‘Schijfremmen vanaf juni weer toegestaan’
Schijfremmen mogen vanaf juni weer gebruikt worden in het peloton. Dat maakt Cyclingtips op uit gelekte documenten. Een aantal weken geleden legde de UCI nog een verbod op schijfremmen. Dit nieuws volgde drie dagen nadat Francisco Ventoso (Movistar) erdoor geblesseerd zou zijn geraakt. Hij had een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen.
De UCI erkent desalniettemin de veiligheidsrisico’s en daarom zou de testfase, die aanvankelijk tot eind april zou duren, worden herstart met aanpassingen aan het apparatuur om aan de wensen van de tegenstanders tegemoet te komen. Zo gaan de scherpe randjes ronder worden om diepe snijwonden te voorkomen. Er wordt ook gesproken over beschermhoezen.
Schijfremmen kunnen waarschijnlijk tijdens het Critérium du Dauphiné en/of de Ronde van Zwitserland weer worden gebruikt. Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Roompot Oranje Peloton was volledig overgestapt op schijfremmen.
Zeker als er een beschermhoes omheen kan (als dat mogelijk is met de warmte die je krijgt) zie ik ook niet in wat er op tegen kan zijn, trouwens.
En de WFSGI is de World Federation of the Sporting Goods Industry.
Ja, simpel: 1 +1= 2. Hoeveel decennia wordt er al gereden met zo’n kettingblad? Wonden als die van Ventoso zouden dan schering en inslag moeten zijn. En de wond die Nikolas Maes in dezelfde wedstrijd opliep was ook te wijten aan een kettingblad?
Hét voordeel van schijfremmen is juist dat je veel beter kunt doseren en relatief minder handkracht nodig hebt voor dezelfde vertraging. Je kunt je met allebei prima over de kop remmen dus qua absolute kracht blijft er ook bij velgremmen niet veel te wensen over.
Komt bij dat schijfremmen beter presteren in de regen, afgezien van de geluiden die ze dan kunnen produceren.
Edit: goede lobby natuurlijk, dat wel.
Het aparte aan die wond van Ventoso was dat die horizontaal over zijn scheenbeen liep. Nogal lastig omdat met een schijf te doen. Maar een kettingblad zou toch een veel rafeligere wond maken dan hij had? Iemand in the house met verstand van zaken?
Dat warm worden zal toch wel onderzocht zijn.
nog niet genoeg is ook een cameraatje voor achterop komend verkeer,
motorkleding voor de coureurs en dan niet te vergeten een remlicht
en nummerplaat.
Waarom kunnen het niet de gewone fietsen blijven ?