UCI bereikt akkoord over hervormingen wielersport
dinsdag 25 september 2018 om 21:34

UCI bereikt akkoord over hervormingen wielersport

Het ‘management comité’ van de UCI heeft een akkoord bereikt met de ploegen, renners en organisatoren over hervormingen in de wielersport. In een persbericht laat de internationale wielerunie weten dat het hervormingen zal doorvoeren op het gebied van de kalender, verdeling van de ploegen en startrecht in grote rondes en klassiekers.

De wielerkalender wordt vanaf 2020 onderverdeeld in drie categorieën: UCI WorldTour, UCI ProSeries en UCI Continental Circuits (de Continentale kalender). De WorldTour bestaat vanaf 2020 uit de drie grote rondes, andere rittenkoersen en een reeks eendagswedstrijden. Ook de vijf monumenten en de 15 belangrijkste eendagskoersen zullen hier onder de naam UCI Classics Series deel van uitmaken. In totaal gaat het om 185 koersdagen, die later definitief zullen worden bepaald.

WorldTour licenties van drie jaar
De ploegen worden onderverdeeld in 18 UCI WorldTeams,  een ongelimiteerd aantal UCI ProTeams (de vervanger van de ProContinentale Teams) en de UCI Continental teams. WorldTour-ploegen zullen bestaan uit 27 tot 30 renners en een driejarige licentie kunnen verkrijgen op basis van ethische, administratieve, financiële, organisatorische en sportieve criteria. Deze licenties worden voor het eerst aan het einde van het seizoen 2019 uitgedeeld.  Elke drie jaar zou een nieuwe beoordeling van de WorldTourteams plaatsvinden, inclusief het bekijken van nieuwe kandidaturen.

Belangrijkste wijziging: Startrecht beste ProTeams in WorldTour
Daarnaast verdwijnt de UCI WorldTour Ranking en komt er één wereldranglijst met een individueel en een landenklassement. Bovendien komt er onder de naam UCI World Ranking een ranglijst voor ploegen, gebaseerd op de uitslagen van de tien beste renners. De twee beste ProTeams in de World Ranking mogen starten in de grote rondes, waardoor het aantal wildcards zal afnemen. Bovendien mogen de drie beste ProTeams  deelnemen aan wedstrijden uit de Classics Series.

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
25 september 2018 21:56
Niet al te veel wijzigingen. Dat gegoochel met die ranglijsten geloof ik wel.

Met name voor de organisatoren van grote koersen lijkt me dit akkoord toch niet heel gunstig. Minder vrijheid bij het kiezen van de 'Pro' teams. Die werden en worden immers toch vooral op commerciële gronden gekozen.
    25 september 2018 22:03
    ben ik het helemaal mee eens... Vooral voor wedstrijden waar maar weinig wildcards uit te delen zijn. En niet alleen nadelig voor organisatoren, maar vooral voor sommige ProTeams. Als je weet dat bvb Wanty-Gobert of Sport Vlaanderen-Baloise (om maar twee Vlaamse teams te noemen) nu al Parijs-Roubaix niet halen...
    25 september 2018 22:17
    Eenvoudig te ondervangen door het aantal WT-ploegen te beperken en/of de verplichting te schrappen dat elke WT-ploeg in alle ‘UCI Classics Series'-wedstrijden moet komen opdraven.
    25 september 2018 22:34
    Toch net goed nieuws voor Wanty dan? Zij eindigen bijna ieder jaar op nummer 1 in de Europe tour.
25 september 2018 22:07
Lijkt me het einde van een aantal Proteams te betekenen.
25 september 2018 22:15
Rare, slechte keuze wat betreft de startrechten. Moeten die twee proteams nu drie volwaardige ploegen formeren voor de 3 grote rondes?? Of krijgen ze geen startrecht in alle drie de rondes?
    25 september 2018 22:19
    Startrecht is iets anders dan startplicht. Grote kans dat de twee beste ProTeams flink wat wildcards gaan afwijzen omdat het niet in hun planning past.
25 september 2018 22:19
Quote:
WorldTour-ploegen zullen bestaan uit 27 tot 30 renners


Behalve Sky natuurlijk, die mogen er 31.
    25 september 2018 22:20
    En Sunweb, die mogen er 23.
    25 september 2018 22:23
    Sunweb mocht er 23 hebben, maar die hand erop betekent, dat Sunweb nog wat te doen heeft.
    26 september 2018 05:24
    En wat als Dunbar de 31ste renner bij Quick Step Floors of Team Lotto Jumbo was geweest?
    4 oktober 2018 12:59
    Dikke onzin natuurlijk, aangezien je het hebt over dit seizoen. Nu gelden die regels nog niet en bovendien zijn er meer ploegen met 30+ renners. Voor volgend jaar heeft Sky nog maar 19 renners op papier. Ik hoop dan ook dat het niet serieus bedoeld was.

    Verder uitstekende maatregel, omdat met name Sunweb dit jaar nog wel eens renners te kort kwam.
25 september 2018 22:31
Dat van die wildcards is niet goed. Cofidis en Direct Energie mogen nu dus gewoon overal starten, omdat er in Frankrijk elke week een koers .1 koers of hoger halen zij de meeste punten en ze hebben ook qua aantal WT selecties waardoor ze iedere uitnodiging gewoon gaan aannemen, vooral omdat ze vinden dat ze WT moeten zijn. Wat dat betreft hebben de Fransen nu wel hun zin.
    25 september 2018 22:46
    Dan gaan teams die dat startrecht wel willen toch gewoon ook meedoen in Frankrijk?
    26 september 2018 07:57
    alsof er in België niet een overdaad aan omhooggevallen .1/.HC kermiskoersen is. We hebben er pas nog zeven in 12 dagen gehad...
    27 september 2018 02:53
    Direct Energie is op de PCS team ranking pas nummer 23, 1 plaats achter Roompot. Op dit moment zouden Cofidis and Wanty dus mogen starten waar ze willen.
25 september 2018 22:34
Nou zeg, wat een hervorming. Ronduit lachwekkend.
25 september 2018 22:59
Welke renners hebben hier hun akkoord op gegeven?
Hoe gaan de belangrijkste 15 1dagskoersen bepaald worden? En wie en welke criteria? Hoop op basis van verleden, hoeveel de teams er op af kwamen omdat ze willen niet omdat ze moeten. Waar de fans naar kijken. Welke echt de wielergeest hebben. Dus geen vage koersen in Azië de zandbak of waar ze van de week aankondigde om een rondje te rijden puur ter mondialisering en geld.
26 september 2018 06:53
Voor welk probleem is dit de oplossing?

Veel optisch gedoe, nauwelijks een wijziging te ontdekken.
26 september 2018 07:09
Dus met een beetje planning heb je niet eens een veel te dure WT licentie nodig om toch overal bij te zijn...
    27 september 2018 03:00
    Dit kan inderdaad een interessante optie zijn voor bijvoorbeeld een Sunweb of Jumbo. Als ze een stapje terug doen, zijn ze zeker de beste non-WT en dus mogen ze overal starten.
    1) WT-team: Verplicht >27 renners en moeten overal starten
    2) PCT-team: 23 renners en mogen overal starten
    Minder kosten en iedereen een beetje meer betalen omdat je 4 renner minder nodig hebt en geen reizen naar verweggistan hoeft te betalen voor het hele team en verzorgingspersoneel/materiaal.
26 september 2018 07:11
Wordt bij het startrecht gekeken naar de ranking van het jaar daarvoor of naar het actuele jaar?

Stel in april wordt een wildcard bekend gemaakt. Gaat die dan eerst naar de ploeg die aan het einde van december bovenaan stond of die op dat moment in april bovenaan stond? In dat tweede geval zou je krijgen dat ploegen al in februari en maart proberen te pieken om maar vast hoog te staan.
    26 september 2018 07:25
    Wellicht zoals bij het tennis? Een 'rollend' jaar.
    26 september 2018 08:07
    Dan nog weet een ploeg pas vlak van tevoren of hij mag starten.
    26 september 2018 08:22
    Ik denk niet dat het logistiek gezien haalbaar is om zo kort voor een koers pas de wildcards te beslissen. En dan krijg je ook van die rare situaties dat een team via een wildcard mee mag naar de Tour, maar omdat ze er daar puntentechnisch niet aan te pas komen -nog ongeacht de manier van koersen- de wildcards voor wedstrijden erna aan hen voorbij gaan omdat hun directe concurrenten huishouden in de Rondes van Oostenrijk en Wallonië.
    26 september 2018 08:38
    Daar zat ik ook aan te denken, Grobbel.
    Het zou mij dan logisch lijken als wordt gekeken naar de ranking van de ploegen het jaar ervoor. Alleen moet er dan nog worden bepaald hoe je met vertrekkende/inkomende renners omgaat. Tellen de punten van een van ploeg wisselende renner mee met zijn oude of nieuwe ploeg? Met andere woorden, kun je als ploeg na een slecht jaar je plekje in de grote rondes alsnog ''kopen'' of niet?
    27 september 2018 03:07
    Het moet haast wel een rollend jaar zijn. Het zou niet goed zijn dat je nu al een PCT team verteld dat ze alle grote ronden mogen rijden. Je moet andere teams wel een kans geven om zich te bewijzen. Talent ontwikkeling is natuurlijk ook belangrijk, maar die jongens brengen natuurlijk 0 punten me, terwijl een oude rot nog een jaar na zijn pensioen veel waard kan zijn. Meestal worden de wild-cards 1-2 maanden van te voren aangekondigd, en dan moet je gewoon de stand gebruiken.
26 september 2018 08:05
Veelzeggende, en daarom mooie foto: de ploegen en renners symbolisch vooraan, de bond gechapperonneerd door ASO in het midden.
26 september 2018 08:24
geen hervormingen m.b.t. het business model van de wielersport... of komt dat nog?
26 september 2018 08:31
Belangrijkste nieuws lijkt me toch dat de WT Ranking verdwijnt en dat er geen ranking voor WT ploegen voor in de plaats komt.
26 september 2018 08:45
Groot voordeel voor de ploegen is denk ik dat ze voor langere tijd 'zekerheid' hebben. Bijvoorbeeld dat ze 3 jaar World Tour zijn, of als ze bij de beste Pro teams zitten dat ze naar een grote ronde kunnen. Dat is dan weer interessant voor potentiële sponsoren, die denk ik niet zitten te wachten op de grilligheid van de wedstrijdorganisatoren.

Ideale positie om met je ploeg te zitten lijkt me wel om bij de beste 2 pro teams te zitten. Alle voordelen van de worldtour (je mag bijna overal starten), zonder de extra verplichtingen van de Worldtour erbij.
26 september 2018 09:18
Ik ben het hier mee eens: https://twitter.com/frankkwanten/status/1044842106232213504
26 september 2018 09:42
Ethische, administratieve, organisatorische en financiële criteria? Pff. Promotie en degradatie obv behaalde punten.

En salary cap graag.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.