Tom Pidcock raakt vijfde plaats in Algarve kwijt na duw in sprint
foto: Cor Vos
woensdag 15 februari 2023 om 20:03

Tom Pidcock raakt vijfde plaats in Algarve kwijt na duw in sprint

Update Tom Pidcock werd woensdag knap vijfde in de openingsetappe van de Volta ao Algarve, maar nog geen twee uur later is hij teruggezet in de uitslag. De Britse alleskunner van INEOS Grenadiers moet het daardoor doen met een 135ste plaats in de daguitslag. De exacte reden is nog niet bekend.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Een declassering – naar de laatste plaats in de groep – gebeurt vaak als iets ongeoorloofds is gebeurd in de laatste kilometer. Op beelden van de laatste kilometer is te zien hoe Pidcock zich vanuit pakweg twintigste positie naar de vijfde plaats sprint en wringt.

Daarbij haalt Pidcock zijn hand van het stuur om Luis Mendonça (Glassdrive Q8 Anicolor) een beetje aan de kant te schuiven. Een echte duw mag dat niet genoemd worden. Later is nog te zien hoe Pidcock in volle sprint schouder-aan-schouder komt met Timo Kielich (Alpecin-Deceuninck), die daardoor wat uit balans raakt.

Wat precies de reden is van de terugzetting van Pidcock, is nog niet bekendgemaakt door de organisatie en de wedstrijdjury.

Update (20.03 uur)

In het juryrapport valt te lezen dat Pidcock is teruggezet vanwege een ‘onreglementaire sprint’. De jury heeft gezien dat Pidcock ‘een andere renner duwde’, klinkt het. Welke renner dit is, wordt niet vermeld, maar waarschijnlijk gaat het om Luis Mendonça (Glassdrive Q8 Anicolor). Naast dat hij teruggezet is in de uitslag, heeft Pidcock ook een boete gekregen van tweehonderd Zwitserse Frank.

screenshot Eurosport

screenshot Eurosport

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.