Terug in de tijd: Uno-X Mobility koerst in Luik-Bastenaken-Luik als iconische ploeg Team 7-Eleven
De Amerikaanse wielerploeg 7-Eleven Cycling Team maakte in de jaren tachtig van de vorige eeuw furore op de Europese wielerwegen, maar maakt al lang geen deel meer uit van het peloton. Daar komt zondag echter verandering in. Exact veertig jaar na hun debuut in een
Monument keert 7-Eleven – met dank aan Uno-X Mobility – terug in koers.
Sinds 2023 zijn Uno‐X Mobility en 7‐Eleven (een internationale winkelketen) partners. De samenwerking krijgt zondag een nieuw hoofdstuk tijdens Luik-Bastenaken-Luik. “Het verleden en heden komen er samen, uit liefde voor de koers. Deze nostalgische rit is meteen ook een
eerbetoon aan Eddy Merckx, die dit jaar zijn 80ste verjaardag viert”, geeft de Noorse formatie aan in een perscommuniqué.
Tijdens Luik-Bastenaken-Luik zal Uno-X Mobility Cycling het vertrouwde rood-geel inruilen voor het legendarische groen-wit-rood van Team 7‐Eleven. De ploeg brengt de Amerikaanse succesformatie van weleer dus voor één dag weer tot leven. “Team 7‐Eleven was legendarisch. Mijn liefde voor de sport begon toen ik Dag Otto Lauritzen een Touretappe zag winnen in dat shirt. Dat we nu onze renners in die kleuren mogen zien rijden, is bijzonder”, is teammanager Thor Hushovd enthousiast.
Eerbetoon aan Eddy Merckx
Uno-X Mobility en 7-Eleven willen op deze manier ook Eddy Merckx in het zonnetje zetten, en dat is niet zonder reden. In 1989 werd Eddy Merckx Bikes namelijk officieel materiaalsponsor van 7-Eleven, een belangrijke deal waardoor het fietsenmerk voet aan de grond kreeg op de Amerikaanse markt. De historische band is één van de redenen om Merckx te eren, in het jaar dat hij zijn tachtigste verjaardag zal vieren.
Voor deze speciale editie van Luik-Bastenaken-Luik rijden de renners van Uno‐X op een unieke versie van de Ridley Noah Fast, gemaakt
door Belgian Cycling Factory, eigenaar van zowel Ridley als Eddy Merckx Bikes. “Een fiets waar historiek en innovatie samenkomen in een symbolisch meesterwerk”, klinkt het. Ook bij alle andere details is rekening gehouden met de 7-Eleven-stijl.
Zo won de formatie in de jaren tachtig meerdere etappes in de Ronde van Frankrijk, maar de grootste overwinning boekte de ploeg op Italiaanse bodem. In 1988 wist kopman Andy Hampsten de Giro d’Italia op zijn naam te schrijven. Hampsten was niet de enige bekende naam die uitkwam voor 7-Eleven: ook Raúl Alcala, Steve Bauer en Dag Otto Lauritzen stonden er onder contract.
In 1991 werd het sponsorschap overgenomen door Motorola, dat tot 1996 actief bleef in de wielersport. Bij Motorola begon een zekere Lance Armstrong aan zijn wielercarrière.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.