Stelling van de Week: Minder renners per ploeg komt het wielrennen ten goede
foto: Sirotti
maandag 29 mei 2017 om 10:10

Stelling van de Week: Minder renners per ploeg komt het wielrennen ten goede

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over het aantal renners per ploeg in een koers. Voor dit seizoen was daar discussie over; enkele grote organisatoren wilden het aantal renners verminderen, maar de UCI stond dat niet toe. Moet de regel alsnog aangepast worden?

In november kwamen organisatoren RCS, ASO en Flanders Classics met het nieuws het aantal renners te verminderen. In grote rondes van negen naar acht, in klassiekers van acht naar zeven. Het aantal ploegen zou gelijk blijven. Renners willen dit al langer om de veiligheid in het peloton te vergroten. Organisatoren hopen op hun beurt op een onvoorspelbaar koersverloop.

De reacties op het nieuws waren niet mals, vooral vanwege de timing zo vlak voor het nieuwe seizoen. Uiteindelijk heeft de UCI deze regelwijziging tegengehouden. Maar is deze maatregel in de toekomst – mits op tijd gecommuniceerd aan de ploegen – een zege voor het wielrennen?

[poll id=”522″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
29 mei 2017 17:31
@tonnepon en oscarv. Wat heeft geld/ salaris te maken met een attractieve msnier van koersen. Als iemand wordt weggehaald bij een ploeg staat er voor die weer een ander in de rij. Goed juist voor doorschuiven van talent.
Minder grote teams betekent 1 veiliger2 protoerteams kunnen makkelijker overal koersen omdat de aantallen leverende renners minder is. Voor een sponsor veel leuker om naamsbekendheid op te doen in veel meer koersen die je dan kunt rijden.
Tevens is met een kleiner team in een grote ronde of klassieker het totaal domineren van een koers juist weg. Je krijgt sneller een man tegen man gevecht waardoor ook echt de sterkste zal winnnen!
29 mei 2017 17:34
De koers wordt pas leuk als er geen ploeg is die de zaak volledig lam kan leggen. Als het verminderen van het aantal renners daar toe kan bijdragen moeten ze dat zeker doen.
29 mei 2017 20:28
@Explorer Een salarisplafond betekent dat de grote ploegen niet langer eindeloos alle goede renners kunnen contracteren. De top renners zullen zich daardoor meer over de ploegen verdelen. Waardoor de koersen attractiever worden.
Daar naast verwacht ik dat de drempel voor nieuwe sponsors lager wordt. Als je weet dat je voor 15 miljoen een ploeg hebt die concurrerend is, stap je sneller in dan wanneer je weet dat je voor dat bedrag een ploeg hebt die het in de grote koersen altijd aflegt tegen de ploegen met meer budget.
Tenslotte verwacht ik dat hiermee opleiden meer gaat lonen t.o.v. het contracteren van door andere ploegen opgeleide renners.
29 mei 2017 22:02
@velominatus, de renner kiest de ploeg niet andersom. Landa rijd toch een super leuke giro. Aanvallend etc. En die is ook weggekocht. Het valt allemaal wel mee met het wegkopen. Sky is groot maar er zijn genoeg andere top renners in andere ploegen.
De manier van koersen zal niet veranderen door een salarisplafon.
Kleinere ploegen zijn vaak afhankelijk van 1 toprenner, valt die uit moet je geluk hebben dat je nog in beeld komt met je andere renners(bora met die Oostenrijker in de giro).
Sponsors zijn gebaat bij: kleinere teams in koers, kortere ritten meer innovatie op technologie zal het wielrennen goed doen. Niet een salarisplafon

Om te reageren moet je ingelogd zijn.