Stelling v/d Week: Het is slecht gesteld met de toekomst van het Italiaanse wielrennen
foto: ANSA
maandag 8 mei 2017 om 10:00

Stelling v/d Week: Het is slecht gesteld met de toekomst van het Italiaanse wielrennen

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op het Italiaanse wielrennen. De hele wielerwereld kijkt momenteel naar Italië voor de Giro d’Italia. Daaraan doen slechts twee Italiaanse ploegen mee en in de WorldTour rijdt geen enkele formatie onder de Italiaanse vlag.

Vorig jaar won Vincenzo Nibali de Giro en in 2015 ging Fabio Aru met de eindzege van de Vuelta naar huis, maar hoe ziet de toekomst van het Italiaanse wielrennen er uit? Kunnen de Italianen – net als in de jaren ’00 – een grote rol van betekenis blijven spelen in de grote rondes of de klassiekers?

[poll id=”505″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
8 mei 2017 10:25
Volgens mij zit het met de liefde van de Italianen voor de sport zelf wel goed alleen lukt het kennelijk niet om een World tour team van de grond te krijgen. Onbegrijpelijk eigenlijk, zelfde geldt min of meer voor Spanje die hebben ook maar 1 world tour team voor zo'n groot wielerland.
8 mei 2017 10:26
Sonny Colbrelli, Fabio Aru, Gianni Moscon, Davide Formolo, Jakub Mareczko, Moreno Moser, Davide Martinelli, Valerio Conti.

Toch een aardig rijtje aan Talent (Davide Villella & Alberto Bettiol hebben ook een best behoorlijk voorjaar gereden)
8 mei 2017 10:33
Op het hoogste niveau wielrennen is alles steeds dichter bij elkaar gaan zitten, met om de zoveel jaar de komst van een echte klepper in zijn specialiteit. De vraag is dus eigenlijk: is de Italiaanse opleidingsstructuur nog van zijn tijd? Als buitenstaander zou ik denken (ik laat me graag corrigeren) dat van onderop de structuur nog best aardig is, maar dat de topstructuur wegkwijnt. Echte grote mannen hebben dat gelukkig niet nodig om door te breken. Dan vind ik de NL'se situatie des te nijpender om maar iets te noemen.
8 mei 2017 10:35
?
Italie staat gewoon 5de op de UCI-landenranglijst (30 april). het wielrennen leeft daar enorm, en daar zal geen verandering in komen. en ook zie ik echt wel talent onder de jonge generatie. enige wat je kan zeggen is dat het land geen WT-ploeg heeft, maar dat heeft meer economische redenen.
8 mei 2017 10:36
Ganna, Minali, die twee knakkers uit de ronde van de toekomst vorig jaar kan je daar nog aan toevoegen. En ik vergeet er vast nog wat.
8 mei 2017 10:37
Ik vind dit altijd van die onzinstellingen. Overal ter wereld komen mensen op het idee om lekker te gaan wielrennen en de besten komen, wanneer ze er genoeg voor over hebben, tussen de beste 500 terecht, klaar.
8 mei 2017 10:38
Rondewerk: Aru, Formolo, Felline
Heuvel: Rosa, Ulissi, Brambilla, Bettiol,
Klassiekers: Moscon (evt. meer), Trentin,
Sprint: Viviani, Nizzolo, Modolo, Colbrelli, Bonifazio

Allemaal renners die in principe nog 5 jaar mee moeten kunnen (minimaal). Dus met de toekomst is het zo slecht nog niet gesteld. En ik ben mij ervan bewust dat ik met het indelen van de renners zoals hierboven bepaalde renners tekort doe. Zo kan een Felline ook een klassieker rijden en kan Trentin een prima heuvel bedwingen.

Conclusie: In het rondewerk en heuvelwerk zitten genoeg potentiele wereldtoppers die meestrijden om de eindzege. In de sprint is het misschien B-keus ten opzichte van mannen als Kittel, Greipel, Cavendish (nu) en Ewan, Gaviria (toekomst). Maar ze doen leuk mee. In het klassierkwerk ook B-keus, maar zeker geen C-keus.

Doen leuk mee op alle fronten. Ook in de toekomst. Alleen het gemis van een Italiaanse WT-ploeg is een gemis, maar wellicht komt die er wel weer.
8 mei 2017 10:38
en hoe staat het met de toekomst van het Amerikaanse wielrennen?

3 world tour ploegen, en toch vinden we de Amerikanen pas terug op plaats 15 op de UCI ranglijst.
8 mei 2017 10:41
Consonni, Ganna...
8 mei 2017 10:53
Onzinstelling. Formulering had anders gemoeten, want het Italiaanse wielrennen is echt niet alleen afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van Italiaanse ploegen in de Worldtour.
8 mei 2017 11:00
@Secondant: Felline is een hele goeie renner voor een ronde van 7 tem 10 dagen maar niet voor 3 weken dus dat klopt al niet. Ik bekijk het breder dan alleen op de Italiaanse renners. Er kloppen wel paar goeie jonge Italiaanse renners aan de deur en die nu al heel goed zijn met o.a. Moscon. Ik ben het namelijk wel eens met de stelling want het gaat inderdaad helemaal niet goed met het Italiaanse wielrennen. Er zit nu namelijk geen Italiaanse ploeg meer in de World Tour en ik vrees dat het momenteel zo zal blijven. Ik weet uit een goeie bron dat vele Italiaanse wedstrijden op de Giro, Strade Bianche, Tirreno na op sterven na dood zijn door financiële problemen idem ditto met Frankrijk en populariteit van die wedstrijden is ook helemaal weg.
8 mei 2017 11:03
Ik denk dat die WT-sponsor gewoon grotendeels niet lukt omdat de crisis in Italië groter was/is dan in enkele andere landen. Dat gaat in feite ook op voor Spanje. Alleen voorzie ik voor Spanje ook nog wel echt een probleem qua renners. Als straks Contador, Valverde en Sanchez wegvallen (na ook al Rodriguez) valt er toch echt wel een gat.

Voor Italië lijkt er nog talent wat al doorkomt. Dan denk ik aan Aru, Formolo & Colbrelli met name. Daarnaast heb ik het gevoel dat de sport er echt ruim voldoende leeft. En zolang er jeugd gaat wielrennen komt er vanzelf ook wel talent weer naar boven.

Of er geld is voor een WT-team is dan de volgende vraag.
8 mei 2017 11:10
Tja.. wat ik hier lees in de commentaren is een beetje 'scorebordjournalistiek'.
Er zijn inderdaad genoeg talentvolle italiaanse renners. En het wielrennen leeft in Italie.
Maar de vraag lijkt me meer: wat betekent het op termijn voor het italiaanse wielrennen als er geen grote italiaanse ploegen zijn? Hoe financieel gezond zijn de organisaties die wedstrijden organiseren? Hoe zit de breedte- en topsport infrastructuur en cultuur in elkaar? Allemaal vragen waar ik zo snel geen antwoord op kan geven.
Volgens mij heeft het niet zo heel veel zin om hier een ja/nee poll over te maken. Maar het zou wel interessant zijn om daar eens een flink journalistiek onderzoek naar te doen en te publiceren. En dan de vraag nog eens te stellen.
Ik moet wel eerlijk zeggen.. dat ik die Wielerflits Live nog niet bekeken heb. Misschien komen sommige van deze zaken daarin wel aan de orde.
*correctie: gekeken. Het komt helemaal niet aan de orde. Waarom dan toch deze stelling? Raar.
8 mei 2017 11:12
Als het met het Italiaans wielrennen slecht is gesteld, wat moet het dan wel niet met het Nederlands zijn
8 mei 2017 11:14
Bij de U23 ranking bij de profs op procyclingstats.com staan er 6 Italianen bij de beste 50, waarvan 2 bij de beste 10. Geen enkel land heeft meer renners bij de beste 50. Colombia lijkt er overigens het beste voor te staan, met 5 renners in de top 50, waarvan 4 in de top 10.
8 mei 2017 11:16
Valt wel mee toch, zijn toch een aantal aardige talenten op komst nu. Vb. Ciccone, Albanese,Ravasi, Senni, Formolo (al wat ouder), Aru (al bevestigd), Petilli en Filippo Ganna.
Misschien geen nieuwe Coppi of Pantani, maar zo slecht is het allemaal niet.
Qua sponsoren is een ander verhaal, want zoveel WT-formaties rijden er niet meer rond op een italiaanse licentie.
8 mei 2017 11:17
Gezien het aantal sponsoren, gaat het ronduit slecht.
8 mei 2017 11:32
Ik heb een aantal Italiaanse vrienden en wat ik bij hen en hun vrienden proef is dat een hoop Italianen wel een beetje klaar zijn met alle dopingverhalen. Aan talent is er natuurlijk geen gebrek en wielrennen praktiseren is een levensstijl in het land dus dat zal niet zo snel aftakelen. Desondanks zijn een hoop Italianen gestopt met het kijken van wielrennen op TV en zullen er een hoop bedrijven zich niet meer zo willen associeren met de sport. Een beetje zoals je dat ook in Duitsland ziet.

Maakt dat veel uit? Volgens mij niet. Bahrein is gewoon een Italiaans team met een Arabische suikeroom. Is het heel relevant wat voor vlaggetje er achter een teamnaam staat?

Zolang er vanaf de jeugd genoeg gekoerst wordt zal er altijd talent zijn. Opleidingsploegen zijn er genoeg. Misschien zullen de beste talenten niet meer voor de Mercatone Uno's en Fassa Bortolo's rijden maar voor Sky, Katusha of Bahrein.

Mollema rijdt voor Amerikanen, Dumoulin (officieel) voor Duitsers en Poels voor Britten. Dat maakt het Nederlands wielrennen niet slecht. Grenzen vervagen steeds meer en wat mij betreft is dat geen slechte zaak.
8 mei 2017 12:04
Astana natuurlijk ook een behoorlijk Italiaans team en oe-a-abudabi eveneens.
8 mei 2017 12:10
@ fraile gal
Sinds wanneer is een ronde van Romandië of ronde van het Baskenland geen ronde meer? Ik doel niet alleen op de drie grote rondes, maar gewoon op het meerdaagsewerk.
8 mei 2017 12:22
@baswallet
Goed punt. Als het wielrennen mede door de dopinggevallen aan populariteit verliest en sponsors afhaken, dan lijkt me dat toch wel een probleem.
Ik vraag me ook af hoe dat demografisch zit: zijn jonge mensen nog een beetje in de sport geïnteresseerd?
8 mei 2017 12:29
Secondant@ Ik denk dat nibali ook een Italiaan is
8 mei 2017 12:37
@polke
Maar Nibali is toch al op een leeftijd dat die niet echt meer meespeelt voor de toekomst van het Italiaanse wielrennen.
8 mei 2017 13:44
De problemen in de Italiaanse wielrennerij hebben eigenlijk niks te maken met de koers. Italië leidt nog altijd onder de crisis en er is dus gewoon geen geld voor WT ploegen. Ook daardoor zijn er minder wedstrijden in Italië. Verder is natuurlijk internationaal meer concurrentie met landen als Colombia Groot Brittannië en zelfs Eritrea. Ook zijn er nog veel doping gevallen omdat die jonge renners dolgraag willen mee rijden in het prof peloton en doping gebruiken is makkelijker bij kleine ploegjes , toch zeker de kleinere middeltjes.
8 mei 2017 13:59
Het aantal overwinningen in UCI-wedstrijden per land volgens http://www.giroditalia.it/eng/rankings/?tpp=20903:

1. Fra France EUR 56
2. Ita Italy EUR 40
3. Aus Australia OCE 35
4. Bel Belgium EUR 31
5. Esp Spain EUR 30
6. Col Colombia AME 22
7. Ger Germany EUR 21
8. Gbr Great Britain EUR 19
9. Usa United States AME 19
10. Ned Netherlands EUR 16

Om te reageren moet je ingelogd zijn.