UCI luistert naar kritiek en komt met meer veiligheidscontroles
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:40

UCI luistert naar kritiek en komt met meer veiligheidscontroles

De UCI geeft gehoor aan de oproep van het wielerpeloton om de veiligheid tijdens wielerwedstrijden te verbeteren. De internationale wielerunie zal de komende wielermaanden meer veiligheidscontroles uitvoeren en kijken naar verdere hervormingen richting 2021.

De wielerwereld draait inmiddels weer op volle toeren, maar de wielersport is de afgelopen weken ook meerdere keren negatief in het nieuws gekomen vanwege zware valpartijen. Vaak werd er met een beschuldigend vingertje gewezen naar de organisatoren en de UCI, die verantwoordelijk zijn voor (het controleren van) de veiligheid tijdens een koers.

Zo brak Maximilian Schachmann zijn sleutelbeen nadat hij in de finale van de Ronde van Lombardije werd aangereden door een nietsvermoedende bestuurster, terwijl Steven Kruijswijk en Emanuel Buchmann tijdens het Critérium du Dauphiné ten val kwamen in een, volgens Tom Dumoulin levensgevaarlijke, afdaling.

Kritiek na vele valpartijen
Reden voor rennersvakbond CPA om een standpunt in te nemen. De vakbond deed begin augustus een oproep aan de UCI. De CPA vraagt om strikte regels en nog strengere controles op de veiligheid van aankomststroken. Richard Plugge, de teammanager van Jumbo-Visma, gaat nog een stapje verder en wil een extern bedrijf inhuren dat de veiligheid van parcoursen gaat controleren.

De UCI heeft vandaag dus gereageerd op de kritiek. “Ook al zijn risico’s deel van onze sport, de UCI kan niet tolereren dat de vele ongevallen van de laatste weken vaak het resultaat waren van het niet respecteren van de veiligheidsmaatregelen, die van toepassing zijn op alle spelers van het professionele wielrennen.”

Meer controles én hervormingen 
De organisatie belooft twee dingen. “We zullen tot het einde van het seizoen de veiligheidsinspecties voor en tijdens evenementen opvoeren. En ondanks de bestaande regels zal de UCI kijken naar een vergaande hervorming van de veiligheidsregels, samen met de renners, teams en organisatoren. Dit moet een objectieve beoordeling van situaties mogelijk maken en verbeteringen introduceren door gebruik te maken van nieuwe technologieën.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.