RebelGroup oppert nieuwe opzet wielerploegen
foto: Sirotti
woensdag 23 maart 2016 om 10:19

RebelGroup oppert nieuwe opzet wielerploegen

Als het aan advies- en investeringsbureau RebelGroup ligt, gaat de toekomst van het wielrennen volledig op de schop. Geert Broekhuizen, oud-perschef van onder andere Giant-Alpecin, is de grote initiator achter het idee. “De huidige structuur van wielerploegen is uiterst fragiel”, zegt hij.

Clubmodel
Broekhuizen en RebelGroup stellen daarom een clubmodel voor, zoals we die kennen vanuit andere sporten zoals voetbal, hockey en basketbal. Iedere club is daar kenmerkend door bijvoorbeeld haar tenues en afkomst, terwijl een wielerploeg praktisch gezien om het jaar kan – of beter gezegd soms móet – wisselen van identiteit. “De huidige organisatiestructuur van een professionele wielerploeg, gefinancierd door alleen sponsorende bedrijven, is een uiterst fragiel model,” stelt Broekhuizen in een persbericht. “Deze onzekere en instabiele situatie is een van de belangrijkste beperkingen voor de groei van de sport in z’n totaliteit. Waar we naar toe moeten is een situatie waarin de miljoenen fans wereldwijd, en in hun spoor de recreatieve fietsers die in aantal van vergelijkbaar niveau zijn, betrokken worden. Dat geldt evenzeer voor het beter koppelen van de partners. Het nieuwe clubmodel biedt hiervoor de oplossing.”

Aandacht voor sustainability
Met dit nieuwe model hopen Broekhuizen en RebelGroup de mindset binnen het wielrennen te veranderen. Met hun idee willen ze de toekomst van de wielersport waarborgen én rooskleuriger maken. “Door de huidige korte termijn structuur zijn teams genoodzaakt continu bezig te zijn met tevreden houden van de geldschieters. Ze kunnen daardoor nauwelijks tijd en aandacht besteden aan het neerzetten van een duurzame organisatie voor de lange termijn. Via dit project willen we daarom het voortouw nemen in dat proces. In de komende periode gaan we met de specialisten van Rebel verder bouwen aan dit model en wij zijn ervan overtuigd dat we op een redelijke termijn voldoende (financiële) draagvlak vinden om de club te lanceren.”

‘Wielersport erg onderontwikkeld’
Met RebelGroup heeft Broekhuizen een partner gevonden met wie hij de handen ineen slaat. Rebel-directeur Edwin Gulickx herkent de problemen die Broekhuizen schetst en denkt dat zijn bedrijf kan bijdragen aan het clubmodel. “Met Geerts plan is het volgens ons mogelijk de status quo van de huidige wielersport – pappen en nathouden – te doorbreken. We hebben gezien dat de professionele wielersport vanuit een businessperspectief erg onderontwikkeld is. Dit belemmert de groei van de sport, iets wat ons intrigeert en waar we aan bij willen dragen. […] We willen graag bijdragen aan het creëren van een nieuwe organisatiestructuur die het potentieel van de sport kan benutten. Dit gaan we doen door kennis in te brengen op het gebied van financiële strategie, kans-management, innovaties, economische analyses en implementaties.”

Geen opzet nieuwe wielerploeg
Broekhuizen benadrukt in een reactie tegenover WielerFlits dat het hier niet gaat om het uit de grond stampen van ‘weer’ een nieuwe wielerploeg. Met het door hem voorgestelde clubmodel moeten er juist wielerclubs gecreëerd worden op het hoogste niveau, geen nieuwe ploegen. Hij geeft een voetbalclub als voorbeeld, waarbij er naast het eerste elftal nog veel meer leden aan de club zijn verbonden. “We zitten nu in een fase waarin we het clubmodel uitwerken aan de hand van branchevreemde expertise, kennis van buiten de wielersport. Veel voorgaande pogingen kwamen vanuit de wielersport zelf en niet zoals nu van buitenaf. Ons uitgangspunt is om via het clubmodel de volle potentie uit de wielersport te bereiken, de professionele wielerploeg is daarin geen doel maar een middel. Pas als het gehele plaatje er ligt, kunnen we onze ideeën overbrengen op geïnteresseerde partijen”, verduidelijkt Broekhuizen zijn plan.

Uitleg plan-Broekhuizen/RebelGroup

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
23 maart 2016 10:30
Daar zijn net zo vaak financiele problemen, welke club moet niet z n best doen om geld te vinden, sponsors te vinden etc etc. Sponsors warm te houden en in de watten te leggen.
Vind het een vaag en raar verhaal, zie het meer in eigen belang, dat RebelGroup daar geld aan wil verdienen.
Zie niet echt voordelen voor de wielersport, zoals het nu gaat is het vaak niet rooskleurig, maar aan dat verhaal zie ik niet echt voordelen.

edit: en dan zijn clubs vaak nog afhankelijk van overheidssteun, meer dan wielerploegen vlg mij
23 maart 2016 10:31
Prima, maar de hamvraag is; hoe levert dit geld op. Met merchandise alleen red je zoiets niet en dan blijft de afhankelijkheid van sponsoren te groot.
23 maart 2016 10:35
Er zijn wel een aantal dingen in deze opzet met draagvlak, ook ik denk dat ploegen veel minder afhankelijk kunnen zijn door sponsoren door andere dingen aan te bieden etc. Maar zonder sponsoren zal het nooit iets worden in de wielersport. met merchandising alleen kan je geen wielerploeg draaiende houden. Dan zouden ze haast naar tzelfde transfersysteem als in t voetbal moeten waarbij veel geld wordt betaald voor de beste speler (in dit geval renner) en voor de grote talenten. Maar het is de vraag of je met het wielrennen ook die wereld in wilt waar alleen maar grof geld verdiend wordt.
23 maart 2016 10:37
Lampre is een mooie Italiaanse Club. Al jaren draaien ze mee.
In de tussentijd is de competitie al meerdere keren veranderd. Misschien eerst een duidelijk competitie voor jaren. Dan kun je ook lange termijn plannen maken.
23 maart 2016 10:39
Het probleem is: Als nieuwe team kan je niet meer doorbreken. Je krijgt zoals in het voetbal topclubs zoals Barca, Real, Manchester, en nieuwe teams kunnen onmogelijk doorbreken.
23 maart 2016 10:40
Het wielrennen onderscheidt zich van elke andere sport door het feit dat de koers zich verplaatst en men moeilijk geld kan vragen aan het publiek. Daardoor verdient een ploeg minder dan een voetbalclub. Als je stabiliteit wilt in het uitzicht of de naam van een ploeg, dan maak je het voor nieuwe sponsors een stuk minder aantrekkelijk. De enigste oplossing is het toekennen van een deel van de TV-gelden aan de ploegen.
23 maart 2016 10:41
Typisch consultantgezwets, en we weten allemaal hoe florissant ongeveer alle organisaties het doen...

Ik ben er verder niet zo mee bezig, maar denk vooral aan meer TV-reclame in koers. Non-stop uitzending zoals door Sporza en NOS hoeft echt niet, als de financiele toestand zo miserabel is. Dat kan door onderbrekingen zoals bij Eurosport, maar (liever) door split-screen (verkleind doorlopend koersbeeld en reclame ernaast) of door af en toe pop ups zoals we op internet gewend zijn. En in de USA. Niet leuk, maar als het nodig is voor meer inkomsten voor uitzenders en ploegen (verdelen) moet zoiets maar.
23 maart 2016 10:44
beetje vaag verhaal. Vergelijking met voetbalclubs en basketbalclubs gaat mank omdat je daarvoor naar een stadion moet gaan en entreegeld moet betalen. Binnen de stadions kunnen de clubs hun eigen regels en verdienmodellen opstellen. Wielrennen vind voornamelijk plaats op de openbare weg die kun je moeilijk afsluiten om entreegeld te vragen. Denk ook niet dat veel mensen lid willen worden van een professioneel wielerploeg. Wielerliefhebbers zijn eerder fan van een bepaalde wielrenner dan van een totale wielerploeg. Het voorgenomen business model lijkt mij dus niet echt realistisch.
23 maart 2016 10:45
erg vaag geouwehoer. we gaan een wielerploeg voortaan een wielerclub noemen en alles zal ineens veel beter zijn. verdere praktische veranderingen kan ik niet uit bovenstaand bericht halen. veel geschreeuw weinig wol.
23 maart 2016 10:49
Komt vast van l*llo's met een mba
23 maart 2016 10:49
Ik ben het eens met de reacties hier. Ik hoor veel gelul over hoe goed het idee nou precies, maar wat het idee nou exact is, is niet duidelijk. Het enige wat ik hoor is wielerclub ipv sponsor. Maar wat is nu het businessmodel?? Enkel lidmaatschappen? TV-gelden? Entreegelden? Sponsors zullen altijd blijven, ook bij voetbalclubs zijn deze van groot belang. Verschil is ook dat bij wielrennen, wielrenners niet verkocht kunnen worden in tegenstelling tot bij voetbal. Dat is ook alweer een potentiële inkomstenbron minder. Mag allemaal wat duidelijker, dit "geweldige" idee.
23 maart 2016 10:50
Dit is een vreselijk slecht idee. Wat je dan gaat krijgen zijn situaties net als bij het voetbal. Waarom zijn voetbalsupporters zo vreselijk agressief, zijn er rellen en andere acties die echt niet kunnen? Omdat de voetbalsupporter zich identificeert met de club waar hijzelf vandaan komt. Als we dat bij het wielrennen ook krijgen, dan kun je dus dezelfde soort supporters gaan verwachten.

Ik hou van het wielrennen, maar ook vooral van de fans. Die zijn namelijk vooral fan van de sport en niet van een bepaalde renner of bepaald team. Er is af en toe wel eens sprake van chauvinisme (wat ik jammer vind, maar volstrekt begrijpelijk is), maar dit valt erg mee als je dat vergelijkt met andere sporten.

Ik heb liever niet dat mijn die hard voetbalfan van een buurman opeens een die hard wielerfan wordt omdat het wielerteam uit de plaats komt waar hij ook vandaan komt en zich dan net zo agressief gaat gedragen tegenover fans van andere wielerteams.
23 maart 2016 10:51
Ze willen Messi's en Ronaldo's maken van wielrenners, om goed van te beuren met z'n allen.
Tegen die tijd ben ik helemaal klaar met cycling volgen.

Goede punten worden hierboven gemaakt, o.a. fout supportersgedrag
23 maart 2016 10:54
Klinkt leuk. Riep Oleg ook niet zoiets? Word dit niet al langer geroepen? Zijn clubs in het clubmodel ook niet afhankelijk van sponsoring? Ik zie het niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd.
Zoals Grote Meneer Terpstra ook aangeeft, merchandise alleen gaat niet genoeg opleveren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een mooi plan. Ik zou graag in de kleding van mijn favo clubje fietsen als er een is waar ik me mee kan identificeren. Alleen had ik bij het lezen toch wel meer concrete plannen verwacht. Dit is meer een aankondiging van wij gaan iets proberen te bedenken.
23 maart 2016 10:58
Pffff. Het wielrennen doet het juist heel erg 'anno 2017' > Geen geld geen ploeg, klaar, lekker eerlijk en flexibel. 10 x beter dan allerlei noodlijdende voetbalclubs. Daarnaast gaat het toch veel meer over de renners dan die 'clubs', dit jaar het ene shirtje, volgende jaar het andere, jaar daarop failliet. Zo hoort het en zo zal het moeten blijven.

Ongeveer net zo'n zwamplan als SEG 's 'Barcelona van het wielrennen, wil jij een lead out ? Wij leiden hem op'
23 maart 2016 10:59
ik heb het filmpje eens bekeken, maar het wordt er niet duidelijker op. 'het leuke van dit idee is dat iedereen aan wie je het verteld het een goed idee vind'. ja maar wat IS het idee dan? we hebben een idee, maar eigenlijk hebben we nog geen idee.
23 maart 2016 11:05
Het concept klinkt leuk, maar een fundamenteel verschil met voetbal is de gebondenheid aan een plaats/plek/stadion. Een groot deel van de fans is fan van Ajax vanwege amsterdamse roots. Geen enkel wielerteam heeft zulke sterke roots (Roompot probeert het, maar het zijn eigenlijk alleen kleine teams die dit succesvol doen maar dit soort teams worden nooit groot)
ik zie dit alleen werken voor een ''landen-teams-concept''.
23 maart 2016 11:05
Het idee om een "vastere" competitie te hebben met ploegen die langer blijven bestaan is aardig, maar de ploegen veranderen naar mijn idee toch niet zo gek veel? Natuurlijk, de sponsoren veranderen van bepaalde ploegen vaak en daardoor ook de naam, maar dat is in andere competities niet anders. De doelen van de ploegen blijven min of meer hetzelfde, afgezien van een verdwaalde Chinees in een ploegje hier of daar.

Daar bovenop vind ik juist dat het op deze manier beter geregeld is dan in de voetbalcompetitie, Ajax bijvoorbeeld is een beursgenoteerd bedrijf en zodoende is het veel meer geïnteresseerd in de jaarcijfers dan het winnen van de Champions League.

Laat de ploegen lekker de ploegen, dan is er tenminste nog koers.
23 maart 2016 11:11
Gezien de gemiddelde reactie hier op ALLES wat LottoNL-Jumbo doet denk dat het verschil in 'onderbuiksupporteren' tussen wielrennen en voetbal kleiner is dan sommigen denken.

Het verschil blijft echter dat voetbal gewoon een teamsport is en wielrennen niet (technisch gezien is het een individuele teamsport).
23 maart 2016 11:31
+1 voor de eerste opmerking van thorsen.

Laten we ons verder niet te druk hierom gaan maken. Deze mannen geven nu aan gepassioneerd te zijn om professioneel na te gaan denken over een ander businessmodel, dus deze hebben ze nog lang niet concreet klaarliggen. Geef het tijd en hopelijk is de uitvoering straks een stuk aansprekender. En zo niet, dan gaat de koers zoals altijd gewoon door (waarbij alleen de ASO zakken weet te vullen).
23 maart 2016 11:43
Volgens mij bedoelen ze veel meer dat er ipv de ploegen, iets (noem het club) moet komen wat een lange termijn visie heeft. Nu zie je dat een ploeg als Tinkoff uit elkaar valt als de sponsor ermee ophoudt. Dan kun je dus niet gaan werken aan een vaste basis en investeringen voor de lange termijn. Ook kun je supporters moeilijk vragen lid te worden van de ploeg, omdat een ploeg op kan houden te bestaan wanneer het sponsorcontract afloopt.

Hoe zou het zijn als een ploeg een vaste uitvalsbasis heeft, met bijvoorbeeld een wielerbaan, trainingsfaciliteiten, gezondheidscentrum en dergelijke? En dat je lid kunt worden van die ploeg/club? En dan kan de (shirt)sponsor wel steeds wisselen, maar er is in ieder geval continuïteit.

Maar eigenlijk zie je nu al dat het huidige LottoNL-Jumbo, gewoon hetzelfde 'bedrijf' is als de Rabobank-ploeg en daarna Belkin.
23 maart 2016 11:44
Buiten het feit dat het lijkt alsof ik op werk ben met sustainibility, mindset, double digit growth, lijkt me dit geen goed plan. Dit is een typisch praatje om winst te vergroten en niet de sport leuker te maken. Wielrennen naar het grote voorbeeld voetbal toe. Typisch 45 + gelul als alles draait om veiligheid en je geld uitbouwen en dat onder de noemer "voor de fan". diezelfde fan die straks een SKY abonnement a 30 euro de maand nodig heeft om E3 Harelbeke te kunnen volgen.

Natuurlijke selectie is een belangrijk onderdeel van fietsen. Geen geld, geen ploeg. Balen, maar van die marktwerking zou ik juist wel eens wat meer in het echte leven willen zien.
23 maart 2016 12:04
Gewoon maar niet doen. Wielrennen mag dan niet kapitalen verdienen, het blijft toch altijd goed overeind. Al die zogenaamde clubs maken het veel rijker voor een klein deel en de rest kan er niet tegenop. Alleen bij de NBA is dit wat anders.

Om de paar jaar nieuwe tenues is ook de charme van de sport. Zolang de renners niet als slaven behandeld worden en het financieel te behappen is voor organisatoren en ploegen moet er niet teveel veranderen. Al die marketingmensen die al jaren roepen dat wielrennen op sterven na dood is ben ik ook wel zat.

Goede plannen en duurzame sport is prima. Maar het komt vaak over om snel geld te verdienen met een marketingideetje.
23 maart 2016 12:07
En dan?
Supporter worden van meerdere clubs???
Ik vind als Nederlander namelijk Roompot, LottoNL en Giant Alpecin leuke teams om te volgen, maar heb dan ook weer een zwak voor underdogteams als Jelly Belly, Hincapie en Novo Nordisk.
En gaan we ons dan als boze voetbalsupporter gedragen tegen Astana en Katusha?

Ik vind het een plan van niks.
23 maart 2016 12:08
Quote:

GinneR - 23 maart 2016 om 11:43 - Bewerkt op 23 maart 2016 om 11:45
Hoe zou het zijn als een ploeg een vaste uitvalsbasis heeft, met bijvoorbeeld een wielerbaan, trainingsfaciliteiten, gezondheidscentrum en dergelijke? En dat je lid kunt worden van die ploeg/club? En dan kan de (shirt)sponsor wel steeds wisselen, maar er is in ieder geval continuïteit.


Maar waar leeft zo'n 'club' dan van? Lidmaatschapsgelden? Gaat dat miljoenen opleveren? Wie zet die wielerbaan enzovoorts neer, wie onderhoudt het? Wie betaalt het? Wat gebeurt er als er geen 'shirtsponsor' gevonden kan worden? Waarom zou een bedrijf überhaupt nog willen sponsoren als dat alleen een vermelding op het shirt oplevert en niet meer de hele ploeg naar de sponsor vernoemd is?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.