Veel renners niet blij met nieuwe regels, Daniel Martin steunt UCI
Deze houding mag vanaf 1 april 2021 niet meer - foto: Cor Vos
dinsdag 9 februari 2021 om 15:06

Veel renners niet blij met nieuwe regels, Daniel Martin steunt UCI

Update Meerdere renners hebben inmiddels kritiek geuit op de laatste veiligheidsmaatregelen van de UCI. Zo heeft de internationale wielerunie besloten om het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) te verbieden, net als de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 inmiddels doorgevoerd op haar website. Een belangrijk aandachtspunt: het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Wie zich vanaf 1 april 2021 niet conformeert aan de nieuwe regels, kan worden bestraft met een boete, diskwalificatie of declassering. Dit schiet bij veel renners in het verkeerde keelgat.

Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Daarnaast zal de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.

CPA-voorzitter Bugno: “Coureurs zijn rolmodellen” 
Gianni Bugno snapt als voorzitter van rennersvakbond CPA niet helemaal waar de kritiek vandaan komt. “De renners zijn wellicht gefrustreerd omdat ze een boete of een andere straf kunnen krijgen, maar dit zal uiteindelijk ook gelden voor wedstrijdorganisatoren die zich niet houden aan de veiligheidsmaatregelen”, zo laat de Italiaan weten aan Cyclingnews.

“De renners zijn vrij om op training andere fietsposities aan te nemen, maar het is alleen niet toegestaan in wedstrijden, als ze op televisie zijn. Coureurs zijn rolmodellen en hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Het aannemen van een dergelijke positie is misschien niet gevaarlijk voor een profrenner, maar wel voor jonge wielrenners en fietstoeristen die dit vervolgens weer kopiëren.”

foto: Cor Vos

“Profwielrenners weten hoe hard ze kunnen fietsen, maar ze nemen ook een risico als ze in een afdaling, aan 70 kilometer per uur, in tijdrithouding naar beneden gaan”, aldus Bugno. “Ze kunnen een putje raken en vervolgens het hele peloton meenemen in hun val. Daarom hebben we besloten om dergelijke fietsposities te verbieden. Iedereen heeft zijn aandeel in het veiligheidsvraagstuk.”

“Ik kan me niet vinden in de kritiek van sommige renners. De commissie is akkoord gegaan met de nieuwe regels en we moeten ze nu omarmen. Dat doen we ook met andere regels.” De leden van rennersvakbond CPA worden op maandag 15 februari nog eens extra gebrieft over de nieuwe reglementen. Eventuele feedback zal worden verzonden naar de UCI en andere stakeholders binnen de wielersport.

Update 15.05 uur – Daniel Martin begrijpt UCI

Israel Start-Up Nation-kopman Daniel Martin neemt het in de verhitte discussie omtrent de regelwijzigingen op voor de UCI. “Ik denk dat de UCI moet worden toegejuicht omdat ze voor een keer proactief handelt”, schrijft hij op sociale media. “Te vaak worden regels pas ingevoerd als reactie op serieuze blessures, of zelfs nog erger.”

“Je kan best veilig rijden zonder helm, tot je valt en op je hoofd valt”, haalt Martin een voorbeeld aan. “En de hekken in Polen werden twaalf jaar lang als ‘veilig’ beschouwd. Dat zijn nog maar twee voorbeelden.”


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.