Total Direct Energie ziet af van WorldTour-licentie
foto: Cor Vos
zaterdag 5 oktober 2019 om 10:42

Total Direct Energie ziet af van WorldTour-licentie

De UCI heeft een lijst gepubliceerd met twintig ploegen die een aanvraag hebben ingediend voor een WorldTour-licentie voor 2020. Verder hebben zeventien teams een ProTeam-licentie aangevraagd, terwijl acht vrouwenploegen interesse hebben in de eerste Women’s WorldTour-licenties.

De internationale wielerunie publiceerde in april ook al een lijst met daarop 23 ploegen die een aanvraag hadden ingediend voor een WorldTour-licentie. Het grote verschil is dat de Franse ploegen Total Direct Energie en (nu nog) Vital Concept-B&B Hotels niet meer in de race zijn voor een WorldTour-licentie. Beide teams blijken toch een ProTeam-licentie te hebben aangevraagd, de nieuwe naam voor een ProContinentale licentie.

Enkele dagen geleden werd ook bekend dat de deal tussen Israel Cycling Academy en Katusha-Alpecin officieel is beklonken. Dit betekent dat de Israëlische ProContinentale formatie de Zwitserse WorldTour-licentie overneemt en op deze licentie de stap zal maken naar het hoogste niveau. De twee andere Franse ploegen – Arkéa-Samsic en Cofidis – hopen binnenkort wel een WorldTour-licentie te ontvangen van de UCI.

De wielerunie zal op donderdag 19 december bekendmaken welke ploegen daadwerkelijk een WorldTour-licentie krijgen.

Aanvragen voor WorldTour-licentie 2020
flag-fr AG2R La Mondiale
flag-fr Arkéa-Samsic
flag-kz Astana
flag-bh Bahrain Merida
flag-de BORA-hansgrohe
flag-pl CCC
flag-fr Cofidis
flag-be Deceuninck-Quick-Step
flag-us EF Education First
flag-fr Groupama-FDJ
flag-nl Jumbo-Visma
flag-il Team Katusha-Alpecin-Israel Cycling Academy
flag-be Lotto Soudal
flag-au Mitchelton-Scott
flag-es Movistar
flag-za NTT Pro Cycling Team
flag-gb Team INEOS
flag-de Team Sunweb
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Emirates

Arkéa-Samsic – de ploeg van Warren Barguil – mikt nog altijd op een WorldTour-licente – foto: Cor Vos


Burgos-BH en EPowers Factory Team ontbreken voorlopig 
Als we verder kijken naar de gegadigden voor een ProTeam-licentie, dan zien we afwezigheid van vier ploegen. Dan hebben we het uiteraard over Roompot-Charles en Euskadi-Murias, twee ploegen die binnenkort zullen verdwijnen uit het peloton. Opvallender is de afwezigheid van Burgos-BH en EPowers Factory Team. De Spaanse formatie van Jetse Bol beleefde onlangs nog een zeer succesvolle Vuelta a España, maar heeft nog geen aanvraag ingediend voor een licentie.

Hetzelfde geldt voor EPowers-Factory Team, het nieuwe wielerproject van zakenman Thomas Pocze en oud-renner Sandro Lerici. De Hongaarse ploeg heeft de ambitie om volgend jaar deel te nemen aan de Giro d’Italia, aangezien de ronde dan start in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Het is echter maar de vraag of de ploeg ook daadwerkelijk van de grond komt, nu de internationale wielerunie nog geen aanvraag heeft binnengekregen voor een ProTeam-licentie.

Naast de traditionele aanvragen van bijvoorbeeld Androni Giocattoli-Sidermec, Caja Rural-Seguros RGA en Wanty-Gobert, zien we ook twee nieuwkomers: Fundacion-Orbea en Uno-X. De Noorse ploeg liet in april al weten een ProTeam-licentie aan te vragen, maar ook het Baskische Fundacion-Orbea wil de stap maken naar het op één na hoogste wielerniveau. Zowel Mikel Landa als oud-prof Jorge Azanza zijn nauw betrokken bij de ploeg.

Voorwaarden
Een belangrijke kanttekening: het gaat om aanvragen die voldoen aan alle benodigde documentatie. Het is kortom mogelijk dat er aanvragen ontbreken die formeel nog niet aan de voorwaarden voldoen. Zo moest Burgos-BH vorig jaar ook heel lang wachten op een ProContinentale licentie. De Spaanse formatie ontbrak toen eveneens op de lijst, aangezien het benodigde papierwerk niet op orde was.

Aanvragen voor ProTeam-licentie 2020
flag-it Androni Giocattoli-Sidermec
flag-fr B&B Hotels-Vital Concept
flag-it Bardiani CSF Faizane
flag-es Caja Rural-Seguros RGA
flag-be Corendon-Circus
flag-es Fundacion-Orbea
flag-ru Gazprom RusVelo
flag-fr Nippo Delko Marseille Provence
flag-us Rally Cycling
flag-dk Riwal Readynez
flag-be Sport Vlaanderen-Baloise
flag-us Novo Nordisk
flag-it Neri Sottoli-Selle Italia-KTM
flag-fr Total Direct Energie
flag-no Uno-X
flag-be Wallonie-Bruxelles
flag-be Wanty-Gobert

Euskadi Muras verdwijnt, Fundacion-Orbea komt? – foto: Cor Vos


Geen Boels-Dolmans
Tot slot zijn er acht vrouwenploegen die meedingen naar de eerste Women’s WorldTour-licenties. Zowel Mitchelton-Scott (de ploeg van wereldkampioene Annemiek van Vleuten), CCC-Liv (Marianne Vos) en Team Sunweb hopen in 2020 op een WWT-licentie te koersen. Boels-Dolmans maakt zoals bekend geen deel uit van het rijtje ploegen. De Nederlandse sterrenformatie moet na 2020 op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en kan niet de vereiste garanties geven.

Aanvragen voor Women’s WorldTour-licenties 2020
flag-it Alé BTC Ljubljana
flag-de Canyon SRAM Racing
flag-nl CCC-Liv
flag-fr FDJ Nouvelle Aquitaine Futuroscope
flag-au Mitchelton-Scott
flag-es Movistar Team Women
flag-nl Team Sunweb
flag-us Trek-Segafredo

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.