Tao Geoghegan Hart maakt zich grote zorgen over stijgende tv-kosten voor wielersport
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 4 februari 2025 om 15:53

Tao Geoghegan Hart maakt zich grote zorgen over stijgende tv-kosten voor wielersport

De tijd dat je bij de publieke omroep terecht kon voor al het wielrennen, is voorbij. Als wielerfan moet je tegenwoordig steeds meer abonnementen afsluiten om naar de koers – en bij uitbreiding live-sport – te kunnen kijken. Dit is in Nederland en België zo, maar in Groot-Brittannië gaan ze nog veel verder. Tao Geoghegan Hart ziet dit als een zorgwekkende ontwikkeling.

In Groot-Brittannië zendt de publieke omroep BBC nauwelijks wielrennen uit en Britse wielerfans kunnen straks ook niet meer terecht bij Eurosport. Vanaf begin maart, als het wielerseizoen echt losbarst met de eerste Vlaamse klassiekers, moeten wielerliefhebbers zich abonneren op TNT Sports. Dit is een dienst van moederbedrijf Warner Bros. Discovery.

Via de gratis zender van TNT Sports is het nog mogelijk om de Giro d’Italia en Vuelta a España te volgen. Alle andere wielerwedstrijden – waaronder de Tour de France en belangrijke eendagsklassiekers – zijn in Groot-Brittannië alleen te volgen op de betaalde versie van TNT Sports. De kosten? 31 pond (ongeveer 37 euro) per maand. Dit komt neer op 370 pond (444 euro) per jaar.

Dit is voor Tao Geoghegan Hart reden om de noodklok te luiden. “Voor de mensen die wat context nodig hebben: de kosten om wedstrijden te kijken, zijn gestegen van £87 per jaar naar £370. Ik heb tot nu toe weinig vernomen vanuit het profpeloton, en dat terwijl het een enorme impact heeft. Ook voor familieleden en fans van Britse wielrenners”, begint hij zijn post op Instagram.

Betaalmuur
“Laten we duidelijk zijn: het is een groot probleem dat de sport achter zo’n grote betaalmuur verdwijnt. Professionele sporten concurreren met elkaar om hetzelfde publiek. Wielrennen is volledig afhankelijk van dit publiek. Het is hoe teams zichzelf rechtvaardigen tegenover sponsoren die miljoenen per jaar uitgeven. Slechts een paar teams kunnen realistisch beloven dat een sponsor de Tour de France zal winnen.”

“Maar alle andere ploegen kunnen dan wel rekenen op een goede ROI (Return on investment, geeft het rendement op de investering aan, red.) als ze zoveel ogen, harten en geesten veroveren. Het zijn niet alleen overwinningen die van waarde kunnen zijn. Het is ook de reis naar zo’n overwinning toe, maar tevens het verdriet”, aldus de renner van Lidl-Trek.

“Ik vind het moeilijk om te geloven dat veel wielerfans deze kostenstijging – om onze wedstrijden en die van onze vrouwelijke collega’s te kunnen volgen – kunnen rechtvaardigen. Dit is enorm jammer. Wielrennen biedt zoveel entertainment en inspiratie voor zoveel mensen. Neem nu Tom Pidcock, die zijn eerste koers (AlUla Tour, red.) voor zijn nieuwe werkgever weet te winnen. Dat is een perfect voorbeeld.”

Herverdeling tv-gelden?

De 29-jarige Hart kaart niet alleen het probleem aan, hij is ook van plan om actie te ondernemen. “Om duidelijk te zijn over iets dat velen niet begrijpen: wielerploegen zien niks terug van de inkomsten uit tv-rechten. Wat ik wil zeggen? Voor amateurwielrenners is wielrennen een erg dure sport of passie geworden. En nu moet je als wielerfan ook nog eens veel meer betalen om naar de koers te kunnen kijken.”

“Ik denk dat het nu heel relevant is om te beseffen waar dit geld naartoe gaat en waar niet. En misschien om het monopolie op de sportverslaggeving in het Verenigd Koninkrijk in twijfel te trekken. Ik sta open voor alle meningen hierover en ben benieuwd hoeveel mensen hun abonnement al hebben opgezegd.”

“Ik zal dit seizoen proberen om meer toegankelijke media te promoten. Ik zal onze sponsors ongelooflijk dankbaar blijven. Ik ben ook erg benieuwd om van jullie allemaal te horen met welke platforms ik en Lidl-Trek zouden moeten samenwerken. We willen en moeten beschikbaar blijven voor het enorme Britse wielerpubliek, dat de afgelopen vijftien jaar is opgebouwd.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine