UCI reageert op ophef over transgender wereldkampioen
vrijdag 19 oktober 2018 om 11:07

UCI reageert op ophef over transgender wereldkampioen

De UCI heeft in een statement gereageerd op de ophef rond transgender Rachel McKinnon. Afgelopen weekend werd zij in Los Angeles wereldkampioen bij de masters op het baanonderdeel sprint in de categorie 35-44 jaar. De als man geboren McKinnon kreeg na afloop felle kritiek te verduren op haar social media.

“De UCI heeft kennisgenomen van de discussie, van de afgelopen dagen, over de toelatingsvoorwaarden van man-vrouw-transgenders in vrouwenwedstrijden”, schrijft de UCI in het statement. “Het Internationaal Olympisch Comité komt binnenkort met richtlijnen hoe om te gaan met deelname van man-vrouw-transgenderatleten. Dit document moet ons in staat stellen rekening te houden met de wens van transgenders om deel te nemen aan wedstrijden, maar het biedt ons ook mogelijkheden om de kansen voor iedereen zo eerlijk mogelijk te houden in races.”

De afgelopen jaren zijn de reglementen voor transgenderatleten drastisch veranderd. Het IOC heeft sinds 2015 ingevoerd dat transgendervrouwen die deelnemen aan vrouwenwedstrijden meer dan een jaar lang beneden een bepaald niveau testosteron (10 nanomoles per liter) moeten testen. Het IOC is nu bezig met aanvullende regelgeving.

Dit bericht bekijken op Instagram

I wish I were surprised by how much rampant speculation and false assumptions there are about my genitals and my hormone levels. Look, I posted this years ago. Nothing has changed. My body produces so little endogenous testosterone that it is effectively UNDETECTABLE. People have wrongly assumed that because I argue that placing a limit on trans women’s endogenous testosterone levels violates their human rights that I therefore violate the policy myself. That is wrong. I have provided ample medical evidence to USAC and the UCI, to their satisfaction, demonstrating that I meet the most stringent policies about trans women in sport.* * As you can see my levels of endogenous testosterone are below the bottom of the average female range, and it has been this way since I was in my 20s. Think about how invasive and insensitive people are being. This should be private medical information between me and my doctor, and in this case between my doctor, myself, and the relevant sports federations. And this information is supposed to be confidential.* * *This won’t silence my critics. Because nothing will. It’s not about mutual understanding for them. It’s about fear and transphobia.* * @Regran_ed from @rachelvmckinnon * #rainbowfoxracing #rainbowfox #worldchampion #herthighness #quaddess #quadzilla #quadgoals #thefutureisfoxy #wtfsracebikes #sprinter #trackcycling #cycling #racing #sportisahumanright #inclusivesport #lgbtq #lgbtqsport #transathlete #transrightsnow #transinclusivesport #girlslikeus #socialchange #socialjustice #transvisibilty #olympichopeful #transgender #inspiration * * * °@fujibikes Bike °@fsa_road Chainrings, stem °@vision_tech_usa Crankset, chainrings, wheels °@lazersportusa Helmet, sunglasses °@vie13_kustom_apparel Speedsuit * Coaches: @empiricalcycling and @nathanrogut

Een bericht gedeeld door Rachel McKinnon, PhD (@rachelvmckinnon) op

RIDE Magazine
82 Reacties
Sorteer op:
19 oktober 2018 11:11
Hulk
19 oktober 2018 11:21
Waarom niet eerst de regels op orde. Nu moet het eerst weer zover komen. Oneerlijke concurrentie ten top. Hopelijk krijgt nummer 2 snel haar gouden medaille.
    19 oktober 2018 11:37
    De nummer 2 heeft er blijkbaar helemaal geen probleem mee, dus dan hoef jij je er ook niet druk om te maken.
    19 oktober 2018 12:36
    Heerlijk dit, instant sticky topic. #paktpopcorn
    19 oktober 2018 13:52
    @ten dam dat dit schijnbaar mag!, en dat bij atletiek atletes verplicht worden medicatie te nemen als ze een hoger dan gemmideld testosteron hebben ook al hebben ze dit van nature. Iets wat onethisch is en totaal verwerpelijk.
    Iemand kan er niets aan doen hoe je geboren wordt, en wil jezelf verbouwen tot wat dan ook, prima. Zolang je maar sport op dit niveau bij je eigen chromosomen soortgenoten.
    19 oktober 2018 14:10
    @birdheart
    Niet echt een discussie voor een wielersite, en ik heb er eerlijk gezegd ook niet echt een mening over. Jouw voorbeeld over testosterongehalte geeft eigenlijk al aan dat de onderverdeling mannen/vrouwen misschien te beperkt is.
19 oktober 2018 11:25
Als transgender moet je dit toch ook niet willen.
19 oktober 2018 11:26
Tja, beetje laat om achteraf te klagen.

Wat wil je gebruiken als maatstaf?
Chromosomen of paspoort.
Of waar je staat ingeschreven bij de landelijke bonden (mocht dat anders zijn dan paspoort.

In Nederland is het blijkbaar geen probleem, gelukkig.
19 oktober 2018 12:01
Bij bepaalde typen dopinggebruik is bekend dat het voordeel nog lang na-ijlt.
De vraag lijkt me dus vooral of 1 jaar lang een laag testosteronniveau afdoende is om uit te sluiten dat er nog sprake is van profijt vanuit het verleden. Je hebt immers in een verder verleden veel meer spiermassa kunnen opbouwen (en de foto lijkt dat wel enigszins te bevestigen...). In dat geval lijkt me het chromosomencriterium eigenlijk het enige juiste. En dat is helemaal geen transfobie maar zorgt wel voor een level playing field.
    19 oktober 2018 13:27
    Precies, net zoals Russische sporters die veel steroïden/testosteron toegediend krijgen tijdens de jeugd (oa Zakarin) er de rest van hun leven profijt van hebben.
    Dit geldt natuurlijk dan ook voor transgenders die in de jeugd hoge dosis testosteron gehad hebben.
19 oktober 2018 12:23
Zowel de nummer 2 als de nummer 3 hebben publiekelijk aangegeven dat ze de strijd oneerlijk vinden. Daarnaast is Rachel McKinnon nog niet geopereerd. Zelf geeft McKinnon aan al sinds haar vroeger twintiger jaren lage testosteronwaarden te bezitten. Echter wordt de basis voor je uiteindelijke fysiek gelegd in de eerste 18-21 jaar. Vooralsnog is het dus een man die zich vrouw voelt en met testosteron-onderdrukkunde medicijnen tussen de vrouwen koerst.

Ik vrees dat je alleen een eerlijk speelveld kan creëren wanneer er een competitie wordt opgezet voor bijvoorbeeld "van-man-naar-vrouw-transgenders".
    19 oktober 2018 12:51
    Klopt dat? Ik heb net even de insta van de zilveren mevrouw bekeken, die verdedigt de winnares juist.
    19 oktober 2018 13:07
    @tendam Ik had verkeerd gekeken. Het betrof een reactie van de nummer drie op een ander. Ik was er onterecht vanuit gegaan dat die andere de nummer twee was.
19 oktober 2018 12:23
Gaan we als maatschappij niet een beetje te ver in deze ‘gelijkheidsdrang’... sommige dingen kunnen onmogelijk in regels gegoten worden... 5 sec. naar deze foto kijken zou al duidelijk genoeg moeten zijn...
19 oktober 2018 12:55
Hij hoort gewoon bij de mannen te rijden.. er is ook niets vrouwelijks aan. Krijgt hij/zij ook een X op het paspoort?
    19 oktober 2018 13:56
    Er is inderdaad niets vrouw aan. Maar stel er staat straks een X krijgen we dan straks drie diciplines, Man, vrouw en X-mensen?

    Of 3 olympische spelen, gewoon, paralympics en X-lympics?
    19 oktober 2018 17:42
    X-lympics vind ik een uitstekend idee, inclusief parades n party's er rond om heen, misschien begin augustus in dat Olympisch stadion te IAMsterdam doen.
19 oktober 2018 13:12
Kan dr politiek correct over gaan doen, maar lijkt me geen eerlijke strijd, ongeacht alle cijfertjes en waarden. Denk trouwens dat ze graag zou ruilen met de nr 3 mbt vrouw zijn.
19 oktober 2018 13:28
Lekker boeiend, ik heb van geboorte ook minder aanleg om goed te zijn in wielrennen dan vd Breggen, dus moeten we haar dan ook van een oneerlijk voordeel beschuldigen?
Er zijn een miljoen factoren die bepalen wie waar goed in is, en we hebben met zn allen in onze achtelijke monotheïstische godsdiensttraditie besloten dat de scheidslijn bij geslacht ligt en nergens anders. We kunnen alles meten en de wetenschap staat voor niks, maar blijkbaar voelen we het liefst nog steeds even aan de balletjes om iemand te labelen.
    19 oktober 2018 13:33
    Door het even voelen aan de balletjes hebben wij flink wat medailles gemist. Mijn gedachten zijn bij Foekje Dillema.
    19 oktober 2018 13:39
    Ieder WK voor ons vrouwen is om te beginnen een WK voor mensen die niet zo goed in sport zijn.
    19 oktober 2018 15:44
    Qua sport hebben wij voor het entertainment bedacht dat iedereen mee mag doen in dezelfde klasse tenzij je een handicap hebt (T43/44 of vrouw). Jij hebt geen handicap die valt onder de A,T of vrouw handicap dus je mag gewoon lekker met de rest meedoen.
19 oktober 2018 13:29
Bij volledige emancipatie wil ik hierbij pleiten om mannen en vrouwen bij geen enkele sport meer te scheiden en gewoon 1 wedstrijd per categorie te organiseren met de beste deelnemers, ongeacht man / vrouw.
Dan hebben we ook geen discussies meer over transgenders. Misschien dat de vrouwen op het begin nog wat achter gaan lopen in de prijzen, maar dat halen ze wel in.
    19 oktober 2018 15:07
    Sport is nou eenmaal niet eerlijk. Hoeveel je ook traint, als je ergens geen aanleg voor hebt, zal je het altijd afleggen tegen degenen die dat wel hebben (én er ook voor trainen natuurlijk).

    PS: Paralympiërs dan ook opnemen in diezelfde categorie?
    19 oktober 2018 16:32
    Helemaal met Mooie_Mario eens. Het is bijzonder arbitrair om een scheidslijn te leggen tussen mannen en vrouwensport. We hebben toch ook geen WK volleybal voor mensen onder de 1m70. Of Tour de France voor alleen mensen langer de 1m95. Of 100m hardlopen voor alleen blanke atleten. Indien je zoiets voorstelt ben je meteen compleet achterlijk. Maar puur theoretisch is dit ook een arbitrair genetisch onderscheid.

    En ja ook paralympische spelen vallen in dezelfde categorie.
    20 oktober 2018 04:42
    Mr10b, precies wat het is. Maar enige consequentheid is ver te zoeken. Policor gelul is het. Vast uit een prachtige intentie en een heilige overtuiging van eigen gelijk, daarom is het nogal moeilijk praten met zulk volk.
19 oktober 2018 13:58
Ah! Als je als man niet goed genoeg bent, kun je altijd nog vrouw worden en alles winnen...gebeurt in de atletiek ook. Zijn echter ook genoeg voorbeelden van vrouwen die vanaf geboorte al erg mannelijke trekjes vertonen, inclusief lichaamswaarden etc. Kijk naar bijv. Caster Semenya.
    19 oktober 2018 14:14
    Ja hoor, daarom doe je dat. Je verandert van geslacht om meer te winnen.
19 oktober 2018 15:38
Ik sluit mij aan bij sommige reacties hier dat bij een volledige gelijkheid er één klasse zou moeten zijn waar zowel mannen als vrouwen in koersen. Helaas wordt door de selectieve uitzonderingen op deze regel van vrouwen dit plan tegengehouden.

Kijkend naar deze situatie dan is het gewoon duidelijk dat deze man ook bij de mannencategorie moet meedoen. En nee, ik ga hem geen vrouw noemen want dat rare transgendergedoe vindt ik weerzinwekkend en is een uiting van de identiteitscrisis van de desbetreffende persoon. Uit vele onderzoeken blijkt dat deze mensen psychische problemen hebben en deze middels een transformatie hopen op te lossen. In de praktijk valt te zien dat dit niet tot een beter zelfbeeld en het oplossen van de mentale problemen leidt.
    19 oktober 2018 15:44
    @roelieman2,
    Je denkt nogal binair. Heb je je uberhaupt weleens een beetje verdiept in dit onderwerp?
    19 oktober 2018 16:05
    Roelieman heeft er zelfs vele onderzoeken over gelezen ;)

    Wat je er ook van vindt (waarom moet je er eigenlijk iets van vinden als je het zelf niet ervaart?), 'weerzinwekkend' is niet van toepassing. Moord en doodslag is weerzinwekkend.
    19 oktober 2018 17:26
    Ik vermoed dat Roelieman zelf psychische problemen heeft en dat op deze manier uit. Heb ik overigens veel onderzoeken over gelezen.
    19 oktober 2018 18:06
    @debarreman
    Zeker, maar dat neemt niet weg dat afwijkend gedrag niet als normaal moet worden gezien. Leuk dat je issues hebt, maar dit betekent niet dat anderen hier begrip voor moeten tonen en zich aanpassen. Als ik binair zou denken zou ik mijn zinnen en de inhoud op een beduidend andere manier formuleren. Een meer inhoudelijke reactie met goede interpunctie van jouw kant zou daarentegen meer dan welkom zijn.

    @tendam
    De door jouw genoemde delicten vallen zeker onder de noemer weerzinwekkend. Wel zijn beiden op een andere manier weerzinwekkend. Verder kan en mag iedereen ergens iets van vinden, zeker als een bepaald gedrag indruist tegen de "normale" norm. Ik hoef mezelf niet als vrouw te verkleden als man om daar een mening over te kunnen formuleren.

    @Merlinappa
    Ik neem aan dat jouw tweede zin komisch bedoelt is. Verder is jouw eerste opmerking niet eens een reactie waard.
    19 oktober 2018 18:46
    @roelieman
    Wees niet zo bang voor alles wat afwijkt van de norm. Dat maakt jouw leven (en dat van anderen) een stuk leuker.
    19 oktober 2018 19:32
    @tendam

    Ja, laten we met ze allen lekker afwijken van de norm. Dat wordt een geweldige samenleving tendam! Niet "Goedemorgen buurman" maar "Hallo klootzak" zeggen omdat dat hetgene is wat je echt meent. Niet voor iemand opzij gaan als jij zijn pad kruist maar er dwars doorheen lopen zonder "Sorry" te zeggen. Oude invalide mensen laten staan in de bus omdat jij zo lekker zit. "Wat moet je joh" antwoorden op iemand die een beleefde vraag stelt. Etc. Ja, dat afwijken van de normen maakt het leven een stuk leuker.
    19 oktober 2018 22:33
    @marcel1112
    Hoe je van 'afwijken van de norm' komt tot asociaal gedrag begrijp ik niet helemaal. Maar goed, je houdt er een geheel eigen denktrant op na. Je zou het zelfs afwijkend van de norm kunnen noemen...
    20 oktober 2018 09:14
    @Marcel1112

    Je kan natuurlijk ook positief afwijken van de norm! Niet "goedemorgen buurman" maar "Heerlijke dag is het vandaag, geniet ervan buurman!", omdat je dat echt meent. Netjes voor iedereen aan de kant gaan ook al heb je haast, en voor iedereen die minder te been is opstaan omdat zij meer aan een zitplek hebben. Netjes en uitgebreid antwoorden als iemand een vraag stelt.
    Ja, afwijken van normen kan het leven een stuk beter maken. Misschien die pessimistische bril van je eens afzetten.
    20 oktober 2018 09:31
    Flauwe , projecterende argumentatie Merlin. Ik vind het prima dat jij zo all-around vriendelijk bent maar het waanbeeld dat iedereen in potentie zou moeten zijn is natuurlijk ietwat ambitieus.

    Er zijn ook mensen die een pleurishekel aan Micky en Goofy hebben. En juist wanneer je hier zo liberaal tekeer gaat zou je dat moeten weten, zo zijn er ook vast genoeg chagerijnige klootzakken onder shemales en he-chicks te vinden.
    20 oktober 2018 10:24
    @RV

    Hey, ik probeer alleen aan te geven dat afwijken van de norm ook positief kan zijn. Zoals bijvoorbeeld VDP die zijn dopingtests openbaar maakt, of Sunweb die geen renners met een dopingverleden wil aannemen. Of twee Belgen die gezellig terug fietsen naar België vanuit Lombardije. Afwijken van de norm zorgt onder andere voor dat er vernieuwing plaats vindt, dat dingen verbeterd worden en dat we nu bijvoorbeeld op frames van carbon kunnen fietsen. Afwijken van de norm is nodig.

    Nou zeg ik niet dat het nodig is om transgender te worden of wat dan ook, maar als iemand zich daar gelukkig bij voelt zie ik geen probleem. Ik wordt daar niet minder van, en wij als mensheid helemaal niet.

    Wie the fuck zijn Micky en Goofy trouwens?
19 oktober 2018 15:40
Echt heel eerlijk zijn de reglementen niet. De gemiddelde vrouw heeft een testosteron tussen de 0,5 en 3 nmol/L. Deze transgenders mogen blijkbaar tot 10 nmol/L gaan zonder uitgesloten te worden. Dat scheelt nog al wat is spierversterkend hormoon.

Daarnaast is de gemiddelde transgender natuurlijk veel langer dan de gemiddelde vrouw, omdat ze in haar jeugd heeft kunnen profiteren van mannelijke genen en hormonen die de lengte-genen stimuleerden.

Ik snap heel goed dat je transgenders mee wilt laten doen, maar doe het dan niet in de vrouwenklasse. De damesklasse is een handicapklasse, waar je slechts aan mee mag doen als je een bepaalde handicap hebt (vrouw). Als jij die handicap niet hebt moet je gewoon meedoen met de niet-handicap klasse imho (heren zonder handicap). Wat dat betreft vind ik het ook onzinnig dat vrouwen niet met de heren mogen meefietsen. Een handicap mag wat mij betreft geen uitsluiting beteken om met de handicap-lozen mee te doen.
    19 oktober 2018 15:50
    Vrouw zijn is een handicap?
    Grapje? Even niet nagedacht? Je kon niet op een ander woord komen?
    Of wil je de indeling in handicapklassen, zoals bij de golfsport in gebruik, introduceren in het wielrennen?
    Bij het golfen spelen de mannen en vrouwen ook nog steeds gescheiden. Plat sexisme.
    Skip dan ook meteen het gebruik van woorden als vrouw, heren, transgender, lengte, jeugd e.d.

    Maar goed, hoe zie je dat praktisch voor je om atleten in te delen in handicapklassen in het wielrennen?
    19 oktober 2018 16:44
    Vrouw zijn is in het dagelijks leven geen handicap natuurlijk. maar voor bijvoorbeeld sport en sommige andere zware beroepen in het wel een handicap. Als het vrouw-zijn geen handicap was dan hadden we er ook geen aparte klasse voor hoeven maken. Dan was het gewoon ouderwetse oud-gristelijke discriminatie geweest om de damesch apart van de heren te houden. Dat is tegenwoordig natuurlijk niet meer de reden.
    Omdat damesch de invloed van het Y-chromosoom moeten ontberen zijn ze toch gemiddeld (en ook in de bovenste percentielen) minder sterk en snel. Minder sterk en snel zijn door je genetische en epigenetische achterstand is een zware handicap in de sport.
    19 oktober 2018 16:53
    @Barreman. Ik ben het overigens wel met je eens dat de scheiding van mannen en vrouwen in behendigheidsspellen zoals golf, vogelpik, snooker, pistoolschieten etc puur seksisme is. dat soort sporten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de paardensport waar beide seksen zij aan zij strijden.
    tevens vind ik dat bij het ultralopen en ultrazwemmen de damesklasse kan worden opgeheven. Daar wordt het steeds duidelijker dat vrouw-zijn geen handicap is voor die sporten.
    19 oktober 2018 22:36
    @Binda, 16.44
    Sportieve prestaties van vrouwen moet je onderling vergelijken, niet met de prestaties van mannen. Ook niet een beetje, gewoon niet.
19 oktober 2018 15:58
Bv op eerder geleverde prestaties, zoals in de golfsport...
19 oktober 2018 15:59
Aan iedereen die zegt 'als je alleen al naar de foto kijkt zie je toch dat ze bij de mannen mee moet doen': Dan zou je bijvoorbeeld Elis Ligtlee ook bij de mannen moeten doen. Zij is nog een flink stapje groter dan Rachel..
    19 oktober 2018 16:47
    Rachel is natuurlijk niet alleen langer maar ook gespierder. Dat komt omdat ze in haar jeugd een man was en daardoor extra spiercellen heeft aangemaakt. Van dat verhoogd aantal spiercellen kan ze nu behoorlijk profiteren zelfs zonder de testosteron.
    19 oktober 2018 17:19
    @Binda
    Moet je Elis nog eens goed bekijken. die heeft meer spier dan de meeste mannen.
19 oktober 2018 16:55
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal: als je als jongetje wordt geboren mag je later met de heren mee sporten, als je als meisje wordt geboren doe je met de dames mee.
    19 oktober 2018 17:02
    En hoe ga je bepalen als wat je geboren wordt?
    19 oktober 2018 17:11
    "Gefeliciteerd, het is een jongetje" of "Gefeliciteerd, het is een meisje". Of heb jij ooit gehoord "Gefeliciteerd, maar wat we hebben geen idee wat het is"?
    19 oktober 2018 17:19
    @Marcel1112
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweeslachtigheid
    19 oktober 2018 17:23
    @marcel1112
    Hermafrodieten bestaan gewoon hoor. Los van wat je vindt van transseksualiteit.
    19 oktober 2018 17:24
    @West als je dat echt moet vragen? Nog nooit biologie gehad op school? Bij geboorte jongetje heeft uitwendige piepie, bij meisje kan je piepie niet zien is inwendig. En als je het dan nog niet zeker bent dna test... het is allemaal niet zo moeilijk.
    19 oktober 2018 17:25
    Maar wat nou als je je laat ombouwen, en jezelf ook (vanzelfsprekend) identificeert met dat geslacht? Dan zou je toch ook in die categorie mee willen doen met sporten?
    Ik snap dat er eventueel bepaalde voor- of nadelen aan kunnen zitten maar die worden hier zo enorm opgeblazen..
    19 oktober 2018 17:33
    @Mr10B

    0,018%
    19 oktober 2018 17:37
    @Merlinappa

    Ik zou zeggen: pech gehad. Als omgebouwde man kun je ook geen kinderen baren, dus leef met de beperkingen.
    19 oktober 2018 17:51
    @birdheart
    En jij denk dat er dan geen uitzonderingsgevallen meer zijn? Lekker simpel.
    19 oktober 2018 21:53
    @West je hebt of het dna van man of vrouw. Dus ja vrij simpel. Meer smaken zijn er niet in het DNA.
    20 oktober 2018 00:35
    Er zijn ook mensen met dan van een geslacht, maar doordat niet alle genen tot expressie komen zijn ze fysiek toch het andere geslacht
19 oktober 2018 17:27
Wanneer je als sport mannen en vrouwen onderscheidt dien je transgenders, ongeacht welke kant op precies, natuurlijk uit te sluiten. Hermafrodieten eigenlijk hetzelfde laken een pak.

Wie kan er nou kijken naar deze podiumfoto met een gevoel van 'ja, dit is gewoon goed' ?
    19 oktober 2018 19:59
    Degene die denken ja dit is gewoon goed. Moeten ze heel snel in een inrichting stoppen, die zijn gehersenspoeld door een stel schreeuwende die net doen of ze de wereld presenteren.
    19 oktober 2018 22:31
    Hé Birdheart, dus iemand die een andere mening heeft dan jij, moet volgens jou in een inrichting gestopt worden?
    Tsjonge, hier word ik even stil van.
    20 oktober 2018 00:36
    Het is wel duidelijk wie hier het dichtst bij die inrichting zit
    20 oktober 2018 08:34
    Debarreman , ik zeg niet iemand die anders denkt dan mij. Wel degene die zich laten beïnvloeden door een stel schreeuwende mensen die zo hard mogelijk schreeuwen dat ze proberen te doen alsof ze wereld vertegenwoordigen. En nu naar dit plaatje kijken en denken ja dit is goed, terechte winnaar.
20 oktober 2018 00:41
Als de discussie hierboven ook maar enigzins lijkt op die op de UCI-burelen, vrees ik met grote vreze voor het lot van iedere fanatieke fietser die niet zeker is over zijn sexe. Tjonge, wat een kortzichtig geneuzel van sommigen van u. Verschil maakt de wereld ingewikkeld en mooi tegelijk. Mensen in hokjes stoppen, heeft nog nooit goed gewerkt.
    20 oktober 2018 08:34
    Ik eerder dat ze daar net zo slap ouwehoeren als jij. Wat zeg je nou eigenlijk?

    En oplossingen heb je ook niet he.
    20 oktober 2018 09:11
    preach!
    Bizar hoe enorm kortzichtig veel reaguurders hier zijn. Ik schaam me er een beetje voor.
    20 oktober 2018 09:27
    Ik vrees sowieso voor eenieder die onzeker is over zijn/haar/het s sexe.

    Het feit dat je ze uit moet sluiten van sporttakken waarbij de catogorieen duidelijk man en vrouw zijn staat daar echter totaal los van. Heeft er niks mee te maken. Zoals Marcel al eerder aanduidde zijn er wel meer suboptimale neveneffecten aan transgenderism etc verbonden. Een extra klasse X-lympics lijkt me de oplossing waarbij ze alleen nog maar meer podium voor 'hun zaak' kunnen krijgen en dan ook nog eens op een 10 x positievere manier.

    Wat je nu hebt is een, naar mijn persoonlijke mening nou niet eens al te kundig, omgebouwde vent op het podium geflankeerd door 2 dames, dat slaat nergens op.

    En wie zelfs een onderverdeling van mannen en vrouwen afdoet als 'mensen in hokjes stoppen' ..... Weinig eer aan te behalen lijkt me.
    20 oktober 2018 10:38
    De trend volgend zal ook hier de 96% zich vast wel weer aan moeten passen aan de 4%. Het is in ieder geval uitkijken naar wat de UCI er mee gaat doen. 2018, hell yeah!
    20 oktober 2018 13:37
    Worden mij teveel hokjes ......
20 oktober 2018 12:19
Wat een hoop transphobisten hier. Deze athlete hoeft zich niet te verantwoorden over het zijn van een vrouw. Maar wordt toch gedwongen door de intolerantie van anderen. Transgender is een zwaar proces dat je niet zo maar doet, omdat je niet kan winnen in een andere categorie. Ze voldoet aan de UCI regels. Wat moet ze nog meer doen om geaccepteerd te worden?
    20 oktober 2018 12:28
    @mark
    Een fobie is een irrationele angst voor een bepaald iets. Ik vind het knap dat jij die hierboven kan bespeuren. Wel is er in mijn ogen een rationele angst voor competitievervalsing.
20 oktober 2018 13:08
Het wordt tijd dat de snowflake generatie eens normaal gaat doen en een ruggengraat kweekt.
Zo vermoeiend al die mensen die perse "speciaal" moeten zijn en verwachten dat de hele wereld zich aan hen aanpast.


Helemaal prima dat deze meneer zich vrouw voelt en zo wil leven, maar dat betekent niet dat hij nu anders behandeld moet worden.
Je hebt jezelf fysiek als man ontwikkeld terwijl je opgroeide dus sport je gewoon tegen de andere mannen.


Ik zag trouwens iemand het "argument" gebruiken dat de nummer twee er geen problemen mee had, maar wat denk je dat die over zich heen krijgt als ze dat wel had.
Dan was er door de sjw's een ware kruistocht tegen haar gevoerd.
    20 oktober 2018 19:39
    Vroeger al eens Hingis die het zwaar te verduren kreeg toen ze Amelie 'tsjing-klatak de centenbak' Mauresmo voor halve vent uitmaakte vanwege haar postuur en spel.

    Ik vind het eerder liberaal dat je zoiets ook mag zeggen ipv dat achterlijke gedoe anno 2018 waar je zelfs niet raar op mag kijken als er eentje olifantenoren op laat naaien omdat ie in een vorig leven op de prairie stond.
20 oktober 2018 16:17
Volstrekt bespottelijk natuurlijk. Daar staat een man op het podium een vrij forse en stevige ook nog.
Dat hij wat vrouwelijke details heeft laten aanbrengen en dat ie zich wat vrouwelijk voelt zal wel.

Er zijn uiteraard wel degelijk wat lastige gevallen als de Zuid Afrikaans 800m loopster. Dit is een man.

Het is eigenlijk simpel. Of we maken bij een sport geen verschil tussen m/v (dan zullen in de meeste sporten uiteraard de mannen winnen, mannen zijn nu eenmaal sterker, fysiologisch meestal in het voordeel en de man is nu eenmaal slimmer dan de vrouw) of we doen dat wel maar dan volgens de juiste criteria.

Ik word erg moe van dat SJW gebleer en hilarische standpunten in zake gender neutraliteit :). Het dieptepunt is zeker nog niet bereikt.
    21 oktober 2018 06:27
    Ik snap dat jij vrouwen blijkbaar niet gelijkwaardig vindt, maar ze zijn slimmer dan mannen hoor. ;)

    https://www.metronieuws.nl/nieuws/2012/07/vrouwen-slimmer-dan-mannen
21 oktober 2018 07:54
Anderen gefrustreerd noemen en dan zo'n verhaal schrijven...
21 oktober 2018 08:01
Maar wat is nou je mening over transgenders in de wielersport?
21 oktober 2018 08:42
Er staat inderdaad een flink aantal bekrompen reacties tussen. Maar dat zie je over het hele internet, en de hele maatschappij: hoe progressiever de ene groep wordt, hoe conservatiever de ander, en dan trekt men zich terug in de eigen bubbel. Dat kun je moeilijk Wielerflits verwijten. Als het dan een onderwerp is wat je je persoonlijk aantrekt, kan het soms echt schokkend zijn om te lezen wat mensen er voor denkbeelden op nahouden, vaak niet gehinderd door enige feitenkennis of inlevingsvermogen. Daarom vond ik dit ook niet echt een discussie voor een wielersite, laten we het hier maar bij triviale zaken zoals wielrennen houden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.