Tourorganisator ASO stapt uit WorldTour
Foto: Sirotti
vrijdag 18 december 2015 om 11:49

Tourorganisator ASO stapt uit WorldTour

ASO wil vanaf 2017 uit de WorldTour stappen. Dat meldt de organisatie in een persbericht. ASO organiseert naast de Tour de France ook onder meer Parijs-Nice, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik.

De Fransen zijn het niet eens met de recente hervormingen van de UCI-kalender. Het wil daarom zijn wedstrijden vanaf 2017 als HC inschrijven. De stap heeft als gevolg dat voor deze wedstrijden WorldTour-teams (waaronder LottoNL-Jumbo) het automatische startrecht verliezen.

[poll id=”154″]

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
18 december 2015 11:51
valt de vuelta niet ook onder de ASO?
18 december 2015 11:54
oei, wat een slag voor de WorldTour. ik kan me eigenlijk geen WorldTour voorstellen zonder de Tour en de klassiekers P-R en Luik.
18 december 2015 11:55
Als ook het startrecht vervalt, dan kan de WorldTour net zo goed ophouden met bestaan. Maar gelukkig is er nog een jaar om te overleggen. Een 'hoogste competitie' zonder de Tour, LBL en Parijs-Roubaix is natuurlijk totaal ongeloofwaardig.
18 december 2015 11:55
@Djoriana er staat ook onder meer en niet uitsluitend ;)
Dus ja Vuelta ook.
18 december 2015 11:56
Goede stap. Die hele World Tour is een wassen neus geworden. Niemand die zich behalve Valverde en Rodriquez voor het eindklassement interesseert. Wat mij betreft komt de oude wereldbeker met bijbehorende leiderstrui terug.
18 december 2015 11:56
De ASO is voor 49% eigenaar van de Vuelta, daar zit het dus wel iets anders. Maar ze hebben natuurlijk wel grote zeggenschap, dus je kunt zeker niet uitsluiten dat de Vuelta dan ook uit de WT stapt.

Met een te koop staande RCS Sports is de toekomst van de WT dan wel heel onzeker.
18 december 2015 11:58
@ LG:
ja, eigenlijk was die opzet een stuk beter. ik ben voor. :)
18 december 2015 12:01
Gaan we weer terug naar de situatie in het eerste decennium van deze eeuw toen de ASO en de UCI ook rollend over straat gingen. Helaas blijkt de UCI nog steeds een tandeloze tijger en Cookson niet de man met de daadkracht en persoonlijkheid om de macht van de ASO te breken.
Als HC koers mag de Tour slechts een beperkt aantal WT-ploegen uitnodigen. Lijkt mij een slechte zaak voor het wielrennen.
18 december 2015 12:03
@Tutu: de UCI gaat echt niet de huidige HC regels aan de Tour geven, dan leveren alle ploegen hun WT licentie in.
18 december 2015 12:03
Als dit door gaat, worden de hervormingen van de UCI-kalender nog een stuk ingrijpender...
18 december 2015 12:07
ja, benieuwd voor wie de ploegen zullen kiezen. als die de ASO volgen is het meteen einde WorldTour.
18 december 2015 12:08
Is er ook bekend welke hervormingen de ASO precies problemen mee heeft?
18 december 2015 12:09
@8.6: voor de meeste ploegen lijkt het me vooral van belang dat ze de Tour kunnen rijden. Wat dat betreft heeft de ASO gewoon een machtspositie. Geen enkele startgarantie in welke koers dan ook weegt tegen de Tour op. Dus de ploegen zullen hopen dat er een oplossing komt (bijvoorbeeld zoals ook aan het begin van de WT, met een speciale categorie voor de ASO koersen), maar als ze moeten kiezen, kiezen ze denk ik voor de ASO.
18 december 2015 12:11
@GinneR: de verandering naar een 'gesloten systeem'... Ik denk dat dat dus om de garantie gaat dat ploegen en koersen in de WT blijven en het moeilijker is voor andere ploegen en koersen WT te worden. Ik neem aan dat ze hoopten met Qatar binnenkort WT te worden.
18 december 2015 12:15
Dit is natuurlijk het theoretische verhaal. De ASO (dus ook de Vuelta) uit de WorldTour betekend in de praktijk het einde van dezelfde WorldTour.

Waarom zou je namelijk als ploeg anders zo veel moeite doen voor een WT licentie? Het complete idee achter de WorldTour wordt hiermee gewoon in feite opgeblazen!

Dit is de UCI onder druk zetten met het volgende mantra: "Je buigt maar, of je barst maar"!
18 december 2015 12:18
De ASO lijkt me geen fijne onderhandelingspartner. Gesteggel over geld bij de Tourstart in Nederland? Prima, dan komen we toch niet meer naar Nederland. Gezeur over de opbouw van de Worldtour? Prima, dan stappen we toch uit de Worldtour.

Geld is voor zo'n club de leidende factor, dat zal in dit geval ook wel zo zijn.
18 december 2015 12:21
@ alle mensen die menen dat de WorldTour geen wereldtop meer is zonder Tour, Vuelta Parijs Nice, LBL Waalse Pijl, Parijs Roubaix, Criterium Dauphine (ze doen ook nog de ronde van de Toekomst en Parijs Tours, maar dat is geen WT)... dat is natuurlijk puur theoretisch. Die WT bestaat dan gewoon niet meer. De ASO bepaald dan gewoon wie er naar hun koersen komen, en daar zitten dan wellicht een paar toppers (het eerste jaar) niet bij. Maar dan blijft het nog steeds wel een topwedstrijd (ook qua inkomsten).

Dit spelletje gaat de ASO echt wel winnen.
18 december 2015 12:22
@Hakkie2: Thanks.
Ik zie nu inderdaad ook de verklaring van ASO waarin staat dat de recente hervorming van de UCI naar een gesloten systeem niet past bij hun prioriteit voor een open systeem, gecommitteerd aan Europa.
edit: @redactie, misschien handig om dat ook in het artikel te verwerken?
18 december 2015 12:25
@ tendam: slechts ten dele met je eens. Ze hebben hier al tijden mee gedreigd als de UCI niet een aantal zaken zou doorvoeren. Wat deed de UCI? Die zwakte eerder voorgestelde hervormingen alleen maar verder af.

Verder zit er gevoelsmatig bij de ASO een stukje oud-zeer dat ze clubs als Katusha en Astana niet konden weren in de jaren dat die mega verdacht waren (en zijn?).
18 december 2015 12:27
@bertvd: de ProTour heeft natuurlijk al jaren bestaan zonder de koersen van de ASO (en de RCS en Unipublic, trouwens). Dus 100% zeker is dat einde van de WT dan niet, als er weer een dergelijk compromis komt.
18 december 2015 12:37
Hakkie: prioriteit van ASO is vast en zeker geld, maar dat geld kan enkel verdiend worden in het geval dat wielrennen populair is en blijft. ASO zou een WK voornamelijk in populaire landen organiseren, daar waar de fans zijn, en niet in de zandbak. Een commerciële insteek hoeft niet te bijten met een juiste richting in het oog van de wielerfans.

Een lastige situatie voor met name de UCI.
In feite komt er een tweede bond, die ook wedstrijden gaat organiseren onder haar eigen regels.
Sociéteé de Tour de France (onderdeel van ASO) bezit de naam Le Tour de France.
Dus de UCI kan in juli wel haar eigen ronde van Frankrijk starten, maar niet onder de naam Le Tour de France.
Zelfde geldt voor Liege Bastogne Liege.
ASO mag koersen onder die naam organiseren, de UCI mag dat niet.
Hoop niet dat dit net als bij boksen gaat leiden tot verschillende bonden, verschillende kampioenschappen en renners verspreid.
18 december 2015 12:43
@Orakel: ik heb helemaal niet gezegd dat de insteek van de ASO verkeerd is. Ik vind het eerlijk gezegd erg dom van de UCI dat ze hun belangrijkste partner niet hebben kunnen overtuigen van hun verandering en dat ze het dan toch naar buiten durven te brengen als 'overeenstemming'. De ASO is gewoon de belangrijkste gesprekspartner van de UCI, daar mogen ze gewoon geen ruzie mee schoppen.

Wat de bedoeling van de ASO precies is, is onduidelijk. Maar eerlijk gezegd vind ik de bedoelingen van de UCI ook niet echt glashelder.
18 december 2015 12:44
Brr, heb inderdaad ook een naar gevoel bij de ASO. Het is me allemaal te gelikt, teveel op geld belust en vooral heel veel eigen belang. Ze zouden ook eens meekunnen denken aan de toekomst van de wielersport.

Zou wel een stunt zijn dat een aantal ploegen zeggen, dan maar geen Tour. gaat nooit gebeuren, maar gewoon voor de leuk.
18 december 2015 12:45
Aardverschuiving. Het gevecht om de macht duurt voort (we herinneren ons Unibet nog wel).
18 december 2015 12:48
@Laatste man: waarom heb je dat nare gevoel wel bij de ASO en niet bij de UCI, die toch net zo goed vooral op macht belust zijn? Wat doet de UCI nou eigenlijk goed?

Volgens mij zou de sport beter zonder UCI kunnen dan zonder ASO.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.