UCI hervat testfase schijfremmen
foto: Marcel Koch
vrijdag 14 oktober 2016 om 10:04

UCI hervat testfase schijfremmen

Het UCI Management Committee heeft tijdens een bijeenkomst op het WK wielrennen in Doha besloten de testfase van schijfremmen in wegwedstrijden te hervatten. In het voorjaar werd een eerdere testfase abrupt beëindigd na een incident met Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix.

De beslissing om de testfase te hervatten is het resultaat van een maandenlange discussie tussen fabrikanten in de fietsindustrie, rennersvakbond CPA en de AIGCP, de vereniging van ploegen.

Vanaf 1 januari 2017 mogen teams weer gebruikmaken van aanpaste schijfremmen. Zo mogen de schijven geen inkepingen van negentig graden bevatten en moeten de randen glad en bot zijn. De UCI kondigde tevens aan de testfase maandelijks te evalueren.

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
14 oktober 2016 10:21
Let the carnage begin (lijkt me een goede openingszin voor deze draad :-)

p.s. ik heb schijfremmen op de mtb en velgremmen op de reetfiets fwimc
14 oktober 2016 10:49
In het begin was ik zelf ook een beetje tegen schijfremmen, vind vooral dat de esthetische waarde van de racefiets dan minder word. Hoewel de fietsen wel beter worden met de BMC Roadmachine.

Zelf heb ik nog nooit gereden op een racefiets met schijfremmen, maar kan mij de voordelen wel bedenken. Nadeel voor mij: Esthetische waarde, Onderhoud zal iets meer zijn
14 oktober 2016 11:26
tja, ze kunnen de remafstand wel verkorten,maar als de reactiesnelheid van de gemiddelde tramadolwielrenner van hetzelfde lage gehalte blijft creeer je meer gevaar als veiligheid lijkt me zo. of iets met verplicht 5 meter afstand houden in het peloton op je voorganger... of misschien zelfremmende fietsen? de technologie bestaat al. :p
14 oktober 2016 11:40
Dit zal wel beslist zijn als dezelfde UCI experts die het wielrennen in
extreme hitte ook niet gevaarlijk vinden.
Kennelijk is dezelfde reden als de toekenning aan het WK in Doha
doorslaggevend geweest n.l. €€€€€€€€€ .
14 oktober 2016 11:40
Al eerder aangegeven maar schijfremmen verbeteren niet direct het remvermogen, het remvermogen is namelijk afhankelijk van je grip op de weg. Met schijfremmen kan je echter beter de remkracht doseren, waardoor je efficiënter met die remkracht om kan springen.
14 oktober 2016 12:43
Ventoso zal schrikken bij BMC...die hebben er echt alles aan gedaan om disc remmen er door te jagen...benieuwd of hij nu nog zo luid zal roepen...
14 oktober 2016 12:52
Goed voor op de mtb, nat en modder. Minder nuttig op de weg. Zal wel helpen in nat weer, maar je krijgt wel al de achterliggers over je heen.

Mijn conclusie, als fietser, veiliger in bepaalde omstandigheden, meer aanrijdingen.
14 oktober 2016 13:03
Wat is nu precies het 'gevaar' van schijfremmen? Ik rij zelf al jaren met schijfremmen op Mn ATB en nooit problemen gehad.
14 oktober 2016 14:14
Het zat eraan te komen, de framebouwers en Shimano en SRAM hebben er zéér veel geld ingepompt en dat zal een keer terugverdiend moeten worden.
14 oktober 2016 14:19
Maandenlange discussie, hard gewerkt waarschijnlijk en tot een redelijke afkoopsom gekomen.
14 oktober 2016 17:30
Al eens in een steile afdaling op volle snelheid de remmen dicht geknepen ?
Dan ga je met schijfremmen dezelfde salto maken als met velgremmen .
Het enigste wat schijfremmen op een race fiets meerwaarde geven is de
nieuwigheid en van meer veiligheid als velgremmen is geen sprake .
14 oktober 2016 17:50
Bij mij is in een heftige afdaling vorig jaar het voorwiel vastgelopen, omdat door de hitte de voorband uitzette (23mm, 8,5 bar, Colnago Frame). Het blokkeerde weliswaar niet ineens, maar geeft toch een zeer onveilig gevoel. Heb de fiets verkocht en nu schijfremmen. Heerlijk!
14 oktober 2016 18:12
@ Speedy
Het besluit van de UCI gaat wel over echte wedstrijd wielrenners ,niet
over look a likes die met een ei in de broek afdalen.
14 oktober 2016 18:31
@ limburgia
Ik denk dat ik een redelijk goede afdaler ben (woon sinds jaren in Oostenrijk en heb vele KOMs in de afdalingen in Karinthie), maar qua BMI heb je gelijk. Daar zit ik op normaal niveau.
Kelderman is dit jaar echter iets soortgelijks gebeurd, in de TdF2016, 8. Etappe. Hij had ook een oververhitte velg en viel daardoor. Met schijfremmen ……

Om te reageren moet je ingelogd zijn.