Teammanager Tarteletto-Isorex: “Hopen op een 20-tal koersdagen”
foto: Tarteletto-Isorex
zondag 17 mei 2020 om 11:40

Teammanager Tarteletto-Isorex: “Hopen op een 20-tal koersdagen”

Interview Als de bestrijding van Covid-19 de volgende maanden meevalt en er wordt in de herfst opnieuw gekoerst, dan komen de WorldTour- en de meeste Pro Teams voldoende aan hun trekken. Maar hoe zit dat met de continentale teams? “2020 is meer dan ooit een verloren jaar”, zegt Peter Bauwens van Tarteletto-Isorex. “Hopelijk komen we nog aan 20 koersdagen.”


“Ik heb zonet de richtlijnen van de wielerbond gekregen”, vertelt Bauwens aan WielerFlits. “Vanaf volgende week zijn groepstrainingen opnieuw toegestaan. Daar gaan we uiteraard gebruik van maken. In eerste instantie één keer per week, daarna gaan we stelselmatig opbouwen, zodat we klaar zijn als de competitie hervat wordt. Wanneer dat voor ons zal zijn, weten we vandaag nog niet.”

De UCI maakte onlangs de WorldTourkalender bekend. Momenteel delen de verschillende federaties hun wensen met de Internationale WielerUnie om ook de lager gequoteerde wedstrijden (met statuut BC, 1.1 en 1.2) nog een plekje op de kalender te geven. “Wat er nog van overblijft,” zegt Bauwens. “Zoveel zijn dat er niet meer. Ik vraag me trouwens af hoe het deelnemersveld er in die wedstrijden gaat uitzien. Voor de WorldTourteams wordt het druk genoeg. Ik denk niet dat 1.1-wedstrijden nog renners uit de hoogste afdeling aan de start zullen krijgen. Hopelijk moeten we niet met een peloton van zestig renners van start.”

“Ook continentaal in 2021”
Tarteletto-Isorex, dat volgens de teammanager met een budget van iets minder dan een miljoen euro werkt, zal de coronapandemie overleven. “Ik stuur mijn plannen richting 2021 wel bij. Doel was om eventueel te promoveren tot een Pro Team, maar die plannen blijven nu beter even in de koelkast. Ik verwacht ook niet dat er nieuwe renners gaan aangeworven worden. Enerzijds omdat mijn jongens zich dit jaar amper kunnen bewijzen, dus verdienen ze een herkansing. Anderzijds omdat ik in deze woelige tijd geen risico’s wil nemen, met de kans me te ‘verbranden’.”

Bauwens heeft de voorbije maanden de uitgaven zoveel mogelijk onder controle gehouden om de schade te beperken. “Dat is voor een continentaal team niet anders dan voor een Worldtourteam. Zo werden bijvoorbeeld de verzekeringen van de wagens tijdelijk stopgezet. Zo facturen de verzorgers, mecaniciens en ploegleiders nu even niet. “Het zijn kleine dingen, maar belangrijk om te overleven.”

Michael Van Staeyen, dit jaar voor het eerst in het shirt van Tarteletto-Isorex

De helft van de rennerskern van Bauwens’ team bestaat uit profs. “Acht stuks in totaal. Zij worden wel doorbetaald. Technische werkloosheid kan niet voor renners, want dan zijn ze niet meer verzekerd op training. Dat kost me elke maand meer dan 20.000 euro. Gelukkig heb ik goede en trouwe sponsors. Er is ook geen teken aan de wand dat een van hen eind dit jaar zou afhaken.”

Uitverkoop bij Colba
In tegenstelling tot nu, zal de Oost-Vlaamse manager volgend jaar wel fulltime in de weer zijn voor zijn wielerploeg. Na 32 jaar komt deze zomer een einde aan het bestaan van Colba, een winkel in Wetteren gespecialiseerd in mobiele telefoons en waarvan Bauwens oprichter en eigenaar is. “De verkoop zat al in een dalende lijn door de zware concurrentie van internetgiganten als Bol.com en Cool Blue. De coronacrisis dreef de klanten nog meer naar de onlineshops. Ik heb beslist in schoonheid afscheid te nemen. Ik houd uitverkoop tot eind juni en focus daarna volledig op het team. De service course zal van Wetteren naar Bachte-Maria-Leerne verhuizen. Ik vond daar een ideaal pand, dat straks onze onze nieuwe uitvalsbasis wordt.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.