zaterdag 13 juni 2015 om 19:37
Tom Dumoulin: “Het plan pakte goed uit”
Tom Dumoulin heeft vandaag de proloog in de Ronde van Zwitserland op zijn naam geschreven. “Ik voelde me zeker niet perfect, maar het was blijkbaar erg snel”, zegt hij in een persverklaring. “Ik ben hier dan ook zeker heel blij mee.”
De Nederlander stelde grappend blij te zijn dat Tony Martin ontbrak. Hij is vaak geklopt door de Duitser. “Het plan pakte goed uit. Ik reed hard op de heuvels en deed het bergaf rustiger aan. Door aerodynamisch te blijven, kostte me dat geen tijd. Dat bleek dus de juiste beslissing.”
Dumoulin gaat als leider van deze koers de volgende etappe in. “We zullen de gele trui natuurlijk zo lang mogelijk proberen te houden.” Vorig jaar werd de renner van Giant-Alpecin vijfde in het klassement van deze rittenkoers.
speciaal voor jou noemt hij Martin nog eens.
Die ronde was volgens mij speciaal voor Cancelara gemaakt. Was dat toen niet een jubileum editie of zo?
die ronde leek inderdaad op een Cancellara cadeautje. maar goed, misschien hebben de proloogbouwers in Utrecht ook Dumoulin in hun achterhoofd gehad.
Ik denk ook dat Dumoulin best hoog (weer zo rond de 5e plek) kan eindigen in deze ronde. Er komt nog een stevige tijdrit op de slotdag en daar kan hij weer uithalen. Hij moet dan wel hopen dat ze op de Rettenbach lang naar elkaar kijken en pas de laatste kms aangaan. Voor Tom is die klim volgens mij echt te veel van het goede. Als hij daar de schade kan beperken en uit haalt in de tijdrit dan kan hij een mooie klassering halen
Vreemd dat hij niets over Dan Martin zegt...
Ja!
Met mountainbike wedstrijden in Spanje ben ik er achter gekomen dat je wint of verliest op de stukken waar je langzaam gaat. Als je bijvoorbeeld naar tijden van segmenten in Strava kijkt zie je het bewijs.
Neem een steile klim van 1 kilometer. Het verschil tussen 7 of 8 kmp/u is 1 minuut en vergelijk dat met een vlakker stuk van een kilometer waar het veel harder gaat: Dan is het verschil tussen 29 of 30 kmp/u maar 5 seconden.
Dus Tom zou in dit geval moeten forceren om iets harder te gaan bergaf en daar heel weinig tijd mee winnen terwijl hij zijn krachten spaarde om bergop een streep harder te kunnen en veel meer tijd te winnen dan dat hij verloor door rustig te dalen..
Elke goed onderlegde inspanningsfysioloog zou het sowieso adviseren. De benodigde energie om de luchtweerstand te overwinnen neemt exponentieel snel toe bij hogere fietssnelheid. Je kunt dus beter bij lagere snelheden (bergop) het verschil proberen te maken.
Vond zelf hard mee trappen bergaf niet veel energie kosten, bij % van 8 of meer heeft het minder nut omdat je snelheid toeneemt als je je kleinmaakt, knieen bij elkaar, hoofd laag en op je zadel blijven zitten voor controle en balans. Is best nog winst te boeken voor hem.