UCI wil hervorming van de wielersport bespreken met stakeholders
Ter Illustratie - foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 6 februari 2026 om 09:58

UCI wil hervorming van de wielersport bespreken met stakeholders

De laatste jaren is de houdbaarheid van het huidige wielrennen, met name het economisch model, steeds vaker onderwerp van discussie. De UCI is inmiddels ook overtuigd van de noodzaak van hervormingen en wil daarbij graag belanghebbenden betrekken.

Het onderwerp werd besproken tijdens een bijeenkomst van het Management Comité van de UCI tijdens het WK veldrijden in Hulst. “De evolutie van het professionele wegwielrennen, in het bijzonder zijn economisch model, stond ook op de agenda. De leden van het UCI Management Comité benadrukten het belang van het voeren van de discussie over hervorming van de wielersport met relevante belanghebbenden”, klonk het in een statement op de site van de wielerbond.

“Om dit doel te bereiken zal de UCI de komende dagen betrokken partijen raadplegen en uitnodigen om hun visie voor de toekomst te komen geven. Deze uitnodiging geldt voor zowel alle wielerorganisaties (CPA, AIGCP, AIOCC) als individuele belanghebbenden. We zullen hen vragen naar hun verwachtingen en voorstellen met betrekking tot de evolutie van het huidige organisatiemodel.”

“Na het ontvangen van feedback van belanghebbenden zal de UCI discussies voeren met deze actoren en alle partners die noodzakelijk zijn voor het slagen van dit project. Allen samen en verenigd, onder de autoriteit van de UCI, kan een aantrekkelijker model voor alle belanghebbenden worden ontwikkeld”, wordt er benadrukt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.