Tom Dumoulin: “Het plan pakte goed uit”
Foto: Sirotti
zaterdag 13 juni 2015 om 19:37

Tom Dumoulin: “Het plan pakte goed uit”

Tom Dumoulin heeft vandaag de proloog in de Ronde van Zwitserland op zijn naam geschreven. “Ik voelde me zeker niet perfect, maar het was blijkbaar erg snel”, zegt hij in een persverklaring. “Ik ben hier dan ook zeker heel blij mee.”

De Nederlander stelde grappend blij te zijn dat Tony Martin ontbrak. Hij is vaak geklopt door de Duitser. “Het plan pakte goed uit. Ik reed hard op de heuvels en deed het bergaf rustiger aan. Door aerodynamisch te blijven, kostte me dat geen tijd. Dat bleek dus de juiste beslissing.”

Dumoulin gaat als leider van deze koers de volgende etappe in. “We zullen de gele trui natuurlijk zo lang mogelijk proberen te houden.” Vorig jaar werd de renner van Giant-Alpecin vijfde in het klassement van deze rittenkoers.

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
13 juni 2015 19:41
Och ja waarom zou hij niet hoog in het klassement kunnen eindigen, Cancellara won ooit de ronde van Zwitserland.
13 juni 2015 19:42
I love it when a plan comes together!
13 juni 2015 19:43
@ rv:
speciaal voor jou noemt hij Martin nog eens. :p
13 juni 2015 19:46
Ik zie het ja. Soit, het is eigenlijk dezelfde Martin-verwijzing opnieuw genoemd… Ik tel m als 0,5
13 juni 2015 19:52
@pirazzi

Die ronde was volgens mij speciaal voor Cancelara gemaakt. Was dat toen niet een jubileum editie of zo?
13 juni 2015 19:56
@ Mus:
die ronde leek inderdaad op een Cancellara cadeautje. maar goed, misschien hebben de proloogbouwers in Utrecht ook Dumoulin in hun achterhoofd gehad.
13 juni 2015 19:57
@Pirazzi

Ik denk ook dat Dumoulin best hoog (weer zo rond de 5e plek) kan eindigen in deze ronde. Er komt nog een stevige tijdrit op de slotdag en daar kan hij weer uithalen. Hij moet dan wel hopen dat ze op de Rettenbach lang naar elkaar kijken en pas de laatste kms aangaan. Voor Tom is die klim volgens mij echt te veel van het goede. Als hij daar de schade kan beperken en uit haalt in de tijdrit dan kan hij een mooie klassering halen
13 juni 2015 20:09
Morgen zijn er volgens mij boni's te verdienen. Kans is groot dat hij zijn trui dan kwijt is. Rettenbach kost hem een paar minuten
13 juni 2015 20:13
Niet teveel forceren zou ik denken. Met die klim geloof ik nooit dat hij een top 10 kan behalen. En om je Total los te rijden voor net aan top 10 lijkt me ook niet slim met de Tour de France in aantocht. Lekker KM malen, de tijdrit proberen te winnen en dan op 100% de proloog in de Tour proberen aan te vangen.
13 juni 2015 20:21
Vorig jaar werd Tom vijfde maar toen werd Tony Martin vierde. Dit jaar is het parcours meer geschikt voor klimmers idd.
13 juni 2015 20:28
Maar zo heel veel topklimmers zijn hier ook weer niet aanwezig
13 juni 2015 21:16
@achtpuntzes - 13 juni 2015 om 19:56
Vreemd dat hij niets over Dan Martin zegt...
13 juni 2015 21:45
Tom leek wat slanker imo.
13 juni 2015 22:22
In afdaling rustiger aan, bleek de juiste beslissing, had hij het parcours wel verkend en beiden uitgeprobeerd? In afdaling valt niet zoveel te forceren lijkt me, had nog meer ingezeten wellicht. In utrecht zal ie nog beter voorbereid zijn en hopelijk minimaal 15/20 sec pakken.
13 juni 2015 22:58
Ook Dumoulin heeft er een hoogtestage op zitten en ook bij hem was het de vraag hoe hij daar uit zou komen. Dat is natuurlijk ook de reden dat hij zich niet perfect voelde. Benieuwd wat Kittel morgen gaat doen aangezien die ook op hoogtestage is geweest.
14 juni 2015 09:10
Prima mini proloogje hoor maar ook weer niet heel gewichtig over doen
14 juni 2015 11:29
" Ik reed hard op de heuvels en deed het bergaf rustiger aan"
Ja!
Met mountainbike wedstrijden in Spanje ben ik er achter gekomen dat je wint of verliest op de stukken waar je langzaam gaat. Als je bijvoorbeeld naar tijden van segmenten in Strava kijkt zie je het bewijs.
Neem een steile klim van 1 kilometer. Het verschil tussen 7 of 8 kmp/u is 1 minuut en vergelijk dat met een vlakker stuk van een kilometer waar het veel harder gaat: Dan is het verschil tussen 29 of 30 kmp/u maar 5 seconden.

Dus Tom zou in dit geval moeten forceren om iets harder te gaan bergaf en daar heel weinig tijd mee winnen terwijl hij zijn krachten spaarde om bergop een streep harder te kunnen en veel meer tijd te winnen dan dat hij verloor door rustig te dalen..
14 juni 2015 11:35
@DonQuijote
Elke goed onderlegde inspanningsfysioloog zou het sowieso adviseren. De benodigde energie om de luchtweerstand te overwinnen neemt exponentieel snel toe bij hogere fietssnelheid. Je kunt dus beter bij lagere snelheden (bergop) het verschil proberen te maken.
15 juni 2015 12:04
@jaap
Vond zelf hard mee trappen bergaf niet veel energie kosten, bij % van 8 of meer heeft het minder nut omdat je snelheid toeneemt als je je kleinmaakt, knieen bij elkaar, hoofd laag en op je zadel blijven zitten voor controle en balans. Is best nog winst te boeken voor hem.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.