St. Michel-Auber 93 toch niet ProContinentaal: “Te veel Franse teams”
foto: Sirotti
woensdag 8 augustus 2018 om 09:20

St. Michel-Auber 93 toch niet ProContinentaal: “Te veel Franse teams”

Lange tijd leek het erop dat het Franse St. Michel-Auber 93 in 2019 de stap zou maken naar het ProContinentale niveau. In een interview met Le Parisien laat teammanager Stéphane Javalet echter weten dat de ploeg ook volgend seizoen op een continentale licentie zal rijden. De reden? “Er zijn op dit moment te veel Franse ProContinentale teams.”

“Het is een strategische keuze”, aldus Javalet. “Ik geloof dat de condities op dit moment niet juist zijn. We hebben nu vijf Franse ProContinental-ploegen”, zo verwijst hij naar Cofidis, Direct Energie, Fortuneo-Samsic, Vital-Concept én Delko-Marseille Provence-KTM. “Dit creëert een soort file wat betreft uitnodigingen voor de grote wedstrijden.”

“Het is zinloos om de stap te ondernemen, als we niet kunnen deelnemen aan Parijs-Nice, Parijs-Roubaix en het Critérium du Dauphiné. Het gaat mij ook om eerlijkheid ten opzichte van de sponsor. Ik wil ze geen dromen verkopen.”

De Franse formatie maakt dan weliswaar niet de sprong naar het op één na hoogste wielerniveau, het kan vanaf 2019 wel rekenen op een groter budget. “Door de contractverlening van hoofdsponsor Saint Michel hebben we de tijd om ons project nog verder uit te bouwen, en hoeven we ons niet te haasten.”

“We zullen zien hoe het Franse wielerlandschap zal veranderen in de komende jaren”, zo besluit Javalet.

Talent Damien Touze vertrekt, tijdrijder Yoann Paillot blijft
St. Michel-Auber 93 mag volgend jaar dan wel beschikken over meer financiële middelen, het zal verder moeten zonder Damien Touze. De Fransman maakt namelijk de overstap naar Cofidis. De 22-jarige Touze won dit seizoen het eindklassement in de Kreiz Breizh Elites en een etappe in de Ronde de l’Oise.

Een andere sterkhouder, Yoann Paillot, blijft dan wél weer bij de ploeg van Javalet. De 27-jarige tijdrijder – de nummer drie van de voorbije Ster van Bessèges –  zal zijn contract met één jaar verlengen.

RIDE Magazine
2 Reacties
Sorteer op:
8 augustus 2018 15:54
Blijft verbazingwekkend dat in Frankrijk ploegen een niveau hoger kunnen qua financiën maar dat niet doen. Terwijl de PCT's uit andere landen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen en elk jaar maar moeten hopen dat de sponsor blijft.
8 augustus 2018 16:45
Die Franse ploegen blijven wel vaak hetzelfde, ook qua transfers blijft het daar vaak een incestueuze bedoening.

Er zou er beter eentje eens een uitgesproken doel en een eigen gezicht hebben, bijvoorbeeld een opleidingsploeg zoals Sport Vlaanderen. Dan krijg je echt wel al die wild cards voor de Franse koersen, want je zorgt voor de toekomst van het Franse wielrennen.

Een extra ploegje dat bestaat uit 1 kopman zoals Calmejane of Barguil of Coquard, aangevuld met een drietal interessante andere renners en dan een hoop onderling inwisselbare opvulling, daar zit niemand op te wachten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.