Sep Vanmarcke in Guangxi: “Ik wilde Carthy helpen, maar zat plots zelf in de vlucht”
©Cor Vos
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:27

Sep Vanmarcke in Guangxi: “Ik wilde Carthy helpen, maar zat plots zelf in de vlucht”

Interview Sep Vanmarcke stak een hand uit naar ritwinst in de Tour of Guangxi, maar moest achteraf tevreden zijn met de prijs van de strijdlust. “Geweldig dat we met Daniel McLay alsnog de zege pakken. Zo mogen we met z’n tweeën op het podium. Mooi, want voor EF is deze rittenkoers belangrijk.” 

Sep Vanmarcke toonde zich in de Tour of Guangxi. Na afloop van de etappe tussen Beihai en Qinzhou gaf hij echter toe dat het absoluut niet de bedoeling was om in de ontsnapping van de dag te zitten. “Ik merkte al een poos dat mijn ploegmaat Hugh Cartny probeerde mee te glippen. Maar Hugh heeft als klimmer niet echt een versnelling in de benen, dus wilde ik hem helpen”, begon Vanmarcke zijn relaas.

Tegenwind
“Ik nam hem op sleeptouw en sloeg een gat. Ik wilde zorgen dat hij mee was, zodat hij onderweg bonificatieseconden zou kunnen sprokkelen voor het klassement. Zelf zou ik me dan opnieuw laten uitzakken. Maar plots liet hij los. Daar zat ik dan, samen met De Vreese en Cousin. Tja, dan kon ik ook niet meer terug, vond ik. En heb ik er het beste van gemaakt.”

Hij vond dat het nochtans niet de ideale dag was om vooruit te rijden. “De hele rit blies de wind pal op de neus. En het peloton gaf ons amper twee minuten voorsprong. Ik heb geprobeerd om mijn kompanen aan te moedigen de krachten te doseren en pas in de lokale rondes voluit te gaan. Dat lukte behoorlijk, maar op tien kilometer van de finish was onze bonus geslonken tot 45 seconden. Ik merkte dat de motivatie verdween, terwijl ik zelf nog wat kracht in de benen had. Dus probeerde ik het alleen.”

Zadelprobleempje
Op iets minder dan drie kilometer van de finish werd ook Vanmarcke ingerekend. “Ik dacht een kans te hebben. Tot mijn zadel verschoof nadat ik in een putje reed. Die licht veranderde positie op het zadel ontnam ook mij de laatste krachten. Ik zeg niet dat ik het anders had gered, hoor. Maar ik denk toch dat er een kansje was.”

De West-Vlaming kreeg na afloop de prijs van de strijdlust, terwijl zijn ploegmaat McLay de bloemen voor de dagzege kreeg. “Super voor EF. Onze hoofdsponsor telt in China 22.000 werknemers. Dit is dus geen onbelangrijke wedstrijd voor hen. Dat we vandaag met twee renners op het podium staan, zullen ze met plezier zien gebeuren.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.