Tijdritstuur op maat moet Van Aert in de toekomst nog sneller maken
vrijdag 19 juli 2019 om 06:30

Tijdritstuur op maat moet Van Aert in de toekomst nog sneller maken

Special Wout van Aert is deze namiddag een van, zo niet dé topfavoriet in de individuele tijdrit. Dat zeggen niet alleen wij, maar ook Geraint Thomas. Maar welke tijd de Belgische kampioen straks ook neerzet, het kan in de toekomst altijd harder. Dat vertelde Theo Bos een week geleden al in de Avondetappe, het praatprogramma op NOS. “Met een op maat gemaakt stuur, zoals dat waarover Kruijswijk en Roglic beschikken, win je 30 seconden in een tijdrit van een uur.” 


Kijkt u even mee naar de foto bovenaan dit stuk en stel vast dat het linker stuur er net iets anders uitziet dan de twee andere. Het is het stuur van Steven Kruijswijk, kopman van Jumbo-Visma. Theo Bos, de 35-jarige baanwielrenner, praatte er vorige week zondag – na de ploegentijdrit – al over in de Avondetappe, de Nederlandse tegenhanger van het Vlaamse Vive le Vélo.

“Halve minuut te koop”
“Bij Team Ineos beschikt elke renner over een gepersonaliseerd tijdritstuur”, vertelde Bos. “Bij Jumbo-Visma hebben voorlopig alleen Primoz Roglic en Steven Kruijswijk zo’n op maat gemaakt stuurtje.” Ja, dat zijn details. Maar wel details waarmee je in een wereld van marginal gains voorsprong pakt op de concurrentie.

Bos legt uit dat in het bewuste stuur een knikje zit, waar de pols perfect inpast. “En dat scheelt enorm veel qua luchtweerstand. Ik heb voor mezelf zo’n stuur laten maken. Het voordeel is groot. Als je het vertaalt naar een uur, spreek je al snel over dertig seconden. Met andere woorden, dit is een halve minuut die gewoon te koop is.”

Reglementering
In afwezigheid van Mathieu Heijboer, de tijdritspecialist bij Jumbo-Visma, stond ploegleider Nico Verhoeven ons gisterenmiddag in Toulouse te woord over de materie. “Het klopt dat voorlopig alleen Primoz Roglic en Steven Kruijswijk over zo’n persoonlijk stuur beschikken. Wout van Aert nog niet. Dat is inderdaad een investering, maar de belangrijkste reden is dat het best wat tijd vergt om dat voor mekaar te krijgen. Er moet immers een aanvraag gebeuren bij de UCI. Daar zijn procedures voor en dat kost tijd.”

“Niet vergeten dat we drie maanden geleden geen sprake was van Wout van Aert in de Tour”, gaat Verhoeven voort “Hij zou alleen de tijdrit in de Dauphiné én het Belgisch kampioenschap betwisten. Ook al hadden we geloof in zijn capaciteiten, dat Wout het zó uitzonderlijk goed zou doen, wisten we toen ook nog niet. En het heeft nu eenmaal geen zin om met dat stuur iemand van plaats 20 naar plek 15 te krijgen. Maar wat Wout betreft, is het wel de bedoeling dat we dat tegen 2020 ter beschikking hebben, ja.”

Bij Team Ineos rijdt iedereen met een custommade stuur /Cor Vos © 2019

Harnas
Verhoeven spreekt zich niet uit over de kostprijs. Ook de halve minuut winst per uur – zoals Bos vertelt – kan hij niet bevestigen. “Ik ben niet de expert in die materie. Maar ik weet wel dat de optelling van dergelijke kleine winstmarges bepalend zijn. Alles wat aero is, speelt daarbij een rol. Zo bijvoorbeeld ook de schoenovertrekjes, de fiets, etc.. Je kan in elk geval zeggen dat dit het verschil maakt tussen twee identieke toppers.”

Volgens Verhoeven zou het zelfs kunnen dat op termijn het hele team naar zo’n stuur evolueert. Uiteraard met de ploegentijdrit in het achterhoofd. “Al moet je dan ook zeker zijn dat elke renner in die positie zijn ding kan doen. Hij mag zich niet opgesloten voelen in een harnas en moet te allen tijde zijn volle vermogen kunnen aanspreken. Maar dat zijn dingen die Mathieu (Heijboer, red) tot in de fijnste details uitpluist.”

Parcours vergelijkbaar met tijdrit in Dauphiné
Voor alle duidelijkheid, ook zonder dat custommade stuur behoort Van Aert deze namiddag tot de topfavorieten. Al wil Verhoeven niet op voorhand victorie kraaien. “Zowel in de Dauphiné als op het Belgisch kampioenschap won hij de tijdrit met overmacht. Maar dit is de Tour. Deze race tegen de klok vindt plaats na twaalf dagen. Dat is een ander verhaal. We moeten afwachten hoe Wout daar op reageert. Maar we gaan sowieso proberen om er het maximale uit te halen. Of dat resulteert in een mooie ereplaats of in de ultieme droom – winnen dus, dat gaan we pas na de tijdrit weten. Feit is dat het parcours gelijkaardig is met dat van de Dauphiné en het hem dus moet liggen.”

Van Aert won de tijdrit in de Dauphiné / Cor Vos © 2019

Dit interview met Verhoeven werd afgenomen voor de start van de etappe van gisteren, dus noemde de Jumbo-Visma-ploegleider uiteraard nog Rohan Dennis als belangrijkste tegenstander. We mogen de naam van de regerende wereldkampioen ondertussen schrappen, maar Verhoeven vreest ook nog enkele anderen. “Chad Haga won niet zomaar de tijdrit in de Giro. En dan heb je de klassementsrenners. Die hebben zich de voorbije anderhalve week zeker nog niet kapot gereden. Zij beginnen relatief fris aan deze opdracht en dat kan in het voordeel van bijvoorbeeld Geraint Thomas spelen.”

BK tijdrijden 2017
Tot slot heeft Verhoeven het nog even over Van Aert zelf. Dat zijn groei in deze discipline geen toevalstreffer is, weet hij. “In 2016 klopte hij Tony Martin in de proloog van de Baloise Belgium Tour. Ook toen werd hij al begeleid door Marc Lamberts, zijn coach die dan al bij het toenmalige Lotto-Jumbo aan de slag was. We kenden zijn waarden. Een jaar later focuste hij een eerste keer op het BK, maar werd pas zesde. Opmerkelijk: hij trapte toen een hoger wattage dan Victor Campenaerts, toen bij ons in de ploeg en meer dan een minuut sneller dan Wout. Veranda’s Willems had echter niet de – financiële- mogelijkheden om zijn hoge vermogen verder te optimaliseren.”

“Door het vele testen en ons prima materiaal zijn we er ondertussen in geslaagd dat verschil weg te werken”, aldus Verhoeven.  Zoals bekend testte Van Aert eerst op de piste in Alkmaar, later – tijdens zijn hoogtestage op de Sierra Nevada – werd verder getest en werd zijn positie nogmaals bijgeschaafd om tot een zo aerodynamisch mogelijke houding te komen. Naar verluidt rijdt Van Aert nu over een afstand van ongeveer veertig kilometer meer dan een minuut sneller dan een jaar geleden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.