UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners
dinsdag 19 september 2017 om 20:18

UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners

De UCI verkleint de maximale grootte van wedstrijdselecties van acht naar zeven renners. De internationale wielerunie schrijft in een persbericht dat het hiermee de veiligheid in het peloton wil verbeteren. De regel gaat vanaf volgend seizoen in en geldt niet voor de grote rondes. Eerder werd al bekend dat er vanaf 2018 in de Tour, Giro en Vuelta maximaal acht renners per ploeg geselecteerd mogen worden.

De maximale grootte van een peloton wordt vastgesteld op 176 renners. Bij eendagskoersen van de UCI Women’s WorldTour mogen er nog maar zes rensters per team geselecteerd worden. Bij meerdaagse wedstrijden zijn dat er zeven.

Aanvankelijk waren de organisatoren van de grote wedstrijden al een jaar eerder van plan om de maatregel door te voeren. De UCI verzette zich destijds nog hiertegen. Na goedkeuring van de Professional Cycling Council (PCC) kan de wens nu alsnog uitgevoerd worden.

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
19 september 2017 20:23
Hier zullen de knechten van deze wereld niet blij mee zijn.
19 september 2017 20:24
Per wanneer gaat dit in?
19 september 2017 20:26
Volgend seizoen. Dit is voor de UCI wel heel vroeg om een wijziging door te voeren. Had dit toch op 16 januari oid verwacht.
19 september 2017 20:27
Het zal de attractiviteit van races wellicht ten goede komen en wellicht ook de veiligheid (maar ongelukken zullen blijven gebeuren, dus gaan we turven om te kijken of er daadwerkelijk minder ongevallen plaatsvinden?)
Een puntje is wel dat er minder renners per team nodig zijn en dat het dus ten koste gaat van de werkgelegenheid... heeft de UCI daar over nagedacht? Krijgen we meer races op de kalender? (ik zie nu al het bos door de bomen niet meer met al die dubbele wedstrijd dagen...)
19 september 2017 20:28
Er zal weer veel gevallen worden dus, want dringen voor de juiste plek, het hoge tempo is even groot als bij een veld 198, 220 of 120 renners....

@redactie, vergeet de Ronde van China II niet, vandaag gestart, solo van Rivera.
19 september 2017 20:31
Hebben de ploegen hier ook inspraak in gehad?
19 september 2017 20:32
Met minder renners is er meer ruimte voor auto's en motoren om het peloton vaker en op hogere snelheid te passeren.
19 september 2017 20:35
Dus net nu de transferperiode op zijn einde loopt en de meeste teams rond zijn, wordt dit besluit genomen voor aankomend seizoen?
19 september 2017 20:37
Xistnc +1 het grote euvel wordt dus weer niet aangepakt.
19 september 2017 20:43
Deze maatregel draagt niks bij aan de veligheid van de renners. Het enige wat het doet is een groep wielrenners werkeloos maken. Erg zonde
19 september 2017 20:46
12% minder renners gaat de veiligheid niet veranderen, zouden beter chauffeurs en motards beter opleiden.
19 september 2017 20:46
@leegloper dit komt echt niet als een verrassing voor de ploegen. Je ziet nu ook al dat er nog geen ploeg op dit moment meer dan 26 renners heeft vastgelegd. Dus ik denk dat er geen ploeg voor komend seizoen meer dan 28 renners in dienst zal hebben.
19 september 2017 20:47
Niemand positief? Ik vind het een goede zaak. De dominantie van bepaalde teams zal in kleine mate afnemen. Een geregisseerde koers wordt lastiger, al zullen we wellicht meer pacten met andere teams gaan zien. Aanval zal dus sneller lonen, omdat je een mannetje minder op te offeren hebt. Hoe hier over de veiligheid wordt gereageerd vind ik nogal verbazingwekkend.
19 september 2017 20:54
Dit maakt het wedstrijd gebeuren onoverzichtelijker, immers nog een mannetje per team minder en we krijgen weer wedstrijd vervalsing d.m.v combineert.
19 september 2017 20:58
Maar minder renners in een team betekent dat kopmannen meer zelf moeten doen en wellicht ook minder races voor de winst kunnen gaan. Dat betekent dat goede luitenanten nu wellicht ook eens opgesteld zullen worden als kopman?
19 september 2017 20:58
Het is een eerste stap in de goede richting. Er kan later nog wel een mannetje per ploeg af.
19 september 2017 20:59
@alig309
Ja, de koers wordt aantrekkelijker. Dat wordt echter niet als reden gegeven van het inkrimpen.

Veiligheid in het peloton. Er zal eerst gekeken moet worden naar die idioten die een rit uittekenen. Een haakse bocht op 300 meter van de meet of wegversmalling waar je 200 man doorheen stuurt veroorzaken vaak de nerveusiteit. Dan hebben we het nog niet over het onacceptabel gedrag van motors en auto's tijdens de koers. Claxonerend door het wielerpeloton alsof ze deel uitmaken van de koers.
19 september 2017 20:59
@alig309 De reden die wordt gegeven is veiligheid, daarop reageren de mensen en niet zozeer de bijkomende zaak van wel of niet minder controle op het koersverloop.

In bepaalde koersen kan dat laatste misschien het eerste jaar of twee helpen maar daarna zal het bijna allemaal weer terug in plooi vallen zoals altijd. Vergeet niet dat er vaak meerdere ploegen zijn die hetzelfde doel nastreven. Sagan krijgt het misschien zelfs nog wat lastiger... :)
19 september 2017 21:00
Wordt deze maatregel soms ingevoerd om het bedrag dat de sponsors betalen
ieder jaar moeilijker te ontvangen is voor de teams.
Dat er zodoende voor minder renners ook nog eens 16% minder betaald hoeft te
worden.
Het lijkt er op dat de maatregel alleen maar ten doel heeft kosten te besparen want
een peloton van 196 man te korten met 20 renners heeft niets met veiligheid te maken.
19 september 2017 21:06
Ach

Dan heeft Froome volgend jaar nog maar 2 a 3 renners om zich hern op de slotklim ipv 3 a 4.

Ze kunnen beter minder motoren in de koers toelaten om de veiligheid te vergroten
19 september 2017 21:07
inderdaad schipperaar, een stevige reductie van het aantal motards zal zeker een begin zijn (van de echte profmotards kun je moeilijk verwachten dat ze nog een opleiding volgen ,doch een opfrissing kan nooit kwaad). Het gros van de ploegen heeft zich inderdaad al aangepast en maximaal nog 25 à 26 man aan boord
19 september 2017 21:21
@mus: Even lezen '...en geldt niet voor de grote rondes'. En dat is nu net de enige plek waar je de gevierde Sky-trein ziet.
On: als je met minder renners de veiligheid wilt vergroten moet iedereen op de eerste 2-3 rijen kunnen zitten in een smalle passage. Dat wordt een lekker 'peloton'. Kleinere teams is alleen het gevolg als het aantal koersen gelijk blijft, maar ik heb sterk de indruk dat er steeds meer koersjes komen in het kader van de internationalisering. Denk dat eerder eerder zo iets achter zit.
19 september 2017 21:36
@joop
In grote rondes gaat het van 9 naar 8, maar dat was al bekend.
19 september 2017 21:42
Dit helpt natuurlijk niet voor de veiligheid. Het grote probleel is het respect van renners. Teveel beloften komen al met teveel bravooeure over naar de profs, remmen nergens meer voor. 15 jaar terug waren er ook nog ploegen van 9, maar was er gewoon meer respect. Het is iets van de laatste jaren. Daar maakt 1 renner minder niets uit. Het gaat om de mentaliteit die heerst in een peloton.

En attractiviteit? Dream it. Sky reed 2/3 van de Tour met 8. Waren ze minder dominant dan andere jaren? Dacht het niet. Je maakt
19 september 2017 21:46
Raar dat praktisch alle reacties hierboven negatief zijn. Hoezo weet iedereen zo zeker dat dit toch niks helpt? De UCI lijkt wel een soort NS voor velen. Kan ook niks goed doen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.