Scheldeprijs komt met wijzigingen voor een veiligere koers
Kristoff was vorig jaar de snelste in Schoten- Foto: Sirotti
dinsdag 23 februari 2016 om 15:10

Scheldeprijs komt met wijzigingen voor een veiligere koers

De organisatie van de Scheldeprijs neemt maatregelen om de kans op valpartijen te verkleinen. Zo wordt het parcours in de finale volledig aangepast en zijn er bij de komende editie in plaats van 25 nog maar 22 teams welkom, laat organisator Pieter De Smet weten aan Sporza.

“We willen het peloton in de voorbereiding op een eventuele massaspurt nog voor het indraaien van de Churchilllaan in Schoten op een lint laten trekken”, legt De Smet uit. “Dat doen we door twee kleinere straten te nemen, voordat we aan de laatste 800 meter richting de eindstreep beginnen.” Door het terugdringen van het aantal teams zal er bovendien meer ruimte zijn. “Dat maakt dat we met 176 renners starten in plaats van tweehonderd.”

De Scheldeprijs wordt de laatste jaren vaak ontsierd door massale valpartijen in de slotfase. In vier van de afgelopen zeven edities smakten in de finishstraat een groot aantal renners tegen het asfalt. Dit jaar vindt de oudste Vlaamse klassieker plaats op 6 april.

RIDE Magazine
5 Reacties
Sorteer op:
23 februari 2016 16:10
Goeie zet!
23 februari 2016 16:53
Waarom niet gewoon 1 of 2 renners per team minder? In plaats van 3 teams minder, minder controle en dus een grotere kans op een open koers. 2 vliegen in 1 klap, veiliger en een mooier koers verloop.
23 februari 2016 17:10
"Twee kleinere straten nemen" om het peloton op een lint te trekken, lost het probleem niet op, lijkt me. Het verschuift alleen. Nu willen alle ploegen 'voor het lint' van voren zitten, waardoor de kans groot is dat het daar fout gaat.
23 februari 2016 18:23
@tylerhamilton: omdat deze koers graag Cavendish, Greipel, Kittel, e.d. aan de start heeft staan. Dit is een traditionele massasprint, de laatste jaren. En daarmee trekken ze grote namen.
23 februari 2016 19:06
Goed streven. Maar de oplossing plaats ik vraagtekens bij. Twee smallere straten, op 1100 meter een haakse bocht (scherper zelfs nog) naar rechts, op 800 meter een haakse bocht naar links en dan nog dat knikje in de aankomstlaan op iets van 200meter en de streep in een andere knik in de weg...
Kan zomaar weer fout gaan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.