UCI breidt aantal tests op motortjes uit tijdens Tour
De scanners van de UCI - foto: Sirotti
maandag 27 juni 2016 om 13:37

UCI breidt aantal tests op motortjes uit tijdens Tour

De UCI zal tijdens de Tour de France tussen de drie- en vierduizend keer kunnen testen op mechanische doping. Dat schrijft de internationale wielerunie in een persbericht. Daarnaast gebruikt men de komende weken nieuwe methodes om motortjes op te sporen.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Een van die extra middelen zijn warmtecamera’s, zoals onlangs al werd verteld door de Franse minister van sport. De UCI doet er in het persbericht nog vaag over, maar op een persconferentie eerder vandaag vertelde minister Thierry Braillard dat het in goed overleg goedgekeurd is. “Met deze technologie, goedgekeurd door de UCI en de organisatie van de Tour de France, zullen renners die vals willen spelen grote risicio’s nemen”, aldus Braillard.

De UCI-scanners (met iPads) zoals die nu bekend zijn, worden tevens beschikbaar gesteld aan nationale federaties. Dit om ook in nationale wedstrijden te kunnen controleren. UCI-voorzitter Brian Cookson: “Sinds het begin van dit jaar hebben wij een duidelijke boodschap, dat er nergens ruimte is om te schuilen voor iemand die dom genoeg is om op deze manier vals te spelen. Een aangepaste fiets is extreem makkelijk te detecteren met onze scanners. Wij zullen doorgaan om deze op grote schaal in te zetten tijdens de Tour de France en de rest van het seizoen”, aldus de Brit.

Om een vergelijking te geven, eerder dit seizoen deed de UCI ook in andere WorldTour-wedstrijden onderzoek naar mechanische fraude. Recentelijk waren dat vijfhonderd tests in de Ronde van Zwitserland. In de Giro d’Italia voerde de wielerunie meer dan tweeduizend tests uit.

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
27 juni 2016 13:39
Edit redactie: Bedankt, is aangepast
27 juni 2016 13:40
Tijdens, niet in de Tour.
27 juni 2016 13:43
Oh flut persbericht dus in zo'n geval en gebruikmakend van polulairiteit van de Tour. Ze hadden dan ook kunne zeggen dat ze 3000-4000 tests doen tijdens Sibiu Tour

Edit redactie: Merci, is veranderd
27 juni 2016 13:47
Even een paar geprepareerde fietsen stallen bij de bussen van niet-geliefde ploegen bij de Franse TV;) Sky-Astana en natuurlijk TLJ;)
27 juni 2016 13:52
Doet Hesjedahl nog mee?
27 juni 2016 14:15
“Een aangepaste fiets is extreem makkelijk te detecteren met onze scanners.”

Heus? Dus de (mechanische) dopingindustrie zit al jaren met de armen over elkaar niets te doen. En waarom wordt er dan naarstig gezocht naar andere opsporingsmethoden?
Wat zei die Texaan ook alweer? O ja: “Ik ben de meest geteste renner en er is nooit wat gevonden”.
27 juni 2016 14:36
@Jacco van stierop
Een motortje is wel een ander verhaal dan doping. Als er een motor in zit en de fiets wordt door een goede scanner gehaald ben je gewoon de pineut. Daar valt niets aan te maskeren.
27 juni 2016 15:05
@reusjen, misschien gebruiken sommige renners wel motortjes omdat ze astma hebben
27 juni 2016 15:08
@reusjen
Ik hoop dat je gelijk hebt maar het zou mij verbazen als er niet ergens brainstormsessies hebben plaatsgevonden om te kijken in hoeverre zo’n scanner om de tuin geleid kan worden. De dopingindustrie, medisch of mechanisch, is er natuurlijk bij gebaat de opsporingsinstanties minstens één stap voor te zijn.
27 juni 2016 15:13
@ Jacco:
interessant. ingebouwde koeling om de warmtecamera's om de tuin te leiden bijvoorbeeld. :)
we naderen het tijdperk van de nanotechnologie dus alles gaat straks mogelijk zijn.
27 juni 2016 15:23
Daarom heb ik de nuance van een 'goede scanner' aangebracht. Ik vind dat ze de fietsen gewoon door een scanner moeten halen waar ze op het vliegveld bagage mee controleren. Dan kijk je dwars door de fiets heen en zie je precies wat erin zit. Gewoon alle fietsen controleren voor ze onder een wielrenner of op het dak van de wagen verdwijnen.
27 juni 2016 15:36
Waarom worden de fietsen niet vooraf aan de tour goed gecontroleerd (dus niet alleen met een iPad maar echt door een scanner zoals al eerder gemeld, ook gelijk maten etc. controleren zodat je niet een geval Proglic krijgt als tijdens de giro) gezegeld en gelijk een data/locatietracker er op gemonteerd. neem aan dat je niet zo ff een motortje in je fiets in bouwt zonder de fiets half uit elkaar te halen. alleen gezegeld fietsen toestaan en mocht er een fiets kapot gaan en een team wil een nieuwe fiets inbrengen eerst laten zegelen voor dat deze toegelaten wordt. is 200+ renners x3 fietsen vooraf + b.v. 50 fietsen die vervangen worden i.v.m. defecten zijn 650-750 testen. scheelt je een hoop tijd.
27 juni 2016 16:27
Top. We zouden wel eens verrassende uitslag kunnen krijgen.
27 juni 2016 16:42
'Zegelen'? Ah, met een zegelring onder de zitbuis bedoel je?

:p
27 juni 2016 17:36
Uiteindelijk krijgen we een systeem waarbij alle deelnemers en wagens door een hele haag van poortjes in een omheinde omgeving terecht komen waar vanuit de start plaatsvindt, en ondertussen voetbalt en tennist men mooi door zonder dat er ook maar 1 normale controle wordt uitgevoerd.
27 juni 2016 19:03
Terug in de tijd. Een fiets van de organisatie....
27 juni 2016 22:33
@Lalascien daar zitten juist motoren in :P kijk naar Roglic in Strade Bianche

Om te reageren moet je ingelogd zijn.