Tour 2018: Nieuw element tijdens finales eerste negen etappes
foto: Léon van Bon/Topcompetitie
woensdag 18 oktober 2017 om 13:44

Tour 2018: Nieuw element tijdens finales eerste negen etappes

De organisatie van de Tour de France voegt in 2018 een nieuwe element toe in de finales van de eerste negen etappes. Tijdens die ritten ligt er in de slotfase een bonificatiesprint, waar respectievelijk drie, twee en één seconde tijdwinst te boeken is. Dat deed ASO-directeur Christian Prudhomme uit de doeken tijdens de presentatie van het routeschema in Parijs.

Geen invloed op puntenklassement
Bij de deze bonificatiesprints zijn geen punten voor de groene trui te winnen, louter tijdwinst in het algemeen- en jongerenklassement. “Voortdurend proberen we voor vernieuwing te zorgen”, vertelde Prudhomme. “We proberen te verrassen met het parcours en nu zijn er ook de bonificatieseconden in de finales van de eerste negen etappes. Er zijn drie, twee of één seconde te verdienen voor de eerste drie renners die aan dat bepaalde kilometerpunt in de finale passeren. Dit kan interessant zijn in bijvoorbeeld de rit naar Mûr-de-Bretagne, welke we twee keer zullen passeren. Na die eerste passage van het slotklimmetje loont het voor aanvallers om door te zetten, want ze kunnen dan nog die bonificaties grijpen.”

Dit concept is enigszins te vergelijk met de Gouden Kilometer die we kennen uit de Baloise Belgium Tour en de BinckBank Tour. Hier liggen er binnen een kilometer drie sprints, waarbij steeds drie, twee en één seconde is te verdienen. In totaal dus maximaal negen seconden. Tijdens de Tour de France zal dat dus beperkt blijven tot één sprint met een tijdwinst van maximaal drie seconden.

RIDE Magazine
21 Reacties
Sorteer op:
18 oktober 2017 13:48
Lekker het creëren van een nóg nerveuzere finale bijvoorbeeld op dag 1 waar de winnaar van deze sprint dus de gele trui krijgt

edit: my bad, er zijn natuurlijk weer boni's in de Tour. Maar alsnog gaat het weer meer heikele momenten opleveren
18 oktober 2017 13:48
Reteslecht idee dat volgens mij alleen maar extra kansen op kletterpartijen gaat opleveren.

De beloning is ook zurig karig, 3 sec, jeeeej !
18 oktober 2017 13:51
@hartstikkebedankt

Dat laatste hoeft niet zo te zijn. Aan de finish worden dergelijk meer boni’s uitgeteld. Een stuk of 8 als ik mij niet vergis
18 oktober 2017 13:51
Anders dan voor de rappe fietsers een gele trui binnen slepen (en misschien een dagprijs van een paar honderd / duizend euro), waar zouden ze het nog meer voor moeten doen? Voor het algemene klassement zal het niet erg veel uit gaan maken, en ik kan me ook voorstellen dat je als rappe fieters hier niet direct aan wil beginnen als je om een of andere reden al een halve minuut achterstaat op je concurrenten.
18 oktober 2017 13:57
Ik had een voorstander geweest van iets meer seconden (10, 7, 4, 2 en 1 ofzo) zodat je de klassementsrenners aanmoedigt om hieraan mee te doen.

Toch vind ik het een goed idee, leuk om wat nieuws te proberen.
18 oktober 2017 14:15
Zeer specht plan om dat in de buurt van de finale te doen.

Aanvallers belonen door een gouden kilometer is prima, maar dan wel op 20km van de finish bijv zodat het ook aanvallers zijn die er om gaan strijden (hoop ik) en niet een heel peloton met alle bijkomende risico's
18 oktober 2017 14:15
Zonder proloog krijg je het gedrang van de sprinters tijdens de eerste etappes voor, behalve ritwinst, kans op geel. En klassementsrenners willen geen tijd verliezen dus willen ook vooraan zitten, kortom nerveuze gekte. En dit wedstrijdelement versterkt het alleen maar. Het liefst zie ik het klassement reeds in de eerste week in een ruwe plooi liggen zoals doorgaans in de Giro. Sprinters zijn er voor ritzeges, niet voor gele truien.
18 oktober 2017 14:17
Kansje voor een jongere om de witte trui te pakken via deze sprint op dag 1. Als er geen jongere top 3 eindigt in de massasprint. Verder zie ik niet echt de toegevoegde waarde. Klassementsmannen zullen zich vast niet gaan bemoeien hiermee in de eerste week voor slechts 3 seconden.
18 oktober 2017 14:29
Wordt dringen geblazen voor een, twee of drie seconden, geweldige vernieuwing.
18 oktober 2017 14:38
Gaaf! Extra actie!
18 oktober 2017 14:45
Afhankelijk van op hoeveel km van de streep dit onzinnige element in de 9 etappes ligt, zal het weinig uithalen. Het peleton laat gewoon de kopgroep de secondes oprapen om daarna ze bij te halen en de massasprint in gang te zetten.
Als je toch meer spektakel zou willen in de vlakke etappes, maak er een superbonus van bijv.15 - 10 - 8 - 5 -3 -1 seconden, waardoor aanvallers beloond kunnen worden.
18 oktober 2017 15:04
Hmmm 3 seconden is het niet waard om in een vlakke etappe of Mur de Bretagne voor een klassementsrenner om een demarrage te plaatsen.
18 oktober 2017 15:23
Extra gedrang extra risicos.. dan liever 3 van dat soort sprints opnemen op laten we zeggen 10-30 en 60km van de finish. Met grotere boni seconden. Dan komt er geen kopgroep weg en gaat het een stuk meer actie opleveren in die laatste afstand.
18 oktober 2017 16:28
Al dat geklaag over extra risico's en extra gedrang heb ik niet zoveel boodschap aan. Ik heb me de afgelopen Tour echt stierlijk verveeld doordat vrijwel niemand iets ondernam. Als er dan een extra worst opgehangen moet worden om wat koersinitiatief te ontlokken, dan moet dat maar.

Goed initiatief.
18 oktober 2017 16:48
Leuk idee, maar helaas zwak uitgewerkt.
18 oktober 2017 16:59
Inderdaad, met superbonussen zoals hierboven voorgesteld zou het echt demoeite waard zijn. Stel, je kan 15 seconden per keer halen, dan kan een mindere tijdrijder als Quintana proberen daar een verschil te maken. 2 x 15 seconden pakken en je hebt al minder schrik voor de laatste tijdrit.
18 oktober 2017 17:18
Ik snap al die zogenaamde onzin ook niet. Waarom dan niet gewoon 2 vlakke etappes vd helft qua afstand op een dag (want sprinten wordt het toch) en eens wat extra heuveletappes erbij.
18 oktober 2017 17:27
Als er naast die paar secondes ook nog wat euro's liggen dan zie ik Thomas de gent er wel voor gaan. En de Slotfase als dat op 20/25km voor de finish is dan kan de kopgroep van de dag hier een leuke afsluiting van maken
18 oktober 2017 18:02
Hier geven ze eigenlijk toe dat die eerste etappes het aankijken niet waard zijn en door dit extra 'spektakel' element in te lassen hopen ze de boel een beetje leven in te blazen...
18 oktober 2017 19:06
in slotfase is op hoeveel km of zal dat van dag tot dag verschillen? het kan er niet minder saai door worden toch en zit je al in de kopgroep dan kan het een motivatie zijn om toch nog maar even alles te geven om voor uit te blijven.
2 maart 2018 14:04
Het gaat steeds minder om een mooie wedstrijd maar meer om een mooie valpartij. Bedankt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.