Sky en MTN-Qhubeka bespraken optie tot ‘uitlenen’ Geraint Thomas
foto: Sirotti
vrijdag 17 juli 2015 om 07:30

Sky en MTN-Qhubeka bespraken optie tot ‘uitlenen’ Geraint Thomas

MTN-Qhubeka had zomaar met Geraint Thomas als kopman deze Tour de France kunnen rijden. De manager van de Zuid-Afrikaanse ploeg, Brian Smith, had namelijk eind vorig jaar contact gezocht met Dave Brailsford van Sky, om de mogelijkheid te bespreken voor het ‘lenen’ van Geraint Thomas. Het zou gaan om een constructie die gewoon is in het voetbal.

‘Zou je hem aan ons willen uitlenen voor een jaar?’
“Thomas is een renner met kwaliteiten. Toen wij vorig jaar een ploeg aan het samenstellen waren voor de Tour de France, dacht ik dat Geraint een fantastische aanwinst zou zijn. Daarom heb ik Brailsford aangesproken: ‘Zou je hem aan ons willen uitlenen voor een jaar?'”, legt Smith uit aan The Cycling Podcast. “Dan hebben wij een klassementsman, zodat hij kan kijken hoe ver hij kan komen.”

“Maar hij is het hart van de Britse ploeg Sky, het zou heel moeilijk zijn om een jaar zijn ploeg te verlaten. Zij hebben die Britse mentaliteit nodig bij die ploeg. Ik dacht dat het een goed idee was, Dave dacht dat het een goed idee was om hem deze kans te geven. Want kijkend naar de vorm van Chris Froome zou niemand anders bij Sky een kans krijgen in deze Tour.”

‘Het kan zijn dat hij nooit kopman zal zijn in de Tour’
Smith wil dat Thomas de kans krijgt om zichzelf te bewijzen als leider van een team. “Ik dacht vorig jaar nog… Het kan zijn dat hij nooit kopman zal zijn in de Tour de France, en ik wilde hem dat juist wel laten ondervinden. Met een ProContinentale ploeg de Tour rijden als beschermde kopman en kijken hoe ver hij kan komen.”

“Je moet out of the box denken”, gaat Smith verder. “Ook andere teams kunnen denken over het lenen en uitlenen van renners. Wij hebben ook over Peter Kennaugh gepraat. Eén jaar bij een andere ploeg; andere koersen rijden, een beschermde kopman zijn, kijken wat hij kan doen, en dan terugkeren naar Sky of een andere topploeg.”

‘Iets waar de UCI naar kan kijken’
“Het is misschien geen slecht idee en iets waar de UCI naar kan kijken. Sommige renners hebben een lang contract, en als je wil zien hoe goed iemand echt is, dan leen je hem uit aan een ander team. Zo gaat dat ook in het voetbal”, legt Smith de vergelijking. “Het verfrist de renners en geeft hun nieuwe ervaringen.” De Britse manager zegt dat MTN-Qhubeka de financiële mogelijkheden had om Thomas binnen te hengelen voor een jaar, maar dat uiteindelijk gekozen is voor Edvald Boasson Hagen.

Momenteel rijdt Thomas een sterke Tour als knecht van Chris Froome. De Welshman staat momenteel vijfde in het algemeen klassement, dat aangevoerd wordt door zijn kopman.

[poll id=”79″]

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
17 juli 2015 07:44
Slecht idee, zou doodsteek zijn van t wielrennen. Dan krijg je situaties als tijdens wk's. Met het vele geld dat sky heeft kunnen ze veel renners uitlenen en nog betere kopen. En die gaan froome echt bijstaan als dit nodig Is.
17 juli 2015 07:56
Om rondes meer competitief en attractief te maken voor het publiek, zouden kleinere teams (6 man of zo) ipv 9 man wellicht een oplossing zijn.
Wat Sky doet (met veel geld de betere renners halen en hard op wattage rijden zodat uiteindelijk Froome wint) is uitemate knap, maar maakt het voor mij als wielerliefhebber minder leuk naar TdF te kijken. Ik zie liever strijd tegen elkaar.
Sky lijkt zo een beetje op het "Chelsea" van het wielrennen.
17 juli 2015 08:16
Tja, voor zo'n renner is het natuurlijk prachtig en voor MTN ook. Maar er dreigen volop loyaliteitsconflicten in koersen waar ook Sky aan meedoet. Zou je het dan aandurven om de kopman van je "originele" ploeg de vernieling in te rijden? Je zag gisteren al hoe Sky andere ploegen verbood te rijden, dat zal alleen nog maar sterker worden als daar ook mensen rondrijden die op de een of andere manier van Sky zijn.
17 juli 2015 08:31
Ach ja dat is natuurlijk maar net hoe een renner er in staat. Zie je in het voetbal ook, ik kan niet zeggen dat er nooit spelers zijn die zich minder inzetten tegen de eigen club, maar ik geloof dat Jan Vertongen als Ajacied uitgeleend aan RKC de winnende binnenschoot voor RKC en zo ajax het kampioenschap mis liep.
17 juli 2015 08:32
Nog niet zo'n slecht idee. Maar ja, in de oerconservatieve wielerwereld is elke poging tot verandering not done. En wat de actie van Sky gisteren betreft om het peloton stil te leggen, dat zegt meer over de ploeg van Talansky.
17 juli 2015 08:51
Gebruikelijk bij het voetbal? Niet echt een goede vergelijking. Voetbalclubs spelen, pak 'm beet, 2x per jaar tegen elkaar. Wielerteams starten het hele jaar door in dezelfde wedstrijden, waar ook nog andere teams aan meedoen.

Op deze manier de loyaliteit van andere teams regelen druist in tegen de aard van het wielrennen.
17 juli 2015 09:11
@xinst: +1. Bovendien kun je als wielrenner direct hulp een 'tegenstander' ondersteunen en is dat als voetballer toch lastiger.
Daarnaast: De voetbalwereld is het beste voorbeeld van hoe je professionele sport níet moet organiseren. De macht van zaakwaarnemers, spelersmakelaars en andere profiteurs zal alleen maar toenemen. Met wanstaltige vertoningen als tijdens het NK met de SEG-jongens tot gevolg.

Maar het is fijn voor MTN dat ze nu publicitair meeprofiteren van de successen van Sky, en kunnen verhullen dat ze 3,5 miskleun hebben binnengehaald afgelopen winter (met EBH als halve, die gaat toch langzaam vooruit en laat zich veel zien).
17 juli 2015 09:21
Dan had de tour er wel even anders uitgezien was dit doorgegaan. Thomas is superbelangrijk gebleken voor Froome.
17 juli 2015 10:51
@wheely
Ja, Thomas is supersterk. Maar hoeveel tijdwinst dat heeft opgeleverd voor Froome is de vraag. Misschien 10-15 seconden in de TTT t.o.v. een mindere tijdrijder. Maar voor de rest rijdt Thomas pas in de laatste kilometers op kop, en ik heb niet de indruk dat Froome gisteren iemand had weg laten rijden zonder Thomas erbij. Het verschil heeft froome dinsdag gemaakt, en dat heeft ie zelf gedaan, met hulp van zijn ploeg in de breedte en Porte in het bijzonder.
17 juli 2015 10:54
Slechte zaak. Stel je voor dat Thomas door onvoorziene omstandigheden (Lekke band, waaiers) uit het klassement was gevallen, maar wel een van de besten was bergop en Froome in de gele trui reed, ging hij alsnog voor Froome rijden, omdat Sky zijn salaris betaalt.
17 juli 2015 10:59
@dikkechaap
Ik denk dat Thomas in de Neeltje Jans rit en op de kasseien ook enorm belangrijk was, gister reed hij ook behoorlijk tempo op het eind. Froome deelde zelf de doodsteek uit op Saint Martin inderdaad.
17 juli 2015 11:28
Dit gaat in de wielerwereld inderdaad niet werken. Ik sluit me aan bij de post van Xistnc.
Het wielrennen heeft sowieso altijd al de schijn tegen als het gaat om ongeoorloofde hulp. En dan heb ik het niet over doping maar over combines, hangen aan wagens, in de slipstream van de auto teruggebracht worden, afspraken over de winst van een etappe e.d.
Daar kun je echt geen uitgeleende renners meer bij hebben.
17 juli 2015 11:40
Het is natuurlijk wel zo dat MTN een PC Team is en Sky WT maar eigenlijk zou een uitleen dan alleen andersom te rechtvaardigen zijn, of in dit geval dan alleen in niet WT wedstrijden.
17 juli 2015 11:51
Vind Thomas wel wat voor Etixx.
17 juli 2015 12:12
@Dikke schaap: Het is een dusdanig zware wedstrijd dat elke extra inspanning die kunt uitsparen belangrijk is. Het counteren van aanvallen en een extra man voor je die de wind vangt is dus gewoon heel belangrijk en zal er in de derde week voor kunnen zorgen dat hij net wel het wiel kan houden van Contador of Quintana, of net niet. Ik verwacht dat die namelijk nog erg sterk gaan zijn in de derde week. Het niveau verschil was al weg tijdens de derde bergrit. Froome was ook al erg mager bij de start in Utrecht, wat duidt op weinig reserves.
17 juli 2015 12:29
Quote:
Gebruikelijk bij het voetbal? Niet echt een goede vergelijking.

De vergelijking gaat slechts over de huurconstructie, niet over wie waar tegen elkaar speelt/fietst. Het idee was simpelweg een jaartje elders stallen.

Quote:
Bovendien kun je als wielrenner direct hulp een ‘tegenstander’ ondersteunen en is dat als voetballer toch lastiger.

Zat voorbeelden dat een speler zijn directe werkgever benadeeld, of in ieder geval niet 'helpt'. Afgelopen seizoen nog in de laatste wedstrijd, Hahn met Zwolle tegen Feyenoord.
Of jaren geleden, Luijckx die haast persoonlijk het bijna zeker lijkende kampioenschap van zijn AZ aan flarden schoot.
17 juli 2015 12:53
Echt een topidee! Geef Thomas gewoon zelf de kans en hij was deze tour misschien wel 3de geworden.. Ik ben voor hoor, al die "meesterknechten" van Sky... Als LTJ even Wout Poels kan lenen, hehehehe.
17 juli 2015 13:13
Met kleinere ploegen krijg je vanzelf meer strijd. Dan is het maar de vraag of Sky de regie in handen neemt. Het kan dan zo maar gebeuren dat de kopgroep gisteren 20 minuten had gekregen. En dan heb je echt spektakel.
17 juli 2015 14:40
Porte wil voor zichzelf beginnen maar als er 1 renner is bij Sky die de potentie heeft om uitgesproken kopman te worden bij een ploeg is dan is dat Thomas wel. Ik heb zelden zo een allround coureur gezien als Thomas. Zowel klassiekers als grote rondes en een goede tijdrit in de benen.

Verhuren in het wielrennen is een slecht plan. Zo speel je grote ploegen nog meer in de kaart. In het voetbal worden jonge spelers verhuurd en spelers die weinig spelen. In het wielrennen zit je niet op de bank en rijdt elke renner genoeg koersen.
17 juli 2015 14:51
verhuurde voetballers zijn vaak de mannen waar je niet of moeilijk vanaf komt. Te dure Bankzitters etc. Het zijn niet de echte toppers die verhuurd worden.
Geraint Thomas en evt Kennaugh verdienen gewoon een goede ploeg met een goed contract. Geen halfslachtige constructies svp.
17 juli 2015 15:42
Je mag in het wielrennen nog steeds maar 30 renners onder contract hebben staan, dus als je er 10 uitleent kan je zelf maar met 20 renners je seizoen doen... Dus ik zie het probleem niet zo.
Het is beter dat het op deze manier transparant gebeurt dan dat Kazachstan, Murdoch, Tinkov en Meneer Couke overal onderhands geld in ploegen gaan stoppen om meer renners op WT-niveau in te kunnen zetten.
17 juli 2015 17:07
Alsof er zoveel renners zijn met een lang contract.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.