UCI intensiveert zoektocht naar mechanische doping
UCI-voorzitter David Lappartient heeft in een persconferentie na afloop van de Tour Down Under gemeld dat de strijd tegen mechanische doping nog volop bezig is. Bij zijn uitverkiezing stelde hij eind januari met een aankondiging voor nieuwe technieken te komen, maar dit is uitgesteld tot half maart. Dit meldt Cyclingnews.
Op dit moment is er maar één manier waarop de UCI de fietsen controleert op mechanische doping. Door middel van een scan met een tablet wordt gezocht naar illegale onderdelen. Dit gebeurt zowel voor als na de koers.
Halverwege maart wil Lappartient maar liefst vijf nieuwe methodes demonstreren. Zo kan er op meer manieren gezocht worden naar mechanische onderdelen in de fietsen van de renners. “Ik ben er zeker van dat we dit probleem (mechanische doping red.) hiermee oplossen”, aldus een zelfverzekerde Lappartient.
Vooralsnog is er slechts één keer iemand gepakt voor het gebruik van mechanische doping. Dit was op het wereldkampioenschap veldrijden van 2016. De Belgische Femke Van den Driessche werd toen betrapt op een motortje in haar fiets.
Pak de doorlooptijd van de dopingschorsing van Froome maar eens aan. Dat is een probleem.
Eens. Als je de ploegen en renners precies vertelt hoe er wordt gecontroleerd (en hoe dus niet), kunnen de valsspelers daar gericht een tactiek op baseren.
Ik vind overigens dat hier echt wel beter op gecontroleerd moet worden inderdaad. Eigenlijk is het erger dan doping. Bij doping is de prestatie nog steeds lichamelijk en moet de renner in kwestie gewoon nog steeds serieus in orde zijn om te kunnen winnen. Bij het gebruik van mechanische doping zou dat niet eens perse nodig zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=wbymMkLn1wY
Laatste fragment daaruit is scherper te zien hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UPIR9Abe9M4
En waarom moeten er allerlei methodes uitgeprobeerd worden? Voor 3000-4000 euro per dag kan je overal op het internet bagagescanners huren in alle soorten en maten. Het wiel moet blijkbaar opnieuw uitgevonden worden. En het liefst een methode die nog wat ruimte over laat voor speculatie waarschijnlijk...
Oorzaken zijn vooral dat de dubbel Giro-Tour Quintana nog al slecht bevallen is, terwijl het in de Tirreno nog perfect ging, en dat Valverde een half jaar niet gereden heeft. Toen hij nog op zijn fiets zat vond ik het toch niet zo slecht. Daarnaast heeft Ion Izagirre zijn stapel ereplaatsen vorig jaar voor Bahrein gescoord. Valt allemaal wel mee.
Hij zat teveel in de slipstream, niks mis mee.