Rigoberto Urán klopt Daryl Impey in Ronde van Slovenië

vrijdag 15 juni 2018 om 14:53
Rigoberto Urán klopt Daryl Impey in Ronde van Slovenië

foto: LaPresse - D'Alberto / Ferrari

Rigoberto Urán heeft in de Ronde van Slovenië aangetoond dat het met zijn Tourvorm wel goed zit. De 31-jarige Colombiaan van EF Education-Drapac klopte op de lastige aankomst in Celje Daryl Impey in de sprint. Primož Roglič eindigde op de derde plaats. Urán neemt tevens de leiderstrui over van Benjamin Hill.

Nadat het startsein was gegeven in het pittoreske Slovenske Konjice, probeerden meerdere renners een vlucht op touw te zetten. Verrassend genoeg waren het uiteindelijk topsprinter Marcel Kittel en wereldkampioen koppelkoers Roger Kluge die vooruit bleven. De Duitsers pakten maximaal zo’n vijf minuten voorsprong.

Ambitieuze Roglič
Het duo werd pas op de beklimming van de Celjska (7,5 km aan 6,3%) ingerekend door het peloton, waarin LottoNL-Jumbo erg actief was. De ploeg stak de ambities van Primož Roglič op zijn geboortegrond niet onder stoelen of banken. De Sloveen probeerde meerdere keren los te komen van het peloton, maar het was uiteindelijk zijn landgenoot Matej Mohoric die de show stal.

De 23-jarige renner van Bahrain Merida gebruikte zijn daalcapaciteiten optimaal in de afdaling van de Celjska en mocht even dromen van het dagsucces. Op de flanken van de korte maar steile Celjski Grad, een aankomst die wordt opgefleurd door het gelijknamige kasteel, werd hij echter weer bijgehaald.

Urán pakt de dagzege
Nadat Roglič nog eens tevergeefs probeerde aan te vallen, waren het Rigoberto Urán en Daryl Impey die om de dagzege mochten strijden. De Zuid-Afrikaan leek de beste papieren te hebben, maar moest het in de slotmeters alsnog afleggen tegen de punch van de Colombiaan. Die kan met vertrouwen afreizen naar de Tour de France.

Dit artikel delen:

26 Reacties

DrJ 15 juni 2018 om 14:55

Die Impey, wat sterk! Roglic ook sterk. Hij is gewoon net wat sterker op langere beklimmingen.
Uran ook klaar voor de tour lijkt me.

Geflitst 15 juni 2018 om 14:55

Rigo die al vorm toont voor de Tour begint?? Die is straks niet te stoppen!

Wheely 15 juni 2018 om 14:55

Mooie finale hoor!

AWestie 15 juni 2018 om 14:55

Primoz reed sterk, maar misschien niet heel slim. Te veel aanvallen en te vroeg op de finishlijn rekenen

AZH 15 juni 2018 om 14:55

Roglic viel helemaal stil.

Samlambeej 15 juni 2018 om 14:56

Op hoeveel km is Mohoric gegaan? Schakelde pas in op 2,2km. Zag er weer leuk uit! Voor mij hoort Slovenië er echt bij qua wielerland.

HoofdIsVrij 15 juni 2018 om 14:57

Zeer aangenaam verrast door de Sunweb Australiërs. Mooie klimploeg wordt dat langzamerhand.

tendam 15 juni 2018 om 14:58

Mooie laatste kilometer, met 3 of 4 verschillende renners die leken te gaan winnen.

Roglic deed het best slim, lijkt nog niet helemaal in topvorm maar dat hoeft ook niet. En hoe hard rijdt die Mohoric naar beneden!?

wilbertdh 15 juni 2018 om 14:58

Leuke bergsprint tussen klimmer, sterke sprinter en klimmende tijdrijder

vlek 15 juni 2018 om 14:58

Leuke laatste kilometers! Impey indrukwekkend sterk, die gaat morgen voor de herkansing. Roglic ook met een vorm waarin hij dit rondje in de tijdrit makkelijk naar zich lijkt te gaan trekken; die wordt hier bergop niet gelost.

Timothy12 15 juni 2018 om 15:01

Die motors in deze koers zijn wel echt gevaarlijk bezig…

martini151 15 juni 2018 om 15:03

Roglic had misschien moeten wachten op het laatste klimmetje om zijn pijl af te schieten. Uran deed een Yatesje, knappe overwinning!

David1977 15 juni 2018 om 15:05

Impey klaar voor de tour…..

dikkechaap 15 juni 2018 om 15:08

edit wf: waarvan akte
gebruik in het vervolg svp ons contactformulier of het daarvoor bestemde topic

dan kunnen we het hier ontopic houden

goalgettert 15 juni 2018 om 15:14

Heb niks kunnen zien maar als je de eerste alinea leest denk je: hoe is dit mogelijk.. Uran die Impey er op legt in de sprint.. Impey in een top 10 vol klimmers

fransvanrooij 15 juni 2018 om 15:15

edit wf: niet doen

Sagan=hulk 15 juni 2018 om 15:21

Voor het eerst merk ik dat Roglic limieten heeft.

josi 15 juni 2018 om 15:31

Uran al verrassend goed. Roglic ontplofte een beetje, maar voor zijn klassementskansen lijkt deze uitslag me eigenlijk alleen maar gunstiger. Nu hoeft TLJ de leiderstrui morgen niet te verdedigen en in de tijdrit heeft hij niemand te vrezen.
Leuk ook om die jonge Australiërs van Sunweb vooraan mee te zien rijden; daar zit potentie in voor de toekomst.

Koel 15 juni 2018 om 16:26

Roglic zal dit klimmetje toch wel kennen, viel toch wat stil maar hij zal dit rondje zeker winnend afsluiten.
De jeugdige Sunweb renners veelbelovend!
Ik ben benieuwd of er een verzekeringsmij. is die Mohoric toe laat…?!

Tinus1984 15 juni 2018 om 16:26

Kreeg zelf het idee dat hij het op het laatst beetje liet lopen. Althans zo zag het er wel uit namelijk

Stablinksy 15 juni 2018 om 16:27

Nog maar eens een DNF voor Louis Vervaeke. Komt het ooit nog goed met deze jongen?

madeinstars 15 juni 2018 om 16:56

Roglic in al zijn enthausiasme veel te actief geweest voor het er echt toe deed. Als Primoz hier zou hebben gereden als Uran, dan had hij met twee vingers in z’n neus gewonnen. Maar dat maakt Roglic ook een leuke renner en Uran een saaie.

Tour 15 juni 2018 om 18:15

Mohoric ging op zo’n n 10 km voor de finish Roglic voorbij in de laatste afdaling die Roglic waarschijnlijk kende.
Waarom kan Mohoric zo ongenadig hard afdalen?

Scott Sunderland 15 juni 2018 om 19:40

Dat Uran vorm begint te tonen is vooral schitterend nieuws voor de Tour. Hoe meer podiumkandidaten hoe beter. De ogen wat betreft Colombia zullen met name op Quintana zijn gericht, die vandaag ook won, maar let op deze Uran straks.

SVJ 15 juni 2018 om 21:39

@Tour Omdat ie altijd te laat van huis vertrok voor school. En z’n school lag bergaf ;)