UCI promoveert tien koersen naar WorldTour
dinsdag 2 augustus 2016 om 21:30

UCI promoveert tien koersen naar WorldTour

De UCI heeft in een persbericht gemeld dat tien koersen promotie maken en vanaf 2017 deel uitmaken van de WorldTour. Onder meer de Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, en Dwars door Vlaanderen doen een stap hogerop. De Amstel Gold Race en de Eneco Tour behouden de huidige status van WorldTour-koers.

Naast de drie bovengenoemde koersen, krijgen ook de Cadel Evans Great Ocean Road Race, de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Turkije, Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt, de Tour of California en de Prudential Ride London-Surrey Classic volgend jaar een upgrade.

In totaal zullen de WorldTour-ploegen vijftien landen aandoen op vier continenten. Na de Australische start wordt een reis naar het Midden-Oosten toegevoegd, alvorens men aan het Europese voorjaar begint. De Ronde van Turkije als WorldTour-wedstrijd is volgens de UCI een duidelijk teken van globalisatie in de sport. Daarnaast is de Ronde van Californië de eerste wedstrijd op het hoogste niveau in de Verenigde Staten.

Alle wedstrijden op de WorldTour-kalender van 2017 hebben de zekerheid gekregen van de UCI dat zij ook in 2018 en 2019 behoren tot de WorldTour.

Niet alle WorldTour-ploegen hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen
Uit een eerder persbericht valt op te maken dat niet alle WorldTour-ploegen hoeven te starten in de nieuw aangewezen WorldTour-wedstrijden. Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan hoeven er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.

Nieuwe WorldTour-koersen in 2017
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race (29 januari)
flag-qa Tour of Qatar (6-10 februari)
flag-ae Abu Dhabi Tour (23-26 februari)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (25 februari)
flag-it Strade Bianche (4 maart)
flag-be Dwars door Vlaanderen (22 maart)
flag-tr Ronde van Turkije (18-23 april)
flag-de Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt (1 mei)
flag-us Tour of California (14-21 mei)
flag-gb Prudential Ride London-Surrey Classic (30 juli)

Koersen die in de WorldTour blijven in 2017
flag-au Tour Down Under (17-22 januari)
flag-fr Parijs-Nice (5-12 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (8-14 maart)
flag-it Milaan-San Remo (18 maart)
flag-es Ronde van Catalonië (20-26 maart)
flag-be E3 Harelbeke (24 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (26 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (2 april)
flag-es Ronde van het Baskenland (3-8 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (9 april)
flag-nl Amstel Gold Race (16 april)
flag-be Waalse Pijl (19 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (23 april)
flag-ch Ronde van Romandië (25-30 april)
flag-it Giro d’Italia (6-28 mei)
flag-fr Critérium du Dauphiné (4-11 juni)
flag-ch Ronde van Zwitserland (10-18 juni)
flag-fr Tour de France (1-23 juli)
flag-es Clásica San Sebastián (29 juli)
flag-pl Ronde van Polen (29 juli-4 augustus)
flag-nlflag-be Eneco Tour (7-13 augustus)
flag-es Vuelta a España (19 augustus-10 september)
flag-be Cyclassics Hamburg (20 augustus)
flag-fr Bretagne Classic-Ouest France (27 augustus)
flag-ca GP de Québec (8 september)
flag-ca GP de Montréal (10 september)
flag-it Ronde van Lombardije (30 september)

RIDE Magazine
86 Reacties
Sorteer op:
2 augustus 2016 21:32
Maart wordt een drukke maand zo! Ook wel interessant hoe ze dat gaan doen met San Sebastian, Ride London en Polen in hetzelfde weekend.
2 augustus 2016 21:35
Moeten WT ploegen verplicht overal starten? Lijkt mee niet te doen met de huidige teams.
2 augustus 2016 21:36
Jeetje, wat een drukte op de kalender.

Tour of Turkey? Die hebben zich lekker ingekocht zeker? Afgelopen jaar was daar een onvoorstelbaar zwak deelnemersveld.
2 augustus 2016 21:36
Ik dacht dat ze de kalender kleiner gingen maken..
2 augustus 2016 21:37
Globalisering en M-O: een paar puissant rijke sjeiks en verveelde kamelen langs het parcours in Qatar en Abu Dhabi.
2 augustus 2016 21:37
Zo'n uitgebreide kalender zal funest zijn voor de kleinere WT ploegen. Alleen ploegen met een hoog budget zullen naar alle koersen een potentiele kanshebber kunnen sturen terwijl de kleinere ploegen pelotonvulling sturen. Nu al moeten diverse ploegen met minder renners starten omdat ze niet allemaal fit zijn. Met deze uitbreiding en verplichtingen wordt dat alleen maar erger.

En dit heeft natuurlijk weinig te maken met de kwaliteit van de koersen maar alleen maar geld, geld en nog eens geld.

Btw: Lekker irritant zo'n reclame van Kruidvat tussen het nieuwsbericht.
2 augustus 2016 21:38
Ik dacht juist dat de World Tour korter moest qua koersdagen en er kleinere ploegen zouden komen. Blijkt eens te meer dat Cookson een praatjesmaker is die op het moment dat het erop aankomt voor het grote geld kiest.
2 augustus 2016 21:40
Op zich wel mooi dat er nu een opvulling is tussen Tour Down Under en Parijs-Nice. Wordt wel een volle agenda met inderdaad wellicht vaak twee WT wedstrijden tegelijkertijd. Zal dat grotere ploegen betekenen of vaker starten met 7 man? Omloop het Nieuwsblad zal nu misschien nog meer aandacht krijgen als seizoenopener van de Lage Landen.
2 augustus 2016 21:40
Eigenlijk wordt het een .HC Tour in plaats van een World Tour
2 augustus 2016 21:41
Goed nieuws, maar degradeert er niet een koers? Dan wordt het idd een druk programma.
Over Omloop, DdV en Turkije ben ik niet super enthousiast, maar het zijn de verwachtte koersen, hoewel ik Tour of Yorkshire nog steeds de mooiste koers van het jaar vind met enorme publieke belangstelling.
2 augustus 2016 21:42
In de nieuwe koersen moet er tien starten. Niet 17

Turkije. Daar durfde dit jaar al niemand meer heen. Gaat de UCI ploegen dwingen daar heen te gaan?
2 augustus 2016 21:42
- Leuk dat er een Amerikaanse world tour ronde komt.
- Leuk dat de Omloop en Strade Bianche world tour worden.
- Leuk dat Engeland een klassieker krijgt.
- Qatar hoeft van mij niet.
- Abu Dhabi hoeft van mij niet.
- Die Cadel Evans dinges wordt kansloos.
- Turkije kan wel leuk worden.
- Rund um den Fireplatz.. tjsa, had liever de Nurburgring in de world tour gehad.
2 augustus 2016 21:42
Dit is de doodsteek voor alle overblijvende niet WT-wedstrijden, want hier hebben de WT-ploegen helemaal geen renners of tijd meer voor.
2 augustus 2016 21:43
Volgens mij was het plan om sommige WT-koersen niet meer verplicht te stellen voor alle WT-ploegen. Hoe dat precies ingevuld gaat worden is nog niet bekend. Ik neem aan dat de wedstrijdorganisatoren niet blij zijn als de helft van de teams zich ineens afmeldt.
2 augustus 2016 21:43
Tis toch van de zotte dat Qatar en Abu Dhabi waar ze zowat de fiets nog moeten uitvinden twee WT mogen organiseren , fatsoenlijke renners hebben ze niet. Verplicht rondjes rijden in de zandbak.
2 augustus 2016 21:43
Een tijdje gelden klonk het credo 'de beste renners in de beste koersen'. Dus minder renners en geen overlappende koersen, maar wat zien we hier? Lachen dat bewind van Cookson. Devaluatie van het klassement. Overlap van de Giro en Californië in mei, en in april Turkije en Romandië. Wordt voor de puntenverzamelaars tactisch kiezen waar het minste deelnemersveld te vinden is. Parijs-Nice wordt beroofd van klassiekerrenners door Strade Bianche.
In februari gaan koersen als la Mediterranéenne en Algarve steeds meer genegeerd worden. Slechte evoluties... alleen de opwaardering van de Omloop is goed.
2 augustus 2016 21:43
Slecht nieuws voor de pro continentale ploegen als alle world tour ploegen een startverplichting hebben in de deze koersen. Minder wildcards en voor een hoop van die ploegen wordt het vechten om startplaatsen.
2 augustus 2016 21:44
@TeamNL, als ze nou de maximale grootte van de ploegen zouden aanpassen naar 6 per team en max 2 world tour koersen tegelijk laten plaatsvinden zou het nog best een goede opzet zijn. Nu is het idd wel erg druk. Deze koersen vind ik namelijk allemaal wel een mooie toevoeging voor de World-Tour, zeker met het oog op globalisering. Ja, ook de woestijnkoersen, we zullen toch moeten inzien dat deze sport de nodige sponsoring nodig heeft om op een fatsoenlijke manier te blijven voort bestaan, het uitgeven van WT-koersen aan financieel aantrekkelijke gebieden kan daar uitkomst voor bieden. Echter kan nog enige vraagtekens gesteld worden bij de Ronde van Turkije, dit jaar waren er namelijk niet veel teams happig om in het op dit moment toch instabiele land te gaan koersen, of het ze verpilcht te stellen dan de beste oplossing is...
2 augustus 2016 21:46
Edit redactie: Off topic inderdaad. Daar hebben we aparte berichten en het forum voor

Wat een aanstellerij...
2 augustus 2016 21:47
Een Duitse, Engelse en Amerikaanse koers erbij is op zich terecht. Die Cadel koers snap ik, want je bent toch al in Australie, maar het had niet gehoeven. De zandbakkoersen snap ik qua geld (maar twee is wat overdreven). Turkije is gezien de het verleden van de koers en de problemen van de organisatie dit jaar eigenlijk lachwekkend. Nog meer Vlaamse koersen WT is wat overdadig, StradeBianchi is terecht, maar jammer.
Het was ooit de bedoeling dat koersen elkaar niet zouden overlappen, wat ik ook wel een goed idee vond, maar daar is dus ook compleet van afgeweken.

Voor veel Amerikaanse CT's in California het hoogtepunt van het jaar, ben benieuwd hoeveel sponsoren daar afhaken, ik had liever gezien dat Philladelphia WT zou worden in combinatie met de Canadese koersen.
2 augustus 2016 21:48
@RaketVuist met Rund um den Finanzplatz breng je natuurlijk wel de wielerkoers met de meeste historie in Duitsland, een grote markt. Een koers die in het verleden natuurlijk gepasseerd is bij de Wereldbeker omdat ze niet van 1 mei af wouden. Goed dat die nu wel met die vaste datum op de WT-kalender mag.
2 augustus 2016 21:49
Abu Dhabi tour naar het voorjaar verplaatsen vind ik eigenlijk wel jammer, doe dan Oman erin als je per se rond die tijd een koers in het Midden-Oosten wilt hebben. Nu is het seizoen eerder afgelopen met Il Lombardia.
2 augustus 2016 21:51
Heeft het een reden dat de nieuwe koersen vooral in he't voorjaar zijn (januari t/'m mei)? Helemaal niks nieuws rond Vuelta en Lombardije.
2 augustus 2016 21:52
Turkije vind ik wel de raarste toevoeging. Er gingen nog nooit zo weinig WT ploegen heen als dit jaar, waarschijnlijk vanwege de situatie in het land/er zich niet veilig voelen. Dus dan gaat de UCI het maar verplichten.. goed bezig daar.
2 augustus 2016 21:54
Zouden eigenlijk een ronde naar oktober moeten verplaatsen, Polen of Turkije misschien

Om te reageren moet je ingelogd zijn.