Tour 2024: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement – Met z’n allen tegen Philipsen?
foto: Cor Vos
Rodriguez1010
vrijdag 28 juni 2024 om 18:10

Tour 2024: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement – Met z’n allen tegen Philipsen?

De strijd voor de groene trui is elk jaar zeer interessant om te volgen. Ok, vorig jaar was er weinig spanning door een zeer dominante Jasper Philipsen en de Belg van Alpecin-Deceuninck lijkt ook nu weer de grote favoriet, maar Parijs (of in dit geval Nice) is nog ver! De concurrentie staat te trappelen om Philipsen het leven zuur te maken. WielerFlits blikt vooruit!

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Historie

Laatste tien winnaars puntenklassement Tour de France
2023: flag-be Jasper Philipsen
2022: flag-be Wout van Aert
2021: flag-gb Mark Cavendish
2020: flag-ie Sam Bennett
2019: flag-sk Peter Sagan
2018: flag-sk Peter Sagan
2017: flag-au Michael Matthews
2016: flag-sk Peter Sagan
2015: flag-sk Peter Sagan
2014: flag-sk Peter Sagan


Vorig jaar

Ongenaakbaar. Dat was Jasper Philipsen vorig jaar in de strijd om de groene trui. Al stak hij in de derde etappe zijn neus pas echt aan het venster, want in de eerste ritten op Baskische bodem waren de klimmers/puncheurs nog aan zet. Adam Yates mocht na zijn dubbelslag in Bilbao ook de eerste groene trui aantrekken, maar de trui wisselde na rit twee alweer van eigenaar. Victor Lafay, de zo verrassende ritwinnaar in San Sébastián, loste Yates af aan kop van het klassement. De Fransman kon echter niet lang genieten van zijn tijd in het groen.

Na de eerste sprinterskans voelde hij namelijk al de hete adem van Philipsen in zijn nek. De Belg sloeg meteen toe bij de eerste de beste sprintgelegenheid en kwam in het puntenklassement zo op gelijkte hoogte met Lafay. Een dag later was de wisseling van de wacht een feit. Met een tweede opeenvolgende sprinttriomf op het racecircuit van Nogaro sloeg Philipsen meteen een flinke kloof met zijn voornaamste ‘concurrenten.’

Het verschil tussen Philipsen en de rest bedroeg na amper vier etappes al zeventig punten in het voordeel van de Belg. En dat verschil werd in de daaropvolgende dagen en weken alleen maar groter. In de sprints bleek er geen kruid gewassen tegen De Vlam van Ham, die onderweg ook telkens bij de les was aan de tussensprints. Zijn sprintrivalen zagen de bui al snel hangen en legden zich dan ook neer bij de overmacht van de renner van Alpecin-Deceuninck. Het verschil in Parijs met de nummer twee – Mads Pedersen – sprak boekdelen: 119 punten.

PNT

Puntentelling

Het puntenklassement winnen doe je door de meeste punten te scoren. Dat klinkt simpel, maar er komt toch vaak wat rekenwerk bij kijken. We beginnen bij het begin: je kunt als renner de meeste punten verdienen in vlakke etappes. In deze ritten vallen er meer punten te scoren dan in heuvelachtige etappes en bergritten. In een vlakke etappe krijgt de winnaar 50 punten, in een heuvelachtige rit zijn dat er 30 en in een bergetappe 20 punten.

Daarnaast zijn er punten te scoren in de tussensprints. Deze tussensprints liggen in elke etappe, buiten de tijdritten. Bij een gelijke stand in het puntenklassement geeft eerst het aantal ritzeges de doorslag, vervolgens het aantal gewonnen tussensprints en tenslotte de positie van de betreffende renners in het algemeen klassement.

flag-fr Vlakke etappes (etappes 3, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 16)
Aan de finish: 50 – 30 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

flag-fr Heuvelachtige etappes (etappes 1, 2, 9, 18)
Aan de finish: 30 – 25 – 22 – 19 – 17 – 15 – 13 – 11 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

flag-fr Bergetappes en tijdritten (etappes 4, 11, 14, 15, 17, 19, 20)
Aan de finish: 20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-fr Tussensprints (elke etappe, behalve tijdritten)
Bij de tussensprint: 20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1


Favorieten

Het winnen van de groene trui: voor sprinters is dit misschien wel het summum. Waar klassementsrenners ooit hopen te pronken met de gele trui en klassiekerspecialisten dromen van een regenboogtricot, denken de snelste mannen op twee wielen maar aan één ding: groen. Als we kijken naar de erelijst, dan zien we (voorlopig) veertig verschillende winnaars van het puntenklassement.

Twee renners springen er meteen uit, met Erik Zabel en Peter Sagan. De Duitser was in de jaren negentig en rond de eeuwwisseling (1996, 1997, 1998, 1999, 2000 en 2001) nagenoeg onverslaanbaar in de strijd om het groen. Het record van Zabel leek er een voor de eeuwigheid, maar werd al vrij snel weer uit de boeken gereden door Sagan.

De inmiddels gestopte Slowaak maakte jarenlang een doel van de groene trui, en met succes. Na vijf opeenvolgende overwinningen (2012, 2013, 2014, 2015 en 2016) kwam hij in 2018 op gelijke hoogte met Zabel, maar daar bleef het niet bij. Sagan won een jaar later, in 2019, voor een zevende en laatste keer het nevenklassement en werd zo alleen recordhouder wat betreft het aantal groene truien.

Wie kan Jasper Philipsen het vuur aan de schenen leggen? – foto: Cor Vos

Zover is Jasper Philipsen nog lang niet, al heeft de nog altijd maar 26-jarige Belg (dat verwachten we toch) nog wel wat jaren voor de boeg. Dat de snelle man van Alpecin-Deceuninck over de kwaliteiten beschikt om net als Zabel en Sagan een winning streak neer te zetten, staat na de Tour de France van 2023 wel buiten kijf. Philipsen hoefde vorig jaar eigenlijk niet eens tot het uiterste te gaan voor het groen, ook al omdat zijn – op papier – grootste concurrent Wout van Aert zich niet bovenmatig wilde inspannen met oog op het WK in Glasgow.

Ook dit jaar lijkt Van Aert – die aanvankelijk niet eens van plan was om deel te nemen aan de Tour – niet meteen bezig met een tweede puntentrui. Dit speelt Philipsen alleen maar in de kaart. Die laatste zal sowieso als topfavoriet van start gaan, maar het helpt natuurlijk wel als je grootste opponent er niet eens aan denkt om je het vuur aan de schenen te leggen. Al is Philipsen voor niemand bang, en terecht. Met zijn intrinsieke snelheid, taaiheid en regelmaat beschikt hij over de kwaliteiten die passen bij een winnaar van de groene trui.

In aanloop naar de Tour de France zette Philipsen in eigen land (Baloise Belgium Tour en BK) de puntjes op de i. Met een zege in Scherpenheuvel-Zichem deed hij het nodige vertrouwen op. In de overige twee sprintritten werd hij dan weer geklopt door zijn landgenoot Tim Merlier, die er niet bij is in de komende Tour. Op het BK moest hij dan weer zijn meerdere erkennen in Arnaud De Lie.

Dit is voor Philipsen echter geen reden tot zorg, laat staan paniek. “Op zich zit alles goed richting de Tour. We hebben onze lead out op de rails gekregen, iedereen weet wat hij moet doen. Het is zien dat ik nu op mijn beste niveau geraak”, vertelde Philipsen na zijn tweede sprintnederlaag in de Baloise Belgium Tour. “De groene trui en ritzeges zijn het doel, daar gaan we ons best voor doen.”

Bovendien heeft Philipsen door de jaren heen laten zien dat hij veel meer kan dan alleen sprinten. We hoeven maar te kijken naar zijn uitslagen van dit seizoen: zijn zege in Milaan-San Remo en tweede plaats in Parijs-Roubaix springen er toch wel uit. De Vlam van Ham kan ook in ritten met een heuvelachtig profiel/finale uithalen en zo de nodige punten verzamelen in de strijd om de groene trui. Ook niet onbelangrijk: Philipsen beschikt over een uitermate sterke sprinttrein, met misschien wel de beste lead-out renner van het moment: wereldkampioen Mathieu van der Poel.

Mads Pedersen lijkt toch de voornaamste uitdager van Philipsen – foto: Cor Vos

Met Tim Merlier, Olav Kooij en Jonathan Milan zijn er enkele grote sprintafwezigen in de komende Ronde van Frankrijk. Maar dit mag de pret niet drukken: er zijn nog genoeg kapers op de kust, klaar om Philipsen te onttronen als sprintkoning. Mads Pedersen is misschien wel de grootste concurrent voor de groene trui. De Deen beschikt niet over de intrinsieke snelheid om het Philipsen echt moeilijk te maken in de vlakke sprintetappes, maar in de jacht op groen is het niet alleen belangrijk om zo snel mogelijk naar de streep te sprinten.

Wie ambities heeft voor de groene trui, zal twee dingen niet uit het oog moeten verliezen. Het is cruciaal om mee te doen bij de tussensprints, maar ook om in sommige overgangsetappes te scoren. En laat Pedersen daarin nu net uitblinken. De oud-wereldkampioen is niet alleen zeer snel aan de meet en kan zich dus succesvol mengen in massasprints, hij kan ook toeslaan op heuvelachtig terrein. Daar zal de renner van Lidl-Trek zijn winst moeten boeken ten opzichte van Philipsen. Het maakt van Pedersen – vorig jaar al tweede in het puntenklassement – misschien wel de grootste rivaal.

Wat mogen we verwachten van Tourdebutant Arnaud De Lie? – foto: Cor Vos

Een renner die ook in staat moet zijn om Philipsen uit te dagen, is Arnaud De Lie. De 22-jarige Waalse machtssprinter van Lotto Dstny staat voor zijn Tourdebuut en daarin schuilt ook meteen het gevaar. Wat mogen we bij zijn allereerste deelname verwachten van De Stier van Lescheret? Is de kersverse kampioen van België al in staat om zich drie weken lang te mengen in het sprintgeweld? Of kiest hij voor de geleidelijke weg? In aanloop naar de Tour probeerde hij de verwachtingen in elk geval wat te temperen. “Ervaring opdoen. En ontdekken, ook daar”, klinkt het.

“Dat wordt de eerste prioriteit. Uiteraard hoop ik één, twee, drie keer mee te sprinten voor een sterk resultaat. Maar ik blijf realistisch. In koersen op het allerhoogste niveau heb je tegenwoordig ervaring nodig.” Aan de groene trui durft De Lie dan weer niét te denken. “Tegen iemand als Jasper Philipsen is dat moeilijk. Hij gaat meer punten pakken in de vlakke sprints. Ik heb eigenlijk geen echt doel. Het wordt een ontdekkingstocht en ik ga alles dag per dag bekijken.” Maar het zou ons niet verbazen mocht de debutant meteen een rol van betekenis spelen in het puntenklassement. Hij beschikt namelijk over de allround-kwaliteiten om Philipsen te doen zweten.

Kan Girmay dit jaar een rol van betekenis spelen in de strijd om groen? – foto: Cor Vos

Dat geldt tevens voor Biniam Girmay, al zijn er wel enkele mitsen en maren. Ten eerste is de Eritreeër nogal wisselvallig als het aankomt op sprinten, toch zeker in de echt vlakke etappes. Girmay kan zich op een goede dag zeker plaatsen in een massasprint, maar zijn positionering laat soms te wensen over. Daar komt nog eens bij dat hij volgens Head of Performance Aike Visbeek niet in topvorm zal beginnen aan de Ronde van Frankrijk. Of zoals Visbeek het formuleert in een interview met WielerFlits: “Hij zal tijd nodig hebben om te groeien doorheen de ronde.”

En misschien nog wel belangrijker: de ploeg rekent op sprintgebied niet alleen op Girmay. In de echt vlakke etappes is de ploeg van plan om Gerben Thijssen uit te spelen. “Het is goed dat we met beiden naar de Tour kunnen. Als je kijkt naar de sprintetappes, zie je duidelijk dat er enkele zijn die goed bij Bini passen en enkele die Gerben goed liggen. Ook als één van de twee eens een slechte dag heeft of iets tegenkomt, dan heb je nog een andere sprinter die dat verlies – desnoods in dezelfde sprint nog – kan opvangen”, legt Visbeek uit. Goed nieuws voor Intermarché-Wanty, slecht nieuws voor de groene ambities van Girmay.

Sam Bennett weet wat het is om de groene trui te winnen – foto: Cor Vos

Een sprinter die binnen zijn ploeg geen rekening hoeft te houden met interne ‘concurrentie’ is Sam Bennett. De Ier heeft enkele moeilijke jaren achter de rug, maar is dit seizoen in dienst van Decathlon AG2R weer helemaal opgeleefd. In aanloop naar de Tour bleek hij de grote slokop in de Vierdaagse van Duinkerke, met vier (van de zes) ritzeges én het eindklassement. De grote vraag is natuurlijk of hij het op het allerhoogste niveau nog kan bolwerken. Maar dat de Ier in staat is om het groen te winnen, bewees hij in de corona-editie van 2020.

Waar Bennett al eens de groene trui wist te veroveren, slaagde Alexander Kristoff er nog niet in om het felbegeerde kleinood mee naar huis te nemen. In zijn tien eerdere Tourdeelnames eindigde hij twee keer als tweede in het nevenklassement, maar de Noor had in 2014 en 2018 de pech dat hij moest opboksen tegen een dominante Peter Sagan. De laatste jaren kwam Kristoff niet meer in de buurt van de groene trui, maar wellicht staan de wielersterren dit jaar wel goed voor de talisman van Uno-X Mobility. De krachtpatser reeg de laatste weken de zeges namelijk aaneen en kende met andere woorden een ideale aanloop naar de Franse ronde.

Wout van Aert lijkt zich niet te mengen in het gevecht voor de groene trui – foto: Cor Vos

Een snelle man die ook met vertrouwen aan de start zal verschijnen van het Grand Départ in Florence: Bryan Coquard. De ervaren Fransman boekte in aanloop naar zijn thuisronde namelijk een mooie, naar eigen zeggen ‘mooiste zege uit zijn carrière’. De sprintkopman van Cofidis snelde in de Ronde van Zwitserland naar (pas) zijn tweede overwinning op WorldTour-niveau. Trekt Coquard de goede lijn door en kan hij – na zes eerdere deelnames – eindelijk eens zegevieren in de Tour? De 32-jarige coureur zal ongetwijfeld ook weer meedoen om het groen. Vorig jaar werd hij derde in het puntenklassement, al bedroeg zijn achterstand op winnaar Philipsen ruim 170 punten.

De vraag die op ieders lippen brandt: maakt Wout van Aert wel of geen doel van de groene trui? De Belg van Visma | Lease a Bike won twee jaar geleden nog met overmacht het sprintklassement, maar staat nu met volledig andere ambities aan het Tourvertrek. De Ronde van Frankrijk paste aanvankelijk niet eens in zijn plannen, maar na een zware valpartij in Dwars door Vlaanderen en daaropvolgende revalidatie moest hij zijn plannen omgooien. Voor Van Aert is de Tour nu vooral een laatste opmaat richting de Olympische Spelen in Parijs. In dienst van Jonas Vingegaard hoopt hij de laatste stappen te zetten richting topvorm.

De alleskunner zal dan ook niet al te veel onnodige risico’s willen nemen tijdens de koers. We zien hem dan ook niet altijd meesprinten in de vlakke etappes, laat staan punten sprokkelen bij de tussensprints. En toch: vanwege zijn klasse en het feit dat hij in quasi elke etappe kan scoren, zal hij automatisch de nodige punten vergaren en kan hij hoog eindigen in het puntenklassement. Mits hij de Tour uitrijdt, natuurlijk. Dat is ook geen uitgemaakte zaak: de Olympische tijdrit vindt plaats op 27 juli, amper zes dagen na de slotrit van de Tour.

Pogacar is misschien wel de grootste dark horse als het aankomt op groen – foto: Cor Vos

We zijn inmiddels aanbeland bij de pure sprinters, al verwachten we niet dat Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) en Fabio Jakobsen (dsm-firmenich PostNL) serieus zullen meespelen voor de puntentrui. Beide renners kunnen zeker een etappe winnen, maar zullen waarschijnlijk tekort komen voor groen. Ook in hun topjaren eindigden ze op een straatlengte achterstand, wat toch iets wil zeggen over de kansen van de rassprinters. Dan schuiven we eerder een andere Nederlander naar voren met Marijn van den Berg. De 24-jarige maakt zich in dienst van EF Education-EasyPost op voor zijn eerste Tour en kan zeker verrassen.

Verder is het goed om rekening te houden met Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), Christophe Laporte (Visma | Lease a Bike), Mark Cavendish (Astana Qazaqstan), Fernando Gaviria (Movistar), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Phil Bauhaus (Bahrain Victorious) en Michael Matthews (Jayco AlUla). Al is het – vanwege allerlei redenen – onwaarschijnlijk dat ze drie weken lang zullen meedoen voor de punten. Neem nu Matthews: de Australiër won in het verleden al eens de groene trui en kan met zijn kwaliteiten ver komen, maar zal zich in de vlakke sprintritten moeten wegcijferen voor zijn ploegmaat Groenewegen. Toch?

De Tour heeft dit jaar bijzonder veel lastige etappes en het is dan ook niet ondenkbaar dat de klassementsrenners vaak een gooi zullen doen naar de ritzege. Vorig jaar werden ze al respectievelijk derde en zevende in het puntenklassement, dus schrijf ook Tadej Pogacar (UAE Emirates), Primoz Roglic (Red Bull-BORA-hansgrohe), Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) en Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike) niet af voor groen. Pogacar zou in het eerste Italiaanse weekend bijvoorbeeld al kunnen toeslaan en probeer de Sloveen dan nog maar eens in te halen…


Wie stel jij op in WielerFlits Ploegleider?

Met de wielergame WielerFlits Ploegleider beleef je de grote rondes als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten. Het principe is eenvoudig: als een renner goed rijdt, scoor jij ook! Wil je meespelen tijdens de Tour? Meld je hier aan!


Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Mads Pedersen, Arnaud De Lie
** Wout van Aert, Bryan Coquard, Sam Bennett
* Biniam Girmay, Michael Matthews, Alexander Kristoff, Tadej Pogacar


WielerFlits komt tijdens de Tour de France dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.