me trouwens ook wel een verzachtende omstandigheid. Overigens ben ik redelijk pro USA - start maar een stuk minder enthousiast over JAP, gevoelswaardig. East-coast USA heeft natuurlijk een relatief sterke band met Italie en als ik me niet vergis ook met afstand de grootse populatie moedertaalsprekers (NY en omgeving) buiten Italie, dat is natuurlijk iets dat mee mag spelen.
4 november 2015 15:57
Voor iedereen is het inderdaad hetzelfde, maar ik ben bang dat het slecht is voor de gezondheid. Die topsporters zullen die regel toch niet voor niets aan houden (deden bijna alle renners afgelopen WK ook).

En daar zou een rennersvereniging in moeten grijpen, voor individuele renners is het erg lastig om tegen hun ploeg in te gaan (dan kun je als niet topper wel fluiten naar een contractverlenging).
4 november 2015 16:22
@Hakkie. Er zijn toch genoeg voorbeelden in het wielrennen waarbij die 'regel' ook niet gehanteerd wordt. Kijk bijv. naar Bakelants. Wordt tweede in de GP Wallonie drie dagen na z'n vierde plek in Montréal. Is op maandag terug gevlogen, dus eigenlijk zat er maar één hersteldag tussen vertrek Canada en start in België. En er zit 6 uur verschil tussen Wallonie en Montréal.
4 november 2015 16:41
De Giro komt volgens mij wel vaker met berichten over starten in een ander werelddeel; een paar jaar geleden was er sprake van dat ze naar Washington zouden gaan.
Het lijkt mij een slecht idee, hopelijk gaat ook dit weer niet door...
4 november 2015 16:42
Ik denk dat Bakelants niet echt in topvorm hoeft te zijn voor de GP Wallonie (in tegenstelling tot de renners voor de Giro), maar het kan natuurlijk zo zijn dat een gedeelte van de renners er wel goed tegen kan. Dat lijkt me eigenlijk logisch, aangezien je dat bij 'gewone' mensen ook ziet. Maar dat lijkt me niet een kwaliteit die je wil testen in een grote ronde.
4 november 2015 16:55
Dom idee. Ik vind zelfs een giro start in Nederland al te ver van Italië verwijderd, hoe leuk ik het wielrennen ook vind
4 november 2015 17:00
Van Amsterdam naar Tokyo is het 11 uur vliegen, rechtstreeks. Laat het tussen Italië en Tokyo een uurtje minder zijn, dan is dat nog altijd 10 uur. In westwaartse richting schijnt een jetlag beter te verteren dan andersom, dus laten we die wetmatigheid van 1 dag voor 1 uur tijdverschil halveren. Dat is nog altijd 5 dagen om je bioritme te laten herstellen.

Je kunt dan in Japan wel een beetje rekening houden met de Europese tijden, maar uiteindelijk fiets je daar 4 dagen met een voorbereidingsperiode. Veel zal dat dus niet helpen. Nee, dit gaat hem niet worden. Maar een afzonderlijke vierdaagse RCS-koers in Japan, waarom niet?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.