Tour 2024: Uno-X Mobility maakt als eerste selectie bekend en jaagt op ritten met mannen in vorm
De Tour de France nadert met rasse schreden en de ploegen buigen zich over de definitieve samenstelling van hun ploeg. Uno-X Mobility is de eerste ploeg, die definitief de knoop heeft doorgehakt. De Noorse formatie, die recentelijk in zeer goede vorm steekt, brengt een achttal aan de start dat op alle terreinen mee kan doen voor ritwinst.
Binnen het achttal van Uno-X Mobility zijn Alexander Kristoff en Magnus Cort de grootste namen. De eerstgenoemde rijgt de laatste weken de zeges aaneen en zal in Frankrijk ook hopen op sprintsucces. Al is Magnus Cort ook in goede doen. In het Criterium du Dauphiné bezorgde hij de ploeg de eerste WorldTour-zege.
“We zullen het team blijven opbouwen rond de grootste Noorse en Deense profielen, en het is daarom erg leuk dat we dit jaar zowel Magnus Cort als Alexander Kristoff in het team hebben”, aldus teammanager Thor Hushovd. Toch zijn het niet alleen maar ervaren klasbakken, die het Noorse team kleur moeten geven in Frankrijk.
Rittenkapers
Verder op de startlijst vinden we Tobias Halland Johannessen, Rasmus Tiller en Søren Wærenskjold. Laatstgenoemde won dit weekend nog de Baloise Belgium Tour en kan in de overgangsritten zijn slag slaan. Ook de andere twee namen zullen de vrijheid krijgen om op jacht te gaan naar ritwinst.
“Onze focus bij de teamselectie lag op het vinden van een goede combinatie van lead-out vaardigheden, klimvaardigheden en algemene kwaliteit”, gaat Hushovd verder. “De renners die we hebben geselecteerd vullen elkaar heel goed aan, en ik ben ervan overtuigd dat we onze stempel zullen drukken op verschillende etappes gedurende de race”.
De selectie wordt gecompleteerd door Jonas Abrahamsen, Johannes Kulset en Odd Christian Eiking. Andreas Leknessund is dus niet geselecteerd. De Noor wist vorig jaar in de Giro in dienst van Team DSM nog vijf dagen in de roze trui te rijden, maar eindigde in het Criterium du Dauphiné van dit jaar 54e in de einduitslag. Ook reed hij daar geen enkele rit in de top-20.
Van der Poel moet het doen in een periode waarin de tegenstand veel professioneler is en veel meer de wedstrijden uitkiest. Als je dan zoet wat Van der Poel en ook Pogacar presteert dan is het natuurlijk een no brainer om vast te stellen wie er beter presteert. Daarnaast is Van der Poel nooit gepakt op verboden middelen. Al blijft het ingewikkeld om periodes met elkaar te vergelijken.
Ik begrijp uit jouw reactie dat je blijkbaar ook de Nederlandse versie van deze site bezoekt. Reageer anders daar even onder dat bericht beer, ik weet zeker dat dat wordt gewaardeerd door de community.
Van der Poel moet het verder doen in een periode waarin de tegenstand en grand masse in de lappenmand ligt. Van Aert en z'n armada lagen eruit. Pedersen was z'n ploeg kwijt en zelf niet ongehavend. Girmany, Kung, Mohoric... ga zo maar door. Pogacar had dan weer andere plannen. Wie startte er eigenlijk wel? Janneke & Mieke; waar de Hollanders zo graag naar verwijzen als het over Evenepoel gaat? Los daarvan; VDP is een kasseispecialist met een geweldige explosie in de benen. Maar in het klimmen & tijdrijden komt hij er niet aan te pas en hij won ook nog nooit een deftige massasprint. Om in 1 adem met Eddy genoemd te worden, mag er dus nog wel wat bij.
Pogacar is een heel ander verhaal natuurlijk. Als die dit niveau en tempo van grote overwinningen nog een jaar of 5 vasthoudt in een tijd waarin de koers zeker en vast professioneler en internationaler is dan kan hij de titel van GOAT wel claimen.