UCI gooit puntensysteem WorldTour-ranking op de schop
donderdag 22 december 2016 om 16:35

UCI gooit puntensysteem WorldTour-ranking op de schop

De UCI heeft het puntensysteem van de WorldTour-ranking op de schop gegooid. Voorheen telden alleen de beste vijf renners per team mee in het ploegenklassement, maar voortaan worden de punten van iedereen meegenomen.

Het loont dus niet meer om ‘slechts’ vijf toppers in je selectie te hebben. Je moet over een brede ploeg beschikken om hoog te kunnen eindigen in de WorldTour-ranking. Dit klassement bepaalt uiteindelijk welke formatie degradeert uit de WorldTour.

Het wordt bovendien makkelijker om aan punten te komen. De eerste zestig renners in een WT-koers krijgen allemaal punten. De 60e plaats in het eindklassement van de Tour de France levert bijvoorbeeld 10 punten op. De eindwinnaar verdient 1000 punten. In etappes krijgen alleen de eerste vijf renners punten, met 120 punten voor de ritwinnaar. De puntentelling is daarmee gelijk aan de World Ranking, waar alle UCI-koersen meetellen, ook wedstrijden die niet tot de WorldTour behoren. Voorheen kregen alleen de eerste twintig renners punten.

Het aantal te behalen punten verschilt per wedstrijd. In de Tour de France zijn de meeste punten te verdienen. In de Giro en de Vuelta krijgt de winnaar 850 punten, 150 minder dan in de Tour de France. In een grote groep met overige belangrijke WT-wedstrijden, waaronder de Amstel Gold Race, krijgt de winnaar 500 punten. Alle nieuwe WT-wedstrijden zijn in het puntensyteem minder waard. Een overwinning in één van die koersen levert slechts 300 punten op. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel punten de eerste vijf renners verdienen in elk van de WT-koersen.

Voor het landenklassement wordt voortaan de World Ranking gebruikt. Koersen zonder WorldTour-status gaan dus ook meetellen. Dit klassement bepaalt hoeveel renners elk land naar het wereldkampioenschap mag sturen.

puntensyteem-uci

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
22 december 2016 16:41
Meer punten in de TDU dan in het Baskenland? hmm...ok...
22 december 2016 16:45
Beter, maarrrrr de punten worden medebepaald door de senioriteit van de koers, en niet zozeer de zwaarte van de koers. Ik begrijp dat om vele redenen wel, maar weet niet of dat wel correct is, of de zozeer gewenste globalisering van de sport ten goede komt....
22 december 2016 16:47
@ thorsen.

Daarmee hoopt de UCI grote renners over de hele wereld te krijgen en de sport te globaliseren
22 december 2016 16:51
Ik hekel mij trouwens aan het vasthouden van het idee om team te promoveren / degraderen. Dat werkt gewoon niet voor het wielrennen, waarbij teams naar de sponsoren wordt vernoemd en er zoveel afhangt van welke koersen er gereden worden voor personeel (niet alleen renners)
22 december 2016 16:52
Ja, Pais Vasco en TDU zou ik omruilen. In Pais Vasco wordt op een bijna Tour de France-achtig niveau gereden, in de TDU toch echt niet.
22 december 2016 16:57
In ieder geval goed dat de punten nu belangrijk zijn voor alle renners. Vervolgens zorgen dat een nieuw team in kan stromen op PCT niveau (en dus geen Purito trucjes meer).
22 december 2016 17:14
Hoe zit het met het meenemen van punten bij verhuizen van renners naar een nieuwe ploeg? Nog wijzigingen daarin?
mijn voorkeur: 50% oude ploeg / 50% nieuwe ploeg

nadeel nieuw systeem: "knechten" rijden ook voor zichzelf, voor eigen punten
voordeel nieuw systeem: er wordt ook strijd geleverd achter de kop van de koers voor wat punten
22 december 2016 17:18
Ik vind het opvallend dat de Canadese koersen en AGR op hetzelfde niveau staan als alle monumenten. Classica San Sebastian zou ik eerder op dat niveau plaatsen.
22 december 2016 17:24
@mathieu moller
Waarom? De AGR is ouder dan San Sebastian, en heeft een minstens zo sterk deelnemersveld.
22 december 2016 17:34
Wel eerlijker. Maar wel weer lekker laat.
22 december 2016 17:38
Spaanse koersen zijn dus kennelijk allemaal van een lager nivo ...!? En inderdaad TDU wordt wel erg hoog ingeschaald, terwijl het deelnemersveld veel minder is en de ritten ook van een lagere allure. Jammer en vreemd. Verder kan ik er grotendeels wel mee eens zijn. Behalve trouwens dat alleen de eerste 5 van een (tour)etappe maar punten krijgen, maar wel de top 60 van de klassementen. Is wel een erg groot verschil ....!!
22 december 2016 17:54
Nu de punten van TDU meer waard zijn zal het deelnemersveld misschien ook wel volgen he.
22 december 2016 18:16
Belachelijk dat tdu evenveel punten geeft als dé klassiekers als msr, rvv, pr en rvl. Wel goed om te zien dat alle nieuwe wt koersen minder punten geven.
22 december 2016 18:17
Meer punten voor die criteriums in Canada dan voor de Waalse pijl, en meer punten voor TDU dan Pais Vasco? Echt waar?
22 december 2016 18:29
Tijdens die Spaanse koersen is de afgelopen jaren nogal wat gebeurd. Ook qua beelden blijft het daar achter. Lees alle commentaren hier tijdens die koersen maar eens terug.

Kan me goed voorstellen dat de UCI daar consequenties aan verbindt.
22 december 2016 18:42
Belachelijk ook dat zo'n opwarmkoers in januari zoveel punten krijgt als monumenten. Geeft ook vertekend beeld van de waardeverhoudingen - mindere goden die pieken op openingskoers
22 december 2016 18:48
Dit laat ook zien dat het een domme beslissing van Gesink is om voor ritwinst te gaan in de TdF. Een 5e plaats levert 4x zoveel punten op.
22 december 2016 18:52
Zo, dat zijn een hoop punten te verdelen elke keer! Top 60?! Etappeoverwinningen van grote rondes dus 120 pt? Stukken beter al, maar die van de TDF zouden wat mij betreft omhoog kunnen. En van 1 weekse koersen?
22 december 2016 19:02
Overdreven hoge waardering voor die Slappe Canadese happen, laat ze daar toch eens een echt parcours uitzetten ipv stadsWK'tje te spelen, het kan daar hartstikke goed. Zelfde verhaal toch ook wel voor de TDU waar ze eens moeten rouleren met het parcours en verschillende streken aandoen, ligt voldoende moois om er daadwerkelijk een uitdagende korte ronde van te maken.
22 december 2016 19:06
vind het wel belachelijk dat de tdf meer punten heeft dan de Giro en de Vuelta
22 december 2016 19:16
Gunstig voor de Nederlanders en Belgen, we kunnen lekker sprokkelen zo. Verder ook wel echt een verbetering deze ranking. Dat de ene koers zwaarder weegt dan de andere dat hou je toch, het blijft een lijstje.
22 december 2016 19:19
Het principe juich ik toe, nu nog finetunen. Als ze als volgende stap nou nog 1/3e van de vergaarde punten(klassement/etappe) voor de renner zelf doen, 1/3e vastleggen bij het Team en 1/3e verdelen over alle renners van dat team die deelnamen aan de desbetreffende koers.

Als laatste nog puntkes voor sprint en berg truien en je komt ergens :)
22 december 2016 19:48
PCS achterna , kan het begrijpen ( zo krijgen de" ondergewaardeerde knechten " , die af en toe een dichte ereplaats rijden ook de verdiende ptn) , alhoewel er in globaliteit weinig zal veranderen ( de top rijft toch zo goed als alles binnen en een " goeie knecht" wordt meestal toch al gewaardeerd in het peloton, en kent z'n prijs)....maar 't kan jonge , innovatieve renners een boost geven .
22 december 2016 19:58
@sepiroth
Idd, nu nog onbegrijpelijker zelfs: als 60ste in de Tour nog punten sprokkelen, maar als groene of bolletjestrui niet... punten voor ritoverwinning wel omhoog, maar iemand die in 10 ritten tussen plaats 6 en 10 eindigt, blijft met lege handen achter.
22 december 2016 20:04
Ik zou de eerste 180 renners punten geven... En de eerste 10 reserves ook.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.