UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad
De wedstrijdcommissarissen van de UCI hebben meerdere renners beboet die dinsdag tijdens de openingsrit van Driedaagse De Panne over het voetpad reden. Volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad kregen vijftien renners (waaronder ritwinnaar Philippe Gilbert) een boete van 200 Zwitserse frank (185 euro).
De wedstrijdcommissarissen zijn van mening dat de acties tot gevaarlijke situaties leiden. Renners die vanaf nu in de fout gaan, worden uitgesloten. “Er gingen te veel renners in de fout,” vertelt voorzitter van de jury Joël Alies. “We kunnen ze er toch niet allemaal uitgooien? Er gaat een communiqué uit naar de ploegleiders waarin we duidelijk stellen dat alle voetpadrijders worden uitgesloten.”
[poll id=”467″]
Als een renner dat niet kan, is hij ook niet bekwaam. In alle andere sportdisciplines zijn ook regels die nageleefd dienen te worden.
Als iemand met snelwandelen begint tevrennen, gaan de anderen er ook niet achteraan rennen. Dat is dan gewoon een DQ.
P.S. Jouw ABC'tje
A: daar kan een jury dan over oordelen. Als iets noodgedwongen moest om erger te voorkomen
B: dat kan je bij alle regels wel noemen. Bij de toppers, waar het grootste belang ligt is dit vaak wel in beeld. De regie filmt voornamelijk waar het om draait.
C: daar heeft iedereen last van, regels naleven maakt dit alleenmaar eerlijker. Nu doen sommigen het wel, anderen niet.
Het is wellicht verstandig zoveel mogelijk af te zetten. In volle finale (begin van de Muur), sneed Gilbert een bocht af door over het Kerkplein te rijden, en vervolgens precies op de stoeprand te rijden, die mooi glad is.
Dat kun je gewoon voorkomen op die plek.
Dat kwam ook nog even in mij op straks, maar overwoog het niet serieus om het te posten.
Zou lullig zijn dat jebals toeschouwer op de stoep wil gaan staan en die plakstrip net mist. Of als renner daar net met je bakkes invalt
Dan is de knokploeg van Frankvs een veiligere optie dan die plakstrip.
De goot pakken levert meer op dan een stoepje denk ik, ze kiezen die kasseien toch niet voor niks. Ik snap je punt van regels wel maar er zijn zoveel regels die niet gehandhaafd worden.
Laat ze bepaalde delen van het parcours dan maar goed markeren met geel tape als ze perse willen dat het niet gebruikt wordt. Regels moeten wel duidelijk zijn vind ik.
Idd, hopen dat ze dan geen renners met elkaar verwarren, zou lullig zijn
Oplopende straffen is een optie, zouden renners dan alleen niet berekenend worden in bepaalde situaties om iemand uit het wiel te fietsen die zich geen steaf meer kan permitteren
Overal een knokploeg plaatsen lijkt me lastig organiseren als er ook gevoetbald wordt tegelijkertijd
Ik begin de R&D van mijn product vast
Duidelijke lijn intrekken en uitsluiten
Kan de UCI niet met gele en rode kaarten werken. Gilbert geel, de volgende keer rood en uit de koers of uitslag of zo.
Lefevre nog niets gezegd? Of is dat omdat het over Gilbert gaat.
Maar dan krijg je de discussie of dat nog bij de weg hoort. De stoep gaat ook voornamelijk om de veligheid. Tijdswinst is geloof ik niet direct een reden.
De regel is eigenlijk heel duidelijk in mijn ogen. De belangen zijn groot in het wielrennen, dus als de regels nageleefd worden door DQ, gaan renners hier echt wel rekening mee houden en verantwoordelijkheid nemen..
Tuurlijk zal niet iedere situatie gezien worden, maar nemen zij dat risico als er een DQ volgt?
Stel dat iemand die al op 10 minuten staat in het klassement vandaag wegrijdt dankzij de stoep. Zou een tijdstraf hem dan raken? En als pakweg Durbridge mee is in die groep, dan kan hij de stoep niet gebruiken om te reageren op die versnelling. Hij heeft ook een klassement te verdedigen, maar de ritzege moet hij dan bewust laten schieten. Is dat dan geen koersvervalsing door de organisatie zelf, door met sancties de ene harder te raken dan de andere?
Gewoon een duidelijke regel vanaf volgend jaar: enkel op de stoep als het is om een valpartij te ontwijken. DQ als sanctie.
Om iedereen toch een gerust gemoed te geven: in RvV zijn alle voetpaden bij kasseistroken-heuveltjes afgezet. Op oa. de Paterberg barricaderen ze zelfs het gootje.
Stel dat iemand die al op 10 minuten staat in het klassement vandaag wegrijdt dankzij de stoep. Zou een tijdstraf hem dan raken?
Als een tijdstraf van (stel) 10s in het dagklassement wordt verrekend: ja, goede kans van wel.
Hoho dat zou fantastische taferelen opleveren. Ik zie het al helemaal voor me: 'Vandaag hebben 52 renners over het voetpad gereden. Van 18 renners hebben we een 2de inbreuk vastgesteld. X, Y en Z hebben zelfs 5 keer erover gereden. Bovendien reed renner A langer over het voetpad dan zijn tegenstander B. We zullen hiermee rekening houden in het verwerken van de rituitslag.'
Probeer dan als renner in de koers maar eens in te schatten waar je ergens moet eindigen en met welke renners je mag binnenkomen om de rit te winnen.
Overigens waren excuses van Gilbert in de interviews achteraf echt wel op hun plaats geweest.
Zou natuurlijk nog leuker zijn als de UCI ook taakstraffen kon opleggen: dagje dranghekken plaatsen of zo.
tja, een klacht indienen, wat ga je die renners verwijten? "Ze hebben me bijna aangereden" lijkt me een zwak argument om een taakstraf te forceren. Bovendien krijg je enkel een taakstraf als je een wettelijke bepaling overtreedt. Bijna-aanrijding is niet strafbaar dacht ik (hoop ik).
Poging tot aanrijding misschien wel. Ligt er ook aan hoe het wordt geïnterpreteerd.
Heb je het gisteren gezien, volgens mij niet , want dan zou je anders praten.
Inderdaad heeft Lefevre nog niet gereageerd, tjonge als dat iemand anders
was geweest, de wereld zou te klein zijn.
De UCi moet Gibert in ieder geval dwingen , de excuses aan te bieden aan die
seingeefster.