woensdag 1 mei 2019 om 10:30

Richard Plugge wil met gamification jeugdige wielrenners stimuleren

Video Jumbo-Visma wil met het nieuwe opleidingstraject haar steentje bijdragen aan de ontwikkeling van het jeugdwielrennen in Nederland. De WorldTour-ploeg richt zich daarbij vooral op jongens en meisjes van vijftien tot achttien jaar. “Jongeren moeten geen FIFA of Fortnite spelen, maar gaan wielrennen”, stelt hij. Voor de camera van WielerFlits legt hij uit hoe.

Plugge en consorten willen in hun plannen gebruikmaken van gamification. Voor diegenen die deze marketingterm niet kennen: gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen, stelt Marketingfacts. “Op scholen willen we tijdens de gymlessen bijvoorbeeld met een Tacx langs gaan en de leerlingen vervolgens op Zwift virtueel met elkaar laten strijden. Het wielrennen kun je tegenwoordig gamificeren, je kunt het naspelen. Dat is de bedoeling. Op die manier willen we de jongeren laten kennismaken met de wielersport.”

Vrouwenploeg
Als vervolg daarop wil Jumbo-Visma als ‘verbindingsspeler’ dienen om de enthousiaste jongeren in contact te brengen met de lokale of regionale wielerclubs en -verenigingen. Daarna komen de beste junioren in aanmerking voor een plekje bij het U23-talententeam. Maar hoe zit het dan met de meisjes? “Voorlopig zijn er heel veel mooie vrouwenploegen in de wereld en in Nederland zelfs”, stelt Plugge. “Als er een mooi talent is, kan ze naar die teams. Denk aan SwABo (Biehler Pro Cycling, red.), maar ook Boels-Dolmans en Sunweb. Wij zoeken heel nadrukkelijk de samenwerking met hen. Wij kunnen niet alles doen.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.