UCI-voorzitter Lappartient wuift kritiek weg: “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”

dinsdag 29 juni 2021 om 09:09
UCI-voorzitter Lappartient wuift kritiek weg: “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”

foto: Cor Vos

Er heerst veel onvrede in het Tourpeloton na de talloze valpartijen in de finale van de derde etappe met aankomst in Pontivy. Zo was teammanager Marc Madiot na afloop furieus over het parcours, maar UCI-voorzitter David Lappartient wuift de kritiek weg. “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”, klinkt het.

Volgens Lappartient was er niks mis met het parcours naar zijn geboortestad. “De wegen waren fantastisch en er waren geen verkeerseilanden. Het was gewoon een technisch parcours, maar de renners kregen aan het einde wel een mooie rechte lijn voorgeschoteld. Het ging bijzonder snel omdat Pontivy nu eenmaal wat lager ligt. Er was vooral veel nervositeit in het peloton”, citeert Ouest-France.

“Primož Roglič en Caleb Ewan vallen zelf… De meeste valpartijen ontstaan door een gebrek aan waakzaamheid, concentratieverlies”, gaat Lappartient verder. “Ik kan het echter wel begrijpen, aangezien de renners de hele dag zo gestresseerd zijn. Op een gegeven moment gaat het dan mis. Iedereen wil van voren rijden, maar dat is niet mogelijk. Ik denk alleen niet dat we het kunnen afsteken op het parcours.”

Stadscentra 
Lappartient kan naar eigen zeggen niks met de kritiek van Madiot. “Madiot laat zich altijd meeslepen. Het wielrennen is nu eenmaal zo, al doet het mij ook pijn om zoveel renners te zien vallen. Madiot zegt vaak dat hij niet houdt van wedstrijden in de woestijn, maar als hij nog steeds wedstrijden wil laten aankomen in stadscentra, moet hij ook accepteren dat het parcours iets technischer is.”

Eerder dit jaar spraken we nog met de UCI-voorzitter over de veiligheid van renners in het wielrennen. “Veiligheid heeft momenteel de topprioriteit bij de UCI”, klonk het in februari. “We gaan er alles aan doen om de veiligheid van de renners in alle koersen te verbeteren. Ieder ongeluk dat voorkomen had kunnen worden, is er een te veel. Daarom gaan we flink in de veiligheid investeren.”


Lees ook:

Dit artikel delen:

2 Reacties

Marcus Aurelius 29 juni 2021 om 10:09

De Ronde van Frankrijk veel minder interessant maken voor spurters zou ook een deel van de oplossing kunnen zijn. Geen spurtersetappen meer in de eerste helft van de tour bijvoorbeeld. Het is een langeafstand wedstrijd die gekaapt wordt nu al jaren door spurtkanonnen waarvan er velen zelfs niet de intentie hebben om de wedstrijd uit te rijden. Dat deze spurtbommen die in se eerder op de piste thuishoren een ravage aanrichten en klassementsrenners die maanden hebben getraind in de verdoemenis rijden is intriest. Dat een ritzege tegenwoordig zelfs hoger wordt ingeschat als vijfde eindigen in de tour legt het pijnpunt bloot. Criteria opleggen voor deelname kan hierbij helpen, punten verzamelen in kleinere rittenkoersen en tijdritten om startrecht te verkrijgen. Als je geen top twintig kan rijden in Baskenland of Romandië heb je in de tour niks vergeten. Ere wie ere toekomt.

Pas Quello 30 juni 2021 om 10:52

Waarom niet teruggrijpen naar de zittende spurt ? Vanaf de laatste kilometer zou het verboden moeten zijn om nog staand op de pedalen te fietsen. Per direct afgelopen met de actuele kamikaze-sprints.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair