‘UCI voegt opnieuw veranderingen door aan WorldTour-hervorming’

‘UCI voegt opnieuw veranderingen door aan WorldTour-hervorming’
vrijdag 13 januari 2017 om 12:15

Slechts enkele dagen voordat het wielerseizoen 2017 écht losbarst, heeft de UCI volgens Cyclingnews opnieuw de regels van de WorldTour aangepast. Dat is al de tweede keer na de openbaring van de oorspronkelijke hervormingsplannen.

Licenties
De licenties van de huidige WorldTour-ploegen lopen tot uiterlijk 31 december 2018. Om daarna in aanmerking te komen voor een licentie, moeten teams voortaan – naast ethische, financiële en administratieve – ook aan organisatorische criteria voldoen. Daarin moeten onder meer alle interne en medische regels, een organogram, de methodes voor het optekenen van koersprogramma’s, communicatieprocedures en volledige CV’s, medische diploma’s en een certificaat voor een goede reputatie van teamartsen zijn opgenomen.

Ranking
Ook veranderen de regels voor de team- en individuele ranking. De nieuwe WorldTour-ranking behelst alle behaalde punten van het afgelopen jaar, inclusief de gescoorde punten door de nieuw aangetrokken ProContinental-renners. Vanaf 2017 tellen voor de teamranking de punten van alle renners mee, in plaats van de vijf beste coureurs per team.

Op basis van deze ranking gaat vanaf het seizoen van 2019 het geplande promotie- en degradatiesysteem in. De laagst geklasseerde WorldTour-ploeg voldoet volgens de UCI dan niet aan de sportieve gronden om aan de WorldTour deel te nemen. Dat team degradeert, tenzij er slechts zestien ploegen een WorldTour-licentie aanvragen. Vreemd genoeg tellen voor ProContinental-formaties die een stap hogerop willen doen alleen de punten van de beste vijf renners, waardoor promoveren voor die teams een lastig verhaal gaat zijn.

Nieuwe WorldTour-koersen
De meest opmerkelijke verandering vindt plaats voor de nieuwe WorldTour-koersen. Zoals afgesproken in de plannen van november 2016, moeten de nieuwe organisatie alle achttien WorldTour-ploegen uitnodigen. De ploegen zijn echter niet verplicht om aan die koersen deel te nemen. Als de organisaties er niet in slagen om tenminste tien WorldTour-teams aan de start te krijgen, riskeren zij om na 2018 hun WorldTour-licentie weer kwijt te raken. Voor koersen als Omloop Het Nieuwsblad en Strade Bianche zal dat niet een probleem zijn, maar de Ronde van Turkije zou daar best wel eens aan ten onder kunnen gaan.

Grootste veranderingen in de WorldTour-regels

  • Licenties duren uiterlijk tot 31 december 2018
  • In 2019 degradeert het laagst geklasseerde WorldTour-team, tenzij er maar zestien licentie-aanvragen zijn;
  • Organisatorische criteria zijn toegevoegd aan licentie-aanvraag met onder meer medische certificaten voor ploegartsen;
  • Teamranking bestaat in 2017 alleen uit punten die gescoord zijn in de WorldTour-koersen die er in 2016 al waren;
  • In de teamranking van 2017 zijn de WorldTour-punten opgeteld van de renners die overkwamen van ProContinental-ploegen;
  • De Professional Cycling Council beslist hoe WorldTour-teams na 2018 worden gekozen;
  • Nieuwe WorldTour-koersen moeten tien WorldTour-teams aan de start zien te krijgen, anders raken zij hun licentie mogelijk kwijt;
  • Alle WorldTour-teams móeten uitgenodigd worden voor de nieuwe wedstrijden, maar hebben de vrijheid om niet deel te nemen.
Dit artikel delen:

20 Reacties

Piet Lut 13 januari 2017 om 12:18

“Nieuwe WorldTour-koersen móeten tien WorldTour-teams aan de start zien te krijgen, anders raken zij licentie mogelijk kwijt”

Nikszeggende regel

Ze MOETEN iets maar MOGELIJK raken ze iets kwijt. Nou de koersen die ze niet kwijt willen of genoeg betalen raken hun licentie niet kwijt hoor.

Het WT is een lachertje en niet meer serieus te nemen

Chrys 13 januari 2017 om 12:19

Ja sorry, maar u krijgt geen licentie. Had u maar een organogram in het dossier moeten bijvoegen…

Verweggistan 13 januari 2017 om 12:25

Dat organisatorische component is wel goed, ik ben alleen verbaasd dat dat nog geen voorwaarde is.
En die nieuwe WT koersen is zo nog een groter zootje aan het worden. Soort populariteitstest (of geldtest, want je kunt WT ploegen natuurlijk ook ‘verleiden’ om in jouw koers te starten)

Romāns Vainšteins 13 januari 2017 om 12:29

Dikke volgevreten sheik legt rondje beton aan in achtertuin en zet er een oliebron als incentive op voor de ploeg die een renner als 1e over de meet krijgt > meteen WT

achtpuntzes 13 januari 2017 om 12:29

het is toch maar een absurd spel wat de UCI maar blijft opvoeren.

benieuwd of de ploegen (en de nieuwe WT wedstrijden) het hier mee eens zijn of dat ze alsnog hun (organo)gram zullen halen.

AkkaBoyD 13 januari 2017 om 12:32

Dacht je dat het bij de FIFA een bende was, nou de UCI kan er ook wat van. Allemachtig zeg, maak gewoon een globale ranking met alle teams (WT, PCT & CT) en zorg er voor dat alle koersen en alle renners meetellen. Dan kun je spreken van een eerlijke ranking. Dat de ene koers wat zwaarder weegt dan de ander lijkt me logisch, maar zo heb je wel een veel beter overzicht. De regels omtrent het hebben van een WT-licentie zal allemaal wel, daar voorzie ik geen problemen in want wat moet dat moet en dat voeren de ploegen wel uit.

zeurwiggo 13 januari 2017 om 12:36

sterk staaltje van exact kopiëren van Cycling news artikel.

Verder, je moet inmiddels professor zijn om World tour regels nog te begrijpen

Sephiroth 13 januari 2017 om 12:36

meer papier werk! alhoewel de het certifieren/goedkeuren van artsen mij wel aanspreekt. VOor de rest klonk de kop erger dan dat het is, dit zijn voornamelijk nog lange termijn veranderingen. Nu nog de ballen om te zeggen dat je met een TUE niet mag deelnemen aan wedstrijden tot 1 week na afloop van het TUE.

ChefSpijker 13 januari 2017 om 12:50

Dat de Ronde van Turkije ’t moeilijk gaat krijgen om 10 WT-ploegen aan de start te krijgen, omdat LottoNL aangegeven heeft er niet te starten lijkt me nogal een voorbarige conclusie. Volgens mij is Rabobank/LottoNL daar nooit gestart? Afgelopen jaar was het deelnemersveld drama in Turkije, maar waren er ook organisatorische problemen en was het lange tijd de vraag of de ronde zelfs zou doorgaan wegens financiële perikelen. Maar in 2015 startten er gewoon al zes van de huidige WT-ploegen plus Tinkoff.

rahimns 13 januari 2017 om 13:10

@ChefSpijker gezien de politieke onrust en alle aanslagen in het land zullen niet veel ploegen geïnteresseerd zijn om daar aan de start te verschijnen, denk dat het wel een realistische mogelijkheid is die er wordt geschetst.

Romāns Vainšteins 13 januari 2017 om 13:18

Ronde van Turkije gaat dit jaar gewoon niet door, die zijn op weg richting dictatuur, guerilla en in het ergste geval burgeroorlog.

KnightBiker 13 januari 2017 om 13:27

@ZeurWiggo
Cyclingnews kopieert het merendeel van haar berichten ook, idem Sporza, Nu.nl … (Omdat echt journalistiek werk tijd, geld en moeite kost)

Sebas 13 januari 2017 om 14:42

@ Chef: PT team inderdaad niet, maar het U23 team van Rabobank wel. Destijds ook al een belemmering om als vader PT aan de race deel te nemen.

Doet mij ineens denken aan Theo B. die Impey gedurende een sprint mee de hekken insleurde. Wat was dat! http://www.dumpert.nl/mediabase/476701/024c309d/theo_bos_vs_daryl_impey.html

Sephiroth 13 januari 2017 om 15:06

wilde net zeggen, 2013 en 2014 was belkin er toch echt wel hoor chef.

trickstuff 13 januari 2017 om 15:19

Doorvoegen is een nieuwe voor mij. Toevoegen of doorvoeren moet het natuurlijk zijn….

nederbelg 13 januari 2017 om 15:31

@rv
Als de Bowlingball hem wint, mag ie verder door het leven als de Oliebol…

Vinyakke 13 januari 2017 om 15:51

@trickstuff
Doorvoegen zouden ze dringend aan mijn gevel moeten doen!

Verweggistan 13 januari 2017 om 19:47

Cookson lijkt erg zijn best te doen, maar iedere keer is zijn oplossing onhandiger dan het probleem.

Polleke 13 januari 2017 om 21:26

WT is een drama…totaal kunstmatige competitie die letterlijk om de paar maanden de spelregels aanpast…helaas… you can put lipstick on a pig but it stays a pig….

trickstuff 13 januari 2017 om 21:52

@Vinyakke
Unie van Cement Inbrengers

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.