Renners Lampre-Merida naar Chinees WorldTour-team, Colnago fietsensponsor

zondag 4 september 2016 om 12:35
Renners Lampre-Merida naar Chinees WorldTour-team, Colnago fietsensponsor

Teambaas Giuseppe Saronni onthulde dit weekend aan La Gazzetta dello Sport de nodige details over zijn nieuwe project. De Italiaan kondigde vorige maand zijn samenwerking met het Chinese TJ Sport aan, waardoor de eerste Chinese WorldTour-ploeg ontstaat. Lampre blijft aan als sub-sponsor en met onder meer Rui Costa, Diego Ulissi, Sacha Modolo en Louis Meintjes blijft de kern van de huidige ploeg intact. De eerste WorldTour-ploeg uit China rijdt volgend seizoen op fietsen van Colnago.

Saronni blijft eigenaar, renners verhuizen mee
De licentie wordt niet verkocht. Saronni blijft met zijn CGS Cycling eigenaar. “Hierdoor blijven we in de top 16 van de ranking en zijn we verzekerd van een WorldTour-licentie. We respecteren alle doorlopende contracten.” De ploeg gaat wel rijden op een Chinese licentie, waardoor de laatste Italiaanse WorldTour-ploeg verdwijnt.

120 miljoen
Het team wordt gefinancierd door een overheidsfonds in China. “De overheid bepaalt alles en in ons geval is dat het Ministerie van Sport. We hebben geen direct contact gehad, maar via TJ Sport. Dat is een fonds dat opgericht is om de middelen voor het project te vinden. In 20 dagen is er 120 miljoen euro opgehaald, bij onder andere Alibaba, J-One en Wanda Sport. Om het hoofdsponsorschap wordt nu gestreden.”

Ontwikkeling Chinese wielersport
De ploeg moet de ontwikkeling van de Chinese wielersport stimuleren. “We willen elk onderdeel van de sport ontwikkelen. Er wordt geïnvesteerd in sociale programma’s en de ploeg is slechts de top van een uitgebreid programma met slechts één doel: de Chinezen op de fiets te krijgen. In China zijn overal auto’s, maar de problemen met vervuiling en overgewicht nemen toe”, legt hij uit. “Ze verwachten van ons dat we renners en coaches gaan ondersteunen”, aldus Saronni. “Over een paar jaar verwachten we een renner te hebben die iets kan laten zien in de Tour de France,” kondigt hij aan.

Dit artikel delen:

26 Reacties

koos1 4 september 2016 om 12:46

Toch jammer dat de laatste Italiaanse WT ploeg verdwijnt, al blijft het eigenlijk gewoon een Italiaanse ploeg op Chineese licentie.

Koersmaniak 4 september 2016 om 12:50

Jammer dat het laatste Italiaanse team op het hoogste niveau verdwijnt, maar de basis blijft wel behouden.
Dit wordt dan de nieuwe ploeg van Ji Cheng van Giant en Jan van Jumbo?

ah-ja 4 september 2016 om 12:51

Maar de “Chinese overheid bepaald alles”. Anyway, goed noeuws voor Lampre

HoofdIsVrij 4 september 2016 om 13:03

Even stilstaan bij dat het laatste Italiaanse WT team verdwijnt.

Jowinho 4 september 2016 om 13:11

120 miljoen over vier jaar, dat zijn Sky bedragen. Hopelijk wat concurrentie voor Sky dan. Dat is het enige positieve aan deze zaak.

ah-ja 4 september 2016 om 13:14

Benieuwd wie ze nog halen, Konig?

UrbanSteel 4 september 2016 om 13:19

30 Miljoen per jaar , gaan dus overal de toppers wegkopen zoals de grote clubs dat bij voetbal doen , weg wielersport . Wie buiten de grote voetbalclubs om maken nog kans op regelmatig succes in champions league ?
Ze gaan niks opbouwen maar opkopen.

Pecman 4 september 2016 om 13:25

30 miljoen is even veel als sky en Katusha toch? Lampre word gespaard wat prachtig nieuws is. Ze rijden opnieuw op Italiaanse fietsen.verder denk ik dat dat geld ook na ontwikkeling van de koers in china gaat.

OscarV 4 september 2016 om 13:28

Ik ben nog wel even benieuwd wat er met: “We willen elk onderdeel van de sport ontwikkelen.” wordt bedoelt. Als dit betekent dat er ook een opleidingdploeg, een vrouwenteam en een baanteam komt. Plus investeringen in publieke projecten, dan is die 30 miljoen per jaar nog steeds veel, geen concurentie voor SKY.
En we hebben bij ADO gezien hoeveel de beloftes voor miljoenen uit China echt waard zijn….

Lalsacien 4 september 2016 om 13:32

Het italiaanse voetbal zit ook in het slop!

Mark 4 september 2016 om 13:32

Dat zijn flinke bedragen. Hopelijk blijft het een lange termijn investering en zien we over 10 jaar een Chinees in de gele trui.

Velominatus 4 september 2016 om 13:33

De UCI zou dit soort onzin projecten moeten verbieden. De wielersport gaat de voetballerij achterna: speeltje van de rijken der aarde en van dubieuze regeringen met teveel bewijsdrang.

Mark 4 september 2016 om 13:40

@Oscar V, de eigenaar blijft Italiaans. Plus het verdienmodel is anders van het voetbal.

Fast Freddy 4 september 2016 om 13:41

Slechte ontwikkeling. Schudden met een dikke zal geld en de wereld is van jou. Zonder suikeroom ben je straks geen WT meer. Kijk maar maar het voetbal. Daar heb je zonder mega budget ook niks meer te zoeken in de CL.
Zonder ploeg in de WT gaat het budget voor opleiding omlaag en zijn vervolgens de nieuwe toppers niet meer te vinden. Italië lijkt het eerste kind van de rekening. NL zal niet veel later volgen ben ik bang.

Robs234 4 september 2016 om 13:50

Sneu dat dit knalroze tenue uit het peloton verdwijnt

UrbanSteel 4 september 2016 om 13:51

“De overheid bepaalt alles”
Dus als het Ministerie van Sport eist dat er 9 Chinezen starten in de Giro en de Tour kunnen we nog gaan lachen.
Och , als een of andere Chinees straks 5 miljard euro wil betalen voor alles van de ASO , zoals er al een Chinees een miljard betaald heeft aan Silvio Berlusconi voor AC Milan is straks alles in handen van de Chinezen.
Of het moet zo zijn dat de Frans overheid er straks een stokje voorsteekt , net zoals met die twee Rembrandts die het Rijksmuseum gekocht dacht te hebben . Zou te maken hebben met cultureel erfgoed ofzoiets in die richting.

Mark 4 september 2016 om 13:51

@Velominatus
In plaats van het verbieden van sponsoren, kan de UCI zich beter toeleggen op het verbeteren en professionaliseren van de wielersport. Zorgen dat sponsoren rond kunnen komen en geld terug kunnen verdienen is daarbij een must. Dan blijven ze vanzelf langer in de wielersport. Anders blijf je altijd van die opportunisten hebben als Belkin.

UrbanSteel 4 september 2016 om 13:54

@Mark

Quote:
@Oscar V, de eigenaar blijft Italiaans. Plus het verdienmodel is anders van het voetbal.

Het team wordt gefinancierd door een overheidsfonds in China. “De overheid bepaalt alles en in ons geval is dat het Ministerie van Sport.
De eigenaar heeft niks te vertellen , strijkt vermoedelijk een riant salaris op waarvan wij de hoogte niet willen weten.

leegloper 4 september 2016 om 13:59

Eerst klagen dat er te weinig geld is, nu weer te veel. Dit soort projecten lijken me prima. Het lijkt vrij breed opgezet te zijn en er zit genoeg geld achter om er wat van te maken.

Velominatus 4 september 2016 om 14:09

@Mark Eens, verbieden is misschien niet het goede woord. Zorgen dat de wielersport voor dit soort partijen niet interessant is, is misschien een betere formulering.
Bijvoorbeeld door een gelimiteerd budget in te voeren voor WT ploegen.

tendam 4 september 2016 om 14:20

Dit wordt dus een nieuwe Dimension Data, die ploeg bestond ook onder het mom van ontwikkeling van de Afrikaanse wielersport. Toch mooi dat die Chinezen naast het voetbal hun geld ook in nuttige sporten willen steken ;)

Flor1s 4 september 2016 om 15:07

Italië behoudt vier PCT teams, dus zo’n ramp is het toch niet dat ze geen WT team meer gaan hebben? Tegelijkertijd krijgen we een team met een uitstekend budget, dat wellicht zelfs competitief is met Sky. Het doel van de ploeg vind ik ook mooi, meer mensen op de fiets krijgen.

TiesW 4 september 2016 om 19:57

Nou nou, wat een gezeur gelijk weer. Eerst zien, dan oordelen. Denk niet dat dit de nieuwe sky gaat worden. En dat de chinese overheid alles bepaalt gaat denk ik niet om de wielerploeg zelf, maar wat er vanuit China naar de ploeg gaat en de grote lijnen (opleidingsploeg, damesploeg etc.)

Coldeportes 5 september 2016 om 07:56

Ik gok op een knalrood shirt met gele accenten ;)

klootje kriekeljon 5 september 2016 om 12:34

Tristan Hoffman wordt ploegleider bij Bahrein.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.