Sky-ploegleider Portal: “Verbieden vermogensmeters zal geen verschil maken”
Nicolas Portal verwacht niet dat het door ASO voorgestelde verbod op vermogensmeters een verandering teweeg zal brengen. Dat vertelt de ploegleider van Sky aan Cyclingnews. De Fransman is van mening dat voor een aantrekkelijkere wielersport meer discussie tussen de organisatoren en de betrokken partijen nodig is.
Vermogensmeters zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in het profpeloton, maar worden ook bekritiseerd omdat het de spanning in de koers zou verminderen. Portal is echter van mening dat renners hun lichaam goed genoeg kennen en de hulp van een vermogensmeter niet per se nodig hebben. “Ik denk niet dat het enig verschil zal maken”, oordeelt Portal. “Wanneer je geen energiemeter hebt, is het prima. We beschikken dan alleen niet over de data.”
Portal ziet het gebrek aan communicatie tussen de partijen als een groter probleem. “Ik beschouw mijzelf als wielerexpert. Het is mijn wereld, al ben ik geen organisator van wedstrijden. Ik wil niet in hun schoenen staan, maar ik heb het idee dat er elk jaar wel iets is met de UCI of de organisatoren. Ik begrijp dat ze wedstrijden aantrekkelijker willen maken, maar soms lijkt het wel alsof er geen discussie is.”
Hij noemt de beslissing om teams te reduceren als een voorbeeld van een maatregel die geen effect had op het wedstrijdverloop. “Op dit moment zie ik nog steeds niet in waarom ze dat gedaan hebben. Was het voor de veiligheid, of iets anders? We hebben de Tour gewonnen met slechts zeven renners. Halverwege viel Gianni (Moscon, red.) uit en van die zeven waren er twee kopman. Ik denk niet dat het een goede beslissing is geweest.”
Betere dialoog
Portal pleit voor een betere dialoog tussen de verschillende partijen. “Ik denk dat ze moeten begrijpen hoe de renners koersen. Daar zijn ze een beetje ver van verwijderd. Dat is normaal, want dat is niet hun taak. Maar wij zouden wel vaker met hen moeten communiceren.”
De keuze om meer korte ritten aan het etappeschema van de Tour toe te voegen, kan wel zijn goedkeuring wegdragen. “Zelfs vlakke ritten zijn dan lastig te controleren. Je kan niet de hele Tour alleen maar korte etappes doen, maar het is een feit dat ze lastig te controleren zijn voor de teams.”
Verder lijkt het reduceren van het aantal renners wel een gunstig effect te hebben gehad. Het aantal grote valpartijen was aanzienlijk minder en in de klassiekers was er duidelijk minder controle.
Verder zegt hij wel dat ze zonder vermogensmeters (achteraf) niet over de data beschikken. Wat hij volgens mij dus bedoelt te zeggen is dat hij verwacht dat een verbod weinig invloed zal hebben op het koersverloop, maar dat het de analyse achteraf wat beperkter maakt.
Welk punt probeert hij nu te maken?
Het enige wat zal helpen is een salarisplafond (dat fiks lager ligt dan het huidige Sky budget). Als je ziet dat ze bijna alle talenten opkopen...
En wat meer zelfvertrouwen bij/aanvallen door andere ploegen zou ook al helpen. Niemand is onverslaanbaar, ook Sky niet. Of ben ik naïef?
Is hij dan geen expert met astma patiënten.