Tinkov: “Prudhomme is geen belangrijke man, alleen koersdirecteur”
foto: Sirotti
maandag 13 juli 2015 om 08:33

Tinkov: “Prudhomme is geen belangrijke man, alleen koersdirecteur”

Oleg Tinkov schuift zijn mening niet onder stoelen of banken. De Russische eigenaar van Tinkoff-Saxo wil verandering in het wielerpeloton. Het businessmodel in het wielrennen moet op de schop, en vooral als het gaat om de verdeling van tv-gelden. Ook in Tour du Jour windt Tinkov er geen doekjes om.

Eerder al werd bekend dat hij met zijn Russische ploeg de Tour de France wil boycotten. “Het ging niet specifiek om volgend jaar. Welk jaar dan ook… Waar het om gaat is dat teams gaan samenwerken voor de toekomst van het wielrennen. Anders is het voor de ploegen elk jaar moeilijk, omdat ze van sponsor naar sponsor werken. Jaar in, jaar uit. De sport lijdt daaronder.”

Tinkov pleit daarom voor andere regels, en de ASO (de organisator van de onder meer de Tour de France) is de boosdoener. Christian Prudhomme, directeur van de Tour, heeft de Rus nog niet gesproken daarover. “Hij is altijd een beetje arrogant”, zegt Tinkov. “Maar je moet beseffen dat hij geen belangrijke man is. Hij is alleen maar koersdirecteur. Hij is een soort mediaster, maar hij bepaalt niets.”

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
13 juli 2015 08:43
:)
13 juli 2015 09:14
kijk die Russen weten hoe je vrienden maakt
13 juli 2015 09:33
gloeiende gloeiende.
Mooi!
Hij pakt de "Bernie Eccletone" van het wielrennen aan.
dat zouden mee ploegbazen moeten durven zeggen. Helaas zal deze eensgezindheid jegens de ASO (What's in the name) ver te zoeken zijn binnen de wielerwereld.
13 juli 2015 09:47
lol.
tja, herverdeling van de tv-gelden, in principe zou het eerlijk zijn als er een gedeelte daarvan bij de ploegen terechtkomt. maar is dat wel alles? of willen ze het onderste uit de kan, en komt wielrennen achter de decoder? dat laatste lijkt me minder aantrekkelijk.
13 juli 2015 09:57
@achtpuntzes:

Dat laatste had ik ook bedacht, maar aangezien het zo'n groot evenement is denk ik dat het net zoals de OS en het WK voetbal bijvoorbeeld niet achter de decoder zal gaan verdwijnen. Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel TV-geld er nu precies naar de ASO gaat en wat daar mee gebeurd afgezien van het organiseren van koersen. Staat dat geld ergens rente te vangen op een bank ofzo?

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met het feit dat je alle ploegen nodig hebt. Als je een substantiëel deel aan "grote" ploegen mee kan krijgen, dan ben je al een heel eind. Een Tour zonder Contador, Nibali, Quintana, Froome, van Garderen en nog een paar van die toppers daar zit de ASO ongetwijfeld ook niet op te wachten. Sepulveda als winnaar van de Tour zal de glans van de Tour als belangrijkste wielerevenement aardig doen verbleken.
13 juli 2015 09:59
... zegt de ene blaaskaak over de andere blaaskaak. Beide heren vormen een gevaar voor de wielersport. Zeker wat het sportieve aspect betreft.
13 juli 2015 10:20
kijk maar weer eens naar de reactie van Marc Madiot ...
Prudhomme lacht zich slap.

Morgen gaan z'n gladiatoren weer de arena in. En de inkomsten van Go pro's en aanverwanten bedrijven stromen weer binnen, over de rug van de renners.
13 juli 2015 10:20
Pipo Tinkov zal al lang vergeten zijn als de ASO nog altijd de Tour en ongeveer de halve kalender organiseert...
13 juli 2015 10:26
@kingstown

de rechten van de olympische spelen zijn verkocht aan eurosport en deze gaat dus bepalen wie wat en waar wordt uitgezonden. Dat het in de toekomst niet achter een decorder verdwijnt is dus bij lange na niet zeker aangezien er voor het geld wordt gekozen. de tour de france is niet voor zo een breed publiek als de O.S. en wordt uiteindelijk geleidt door lui die graag geld (in hun eigen zakken)zien komen.

ik denk ook niet dat je daar alle ploegen voor nodig hebt maar zo zullen zij dan ook gaan denken. als het dan toch maar moet dan maar de grote teams van contador, froome enz. betalen. de rest huppelt er dan toch wel achteraan aangezien ze geen keus hebben.
13 juli 2015 10:34
Precies Polleke,
en de aso(ciale) zal er voor zorgen dat hun portemonnee goed gevuld blijft.
De (afhankelijke) ploegen lopen in polonaise achter Prudhomme aan.
neem de afwikkeling van Hoogerland er nog maar eens bij.
Daar liet de ASO z'n ware gezicht zien. Hoogerland jarenlang laten procederen, terwijl de aso dit netjes had kunnen.
13 juli 2015 10:37
De historie is de bepalende factor in de romantiek, die wielersport heet. Wie de historische rechten in het bezit heeft, die is daarmee automatisch eigenaar van het wielrennen. En dat is primair de ASO, al heb je in België ook een club die het op dat vlak goed voor elkaar heeft. Renners zijn passanten, deels goed betaald, deels uitgeknepen. Ploegen en hun bazen zijn tijdelijke entiteiten met eigen belangen.

Ook als er meer geldstromen rechtstreeks naar de ploegen gaan, zoals via de beelden vanaf de fiets en de GPS-data (GoPro, Dimension Data, Velon, etc), zal de daadwerkelijke waarde daarvan afhangen van de historische context. Schokschouderen in Alberta zal allicht minder aantrekkelijk zijn dan precies dezelfde beelden uit de Tour.

Is dit te veranderen? Ja hoor. Maar dan moet er eerst consensus zijn over dat het zoals het nu is, niet goed is en over hoe het dan wel moet. Ik vermoed dat daar allereerst externe factoren voor nodig zijn. Denk daarbij aan de onmogelijkheid om historische wedstrijden te blijven organiseren in een vorm die aansluit bij de historie.
13 juli 2015 10:39
enorme geldinjecties dmv televisiegeld leiden niet automatisch tot een duurzamer sport. Kijk maar naar de financiele toestand bij voetbalclubs. Zij steken zich in de schulden voor goede spelers in de hoop beter te scoren in de champions league en zo de investering terug te verdienen. En wielerploegen hebben niet het voordeel dat de belastingbetaler uiteindelijk meebetaald aan de verliezen van de clubs. Dit hangt volgens ook weer samen met de exorbitante salarissen.
13 juli 2015 10:48
tja. Tinkov is onuitstaanbaar, maar hij heeft wel een punt. het oude model met merkensponsors is bijna over de kop en functioneert slecht. en met contador en sagan heeft tinkov is tinkov een van de weinigen die aso (een beetje) onder druk kan zetten.
13 juli 2015 10:59
@xistnc... mooi verhelderende post. ik zou zeggen buiten een externe factor kan verandering ook in het belang van ASO zijn. ASO wil ook TV-expansie buiten de traditionele wielerlanden om... De weg daar naartoe is via teams die een duidelijkere nationale signatuur hebben dan de multi-nationale teams die door fietsmerken worden gesponsord. (Fietsmerkenteams richten zich niet op een groot publiek, maar een niche van amateurwielrenners.) Voor een 'gewoon' produkt (kliklaminaat, campingvluchten, supermarktketen) is langdurig, structureel sponsoren niet zo rendabel. dus de teams hebben een andere financiele steun nodig en het aantal miljonairs met fietshobby is beperkt...
13 juli 2015 11:01
De Fransen krijg je sowieso niet mee, en omdat dat niet gebeurt, is het nu al een gedane zaak. Denk je dat die Prudhomme niet denkt van: Nou, als ze niet komen, krijgen we een Franse Tour Winnaar.
13 juli 2015 11:20
Waar haalt iedereen vandaan dat er geen bedrijf meer is dat in het wielrennen wilt stappen. Er komen elk jaar nieuwe ploegen bij zoals Roompot en er verdwijnen elk jaar een aantal ploegen. Voetb alclubs hebben ook niet altijd dezelfde shirt-sponsor. En een wielerploeg kun je niet runnen zoals een voetbalclub al is het maar omdat mensen vaak fan worden van een bepaalde renner en in mindere mate van een ploeg. Bij voetbal sluiten mensen een club in hun hart. Je kunt gewoonweg niet hetzelfde businessmodel erop loslaten als bij voetbal.
Daarbij ben ik wel eens benieuwd wat de ASO daadwerkelijk overhoud aan het eind van het seizoen. Bij de Tour maken ze winst maar bij andere koersen draaien ze volgens mij quite of verlies. Ze houden zo wel koersen in stand.
13 juli 2015 11:25
Natuurlijk heeft Tinkov een punt, het huidige systeem staat op omvallen. Een kleinere logische kalender met altijd de beste renners aan de start. Kleinere teams zodat er geen miljoenen budgetten nodig zijn. Een logisch ranking systeem. Enz. Uiteindelijk moet het wel bij de teams en renners vandaan komen en heeft de ASO echt het nakijken. Want wie kijkt er nog naar een Tour de France met enkel Franse (amateur) renners?
13 juli 2015 11:44
Ik vind dat Tinkov gelijk heeft en dat er duidelijk naar het huidige businessmodel gekeken moet worden. Er is maar 1 partij die enorm veel geld aan verdiend en dat is de ASO. Het is gewoon een alles is voor bassie businessmodel waarbij de hoofdrolspelers en dat zijn de ploegen er relatief weinig aan over houden. Als je kijkt naar het prijzengeld van de tour is dat ook een lachertje in vergelijking tot wat ze eraan verdienen. 7 potjes winnen op het heilige gras van wimbledon levert meer op dan 3 weken zwoegen en de tour winnen. Een gelijkspel in de champions league levert meer op dan de tourzege.
13 juli 2015 12:06
Ja de aso verdient vooral aan de tour (en parijs dakar) maar voor de rest van de koersen moet er vaak geld bij om die draaiende te houden.
Ik ben tegen nog meer professionalisering krijg je alleen nog maar meer verschil in de sterkte van ploegen, dus nog veel meer eentoniger koersen. Kijk maar naar de championsleague voor de halve finales kun je van tevoren minimaal twee uit barca, real, chelsea of bayern invullen. Voetballen is al verneukt door commercie en het grote geld en dat zie ik liever bij wielrennen niet gebeuren want dan haak ik ook af bij het wielrennen en al helemaal als het achter de decoder verdwijnt.
De toppers in het wielrennen krijgen nu toch ook al een vorstelijk salaris dus die hoef je echt niet zielig te vinden (nog buiten de lucratieve sponsordeals om). Die salarissen worden gewoon betaald door bepaalde ploegen dus het ligt ook aan hun dat het bij bepaalde ploegen budgetair is doorgeschoten. Kijk alleen al naar sky, het is toch ongelofelijk hoeveel geld,materieel en manschappen zij er tegenaan smijten. Het zelfde geld voor tinkoff, bmc en astana.
13 juli 2015 12:47
blijft een lastige zaak natuurlijk. Heleboel koersen hebben het al zwaar en als ze dan ook nog een een deel van hun inkomsten af moeten staan hebben ze helemaal een probleem. Dan zou ik liever zien dat de teams samen een sponsor voor de worldtour zoeken en dat omroepen hiervoor een korte reclame moeten uitzenden voor ze hun uitzending beginnen.

Verder zie ik dat er in de reacties veel vergelijkingen worden getrokken met het voetbal. Bijvoorbeeld van MooieMario dat een gelijkspel in de Champions League evenveel oplevert als een tourzege, maar daarentegen wilde Twente de Europa League niet in omdat dat ze geld kost als ze weer eens naar het oostblok moeten. Beter kan je de voetbalteams met wielerteams vergelijken qua merchandising. Dit is voor veel teams een belangrijke bron van inkomsten (kijk bv naar Real Madrid die destijds Beckham kocht voor de merchandising). Natuurlijk zal een team als LottoJumbo niet zo veel geld genereren als Ajax of Feyenoord en Sky niet zoveel Manchester United met merchandising. Wel denk ik dat er hier veel winst is te halen. Ik kon dit jaar niet kijken in Utrecht, maar in Assen, Amsterdam en Rotterdam heb ik geen een stand gezien van ploegen die spullen verkopen. Als er 350.000 man in Utrecht komen kijken om de nederlanders aan te moedigen, hoeveel hadden dan een shirt, sjaal of andere kleine dingen zoals een aansteker gekocht van hun favoriete team/renner? Kijk je dan naar de website van LottoJumbo zie je bijna alleen maar spullen voor als je actief fietser bent. Waarom daar geen shirts van Gesink, Ltd of Tankink? Aan hoeveel mensen die in bocht 7 staan kan je een t-shirt slijten met een mooie heroïsche foto erop van Ltd? Volgens mij zit daar ook nog allemaal heel veel rek in qua inkomsten.
13 juli 2015 13:00
NRC 2014:
"Sowieso doet het dochterbedrijf van uitgeverij Amaury (L’Équipe, Le Parisien) weinig uitspraken over geld. Onderzoeksjournalist Pierre Ballester schatte de omzet van ASO in 2011 op 170 miljoen euro, waarvan 120 miljoen door de Tour. ASO organiseert daarnaast vele andere wielerkoersen, maar bijvoorbeeld ook Parijs-Dakar.
Het verdient het meest (60 procent) aan de tv-rechten, 30 procent komt uit marketing en de rest van lokale overheden die tegen de 2 ton betalen voor een dag als startplaats. De winst zou in 2011 zo’n 32,5 miljoen zijn geweest en groeit jaarlijks „met 7 tot 10 procent”, zegt Ballester."
13 juli 2015 13:02
@peter_g
Ik hoop van harte dat het nooit zover zal komen in de wielersport als jij voorstelt, en dus ook dat ze niet allerlei BS merchandise prullaria en tokkie textiel gaan laten fabriceren in het verre oosten.
13 juli 2015 13:11
hoeft toch ook allemaal niet, maar nu hebben ze bv alleen wielrenshirts. Ze kunnen toch ook zo'n shirt als gewoon shirt aanbieden?

Wat is er op tegen als een fan met een mooie sjaal van zijn favoriete ploeg/renner langs de kant van de weg staat?
13 juli 2015 13:44
Tshirt en sjaal op zich okay om de idolate types te bedienen. Jammer dat dat volgens het globale winstmodel dan vast weer uit Bangladesh of zo zou moeten komen.
Aanstekers moeten beslist geen plaats (promo) krijgen rond de koers !
13 juli 2015 14:35
@ikbenprocycling:
bang voor vuur? en wat vind je van sponsoring door alcoholhoudende dranken?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.