UCI-voorzitter over baanhervormingen: “We lanceren een commercieel circuit”
foto: BEAT Cycling Club
zondag 7 juli 2019 om 11:00

UCI-voorzitter over baanhervormingen: “We lanceren een commercieel circuit”

Er is veel te doen over de hervormingen die de UCI wil doorvoeren in het baanwielrennen. Volgens de commerciële baanploeg BEAT Cycling Club dreigt het baanwielrennen te devalueren tot amateursport. “We moeten juist erkennen dat het baanwielrennen er nu slecht voor staat”, countert voorzitter David Lappartient in gesprek met de NOS.

De plannen 
De internationale wielerunie heeft besloten dat het vanaf 2021 niet meer mogelijk is voor commerciële baanploegen als BEAT om mee te doen aan de Wereldbeker baanwielrennen. Over twee jaar mogen alleen nog nationale selecties deelnemen aan de UCI Track Cycling Nation’s Cup, de nieuwe naam van het regelmatigheidsklassement.

Daarnaast snoeit de UCI in het aantal wereldbekers, waardoor er vanaf 2021 nog maar drie manches op het programma staan. Volgens BEAT dreigt het baanwielrennen op die manier te devalueren tot amateursport, verliest het zo haar zichtbaarheid en blijven er minder kansen over voor renners.

“Al deze maatregelen resulteren in een dramatisch verslechterde zichtbaarheid en verminderde economische aantrekkelijkheid”, zo reageert de ploeg in een open brief. UCI-voorzitter Lappartient ziet het anders. “Het aantal commerciële teams is gedaald van veertig naar tien, en zal verder dalen naar nul.”

Lappartient: “Er moet iets gebeuren”
“Er moet kortom iets gebeuren. Deze status quo kan niet voortduren. Het baanwielrennen is onze belangrijkste troef op de Olympische Spelen, maar tussen twee Spelen hebben we het lastig”, aldus de Fransman. “In het verleden deden grote namen als Mark Cavendish en Bradley Wiggins mee aan het WK baanwielrennen, maar dat is nu niet meer zo.”

“Niet alle landen kunnen zich een WK veroorloven, het publiek is niet wat we zouden willen en het aantal landen dat meedoet neemt af”, somt Lappartient op. De UCI heeft dan ook besloten om het zwaartepunt van het baanseizoen te verplaatsen van het voorjaar naar de zomer en het najaar, met het WK in oktober. “Dan doen de beste sprinters mee, maar wellicht ook de duursporters.”

‘UCI Track World League’
Maar wat gaat er nu precies gebeuren met commerciële baanploegen als BEAT, die straks niet meer kunnen deelnemen aan wereldbekermanches? Lappartient probeert de ploegen gerust te stellen. “We komen met een commerciële reeks wedstrijden, iets als de UCI Track World League.”

“Dit zal een kort format worden wat live op televisie te zien is. Er zullen overal volle stadions zijn. Wij denken dat dit wielrenners meer kansen geeft om hun brood te verdienen met de sport. Maar ook om het baanwielrennen wereldwijd te laten groeien.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.