Sky-ploegleider Portal: “Verbieden vermogensmeters zal geen verschil maken”

woensdag 31 oktober 2018 om 11:36
Sky-ploegleider Portal: “Verbieden vermogensmeters zal geen verschil maken”

Sky tijdens de voorbije Tour - foto: Sirotti

Nicolas Portal verwacht niet dat het door ASO voorgestelde verbod op vermogensmeters een verandering teweeg zal brengen. Dat vertelt de ploegleider van Sky aan Cyclingnews. De Fransman is van mening dat voor een aantrekkelijkere wielersport meer discussie tussen de organisatoren en de betrokken partijen nodig is.

Vermogensmeters zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in het profpeloton, maar worden ook bekritiseerd omdat het de spanning in de koers zou verminderen. Portal is echter van mening dat renners hun lichaam goed genoeg kennen en de hulp van een vermogensmeter niet per se nodig hebben. “Ik denk niet dat het enig verschil zal maken”, oordeelt Portal. “Wanneer je geen energiemeter hebt, is het prima. We beschikken dan alleen niet over de data.”

Portal ziet het gebrek aan communicatie tussen de partijen als een groter probleem. “Ik beschouw mijzelf als wielerexpert. Het is mijn wereld, al ben ik geen organisator van wedstrijden. Ik wil niet in hun schoenen staan, maar ik heb het idee dat er elk jaar wel iets is met de UCI of de organisatoren. Ik begrijp dat ze wedstrijden aantrekkelijker willen maken, maar soms lijkt het wel alsof er geen discussie is.”

Hij noemt de beslissing om teams te reduceren als een voorbeeld van een maatregel die geen effect had op het wedstrijdverloop. “Op dit moment zie ik nog steeds niet in waarom ze dat gedaan hebben. Was het voor de veiligheid, of iets anders? We hebben de Tour gewonnen met slechts zeven renners. Halverwege viel Gianni (Moscon, red.) uit en van die zeven waren er twee kopman. Ik denk niet dat het een goede beslissing is geweest.”

Betere dialoog
Portal pleit voor een betere dialoog tussen de verschillende partijen. “Ik denk dat ze moeten begrijpen hoe de renners koersen. Daar zijn ze een beetje ver van verwijderd. Dat is normaal, want dat is niet hun taak. Maar wij zouden wel vaker met hen moeten communiceren.”

De keuze om meer korte ritten aan het etappeschema van de Tour toe te voegen, kan wel zijn goedkeuring wegdragen. “Zelfs vlakke ritten zijn dan lastig te controleren. Je kan niet de hele Tour alleen maar korte etappes doen, maar het is een feit dat ze lastig te controleren zijn voor de teams.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Shinzawai 31 oktober 2018 om 11:44

Als het toch weinig uitmaakt, kunnen ze dus prima zonder vermogensmeters rijden.

Verder lijkt het reduceren van het aantal renners wel een gunstig effect te hebben gehad. Het aantal grote valpartijen was aanzienlijk minder en in de klassiekers was er duidelijk minder controle.

ghostwriter 31 oktober 2018 om 11:46

Hahaha, great minds…

Krul 31 oktober 2018 om 14:18

Inderdaad het grootste kul argument ooit van Portal om het verbieden van vermogensmeters tegen te gaan. Zijn argument werkt inderdaad als argument om voor het afschaffen van de meters te zijn.

Polleke 31 oktober 2018 om 15:00

Hoezo minder valpartijen, er was geen Tour met meer botbreuken dan die van dit jaar…

ghostwriter 31 oktober 2018 om 11:45

Als het geen verschil zal maken is er ook geen reden om ze niet te verbieden. Ik neem aan dat Sky dus het verbod van de vermogensmeters steunt aangezien het toch geen verschil zal maken.

snoep de hond 31 oktober 2018 om 13:04

Ten eerste snap ik je redenatie niet. Als het voor Sky geen verschil zou maken is er geen reden om bezwaar aan te tekenen tegen een verbod, maar net zo goed ook geen reden om het verbod te steunen.

Verder zegt hij wel dat ze zonder vermogensmeters (achteraf) niet over de data beschikken. Wat hij volgens mij dus bedoelt te zeggen is dat hij verwacht dat een verbod weinig invloed zal hebben op het koersverloop, maar dat het de analyse achteraf wat beperkter maakt.

rvb 31 oktober 2018 om 12:55

De vermogensmeter is nodig voor de ploegdoctor en medicijnman.

fustviking 31 oktober 2018 om 13:23

Dus energiemeters verbieden vindt hij prima en het fietsen met kleinere ploegen vindt hij stom, want Sky heeft de tour gewonnen met zo’n ploeg; en oja, er moet een dialoog komen door te communiceren …?!?
Welk punt probeert hij nu te maken?

De Condor van Echt 31 oktober 2018 om 14:26

@snoep, @viking +1. Ik snap de vage redenering ook niet.

Het enige wat zal helpen is een salarisplafond (dat fiks lager ligt dan het huidige Sky budget). Als je ziet dat ze bijna alle talenten opkopen…

En wat meer zelfvertrouwen bij/aanvallen door andere ploegen zou ook al helpen. Niemand is onverslaanbaar, ook Sky niet. Of ben ik naïef?

marehoek 31 oktober 2018 om 14:40

Ik heb meneer Portal niet gehoord in de zaak Froome.
Is hij dan geen expert met astma patiënten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.