‘UCI wil topcrossen bundelen in nieuw klassement’
Foto: Sportfoto.nl / Orange Pictures
donderdag 11 januari 2018 om 10:28

‘UCI wil topcrossen bundelen in nieuw klassement’

De UCI werkt achter de schermen aan een grondige hervorming van de veldritkalender. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Volgens de Belgische krant wil de internationale wielerunie met de introductie van een nieuw regelmatigheidsklassement meer duidelijkheid creëren.

“In de huidige Belgische kalender zien de fans door de bomen het bos niet meer”, legt veldritcoördinator Peter Van den Abeele uit. “Welke wedstrijd behoort tot welk klassement?” Feit is: Wout van Aert en Mathieu van der Poel crossen zowat elke week tegen elkaar. En de veldritfan weet niet meer of hij op tv naar een wedstrijd van de DVV Trofee of naar een Wereldbekermanche kijkt.”

Begin februari komen alle betrokkenen bij elkaar. Daarbij wordt de optie tot het creeëren van een regelmatigheidscriterium van 20-25 wedstrijden besproken. Het nieuwe klassement moet een mix van de huidige Wereldbeker, Superprestige en een aantal andere topcrossen worden. “Dat het landschap zal veranderen, staat vast. Hoe ingrijpend? Misschien is het wel opportuun om in één keer een grondige hervorming door te voeren, in plaats van die te spreiden over een paar jaar”, geeft Van den Abeele aan.

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
11 januari 2018 10:38
Zo moeilijk is het toch niet? Over het algemeen zeggen ze erbij tot welk klassement een wedstrijd behoort...
Als je bang dat de wereldbeker weggeconcureerd wordt door die andere klassementen, dan moet je dat gewoon zeggen...
11 januari 2018 10:53
In de Wereldbeker zijn veruit de meeste UCI-punten te verdienen, die blijft dus altijd het interessants voor renners. Het probleem is dat 'het Belgische peloton' zo enorm veel wedstrijden heeft dat vrijwel niemand naar crossen in Zwitserland, Frankrijk of Spanje gaat met mooiere parcoursen dan veel Belgische parkcrossjes. De enige manier om renners naar die wedstrijden te krijgen en dus te internationaliseren is wellicht zo'n Champions League.
11 januari 2018 11:18
Imbatido, punt is alleen dat veldrijden toch wel een sport is waar publiek bij hoort. En daarvoor moet je toch echt in Belgie zijn, dan is het toch logisch om daar te starten? In Zwitserland zijn we weer in de weer met mountainbiken, prima toch? Ieder land heeft zijn eigen focus sporten die vooral lokaal beoefend worden. In NL is dat hockey, korfbal en schaatsen, in Engeland rugby, in VS honkbal, basketbal, enz. Je kan het rijtje zelf ook maken.
Ik begrijp die focus op internationalisatie niet zo, waarom moet de hele wereld veldrijden leuk gaan vinden?
11 januari 2018 11:33
@Thailand

Omdat dit ooit niet zo was. Veldrijden is vooral een Vlaamse gelegenheid geworden door de jaren heen , daarvoor was het Europees. Het niveau is dermate gestegen, dat buitenlanders gewoon weggeconcureerd worden.

Veldrijden was Europees en het zou mooier zijn moest het ook terug Europees kunnen worden ipv België vs Nederland. Dit zou ook een stap zijn (eventueel) naar toetreding tot Olympische Spelen. Een zeer nobel doel dus van de UCI.
11 januari 2018 11:35
Laten ze van alle crossen gewoon één wereldbeker klassement maken net als bij het wielrennen, waar grote koersen zoals LBL, MS, RvV, etc..., meer punten krijgen.
Al die klassementen bij het crossen is voor 95% van de renners helemaal niet interessant.
11 januari 2018 11:37
Deze veldritfan weet wel degelijk naar wat voor klassementskoers hij kijkt en als hij het niet weet vertellen de (Belgische) commentatoren het wel. Of het soort klassement iets uitmaakt is een andere vraag. Maat één klassement over een groter aantal wedstrijden lijkt me wel wat.
11 januari 2018 11:41
@west
Maar ken je ook van elk klassement de puntenverdeling en de tussenstand, hoeveel wedstrijden er al gereden zijn en hoeveel er nog komen? Welke zender toont welke crossen? Dan heb je nog de legendarische en geliefde Brico-crossen, de Soudal-crossen, de klassementsloze crossen... Ik volg die klassementen totaal niet meer. Voor mij is het nutteloos dat je op quasi identieke parcours, met quasi identieke deelnemersvelden voor verschillende klassementen gaat rijden. Eén groot klassement is gewoon logisch. Een beetje alsof je een Eredivisie hebt, en er komen plots nog twee sponsors die elk een nieuwe competitie oprichten met dezelfde ploegen: wat is het nut daarvan?
11 januari 2018 11:52
@Thailand: Er was een paar jaar terug een Wereldbeker in Groot-Brittanië, enorm veel publiek. Helaas nog geen vervolg gekregen. In Zwitserland doet de EKZ CrossTour het heel goed, prachtige parcoursen, behoorlijk goede startvelden, en ook aardig wat publiek. In Spanje wordt ook nog altijd veel gecrosst op de UCI kalender.

Maar ik denk ook vooral aan Europese internationalisatie. De uitslagen in Wereldbekers bij de junioren en beloften zijn behoorlijk internationaal, maar voor die renners is er weinig perspectief als ze elite worden. Dat is eigenlijk alleen voor Belgen weggelegd, en de betere renners die door Belgische ploegen worden opgepikt. Daarom zou het goed zijn als meer landen betrokken blijven en er ook in die landen grote wedstrijden zijn.

Daarnaast zie je ook dat de publieke belangstelling in België wat terugloopt. Maar wat wil je als alles op TV komt, en er 35 crossen per jaar zijn. Als er wat minder crossen zouden zijn in België zou zich dat ook al oplossen. Waar ze crossen maakt mij ook echt niet uit. Ik zie ze liever in een mooi decor in Eschenbach, met mooie passages, klimmen en afdalingen, dan in een suf en snel parkje door een speeltuin in Hasselt.
11 januari 2018 12:32
Je moet ook gewoon weten waar je moet kijken voor dit soort informatie. Een liefhebber doet daar misschien wat meer moeite voor.

Dus bij dezen:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/veldrijden/1.2773960

Hiermee weet je altijd wanneer, waar, waarom, wie, etc.
11 januari 2018 12:59
Beste maatregel om het crossen weer interessant te krijgen is een startverbod voor Poel en Aert. Ligt alles weer open. Drie verschillende winnaars in de klassementen, noem maar op.
11 januari 2018 13:03
Een nieuw klassement? Ik zie Meer in een hervorming van de kalender waar de kwaliteiten Het van de kwantiteit wint. Belgie moet een paar belangrijk weekeindes opgeven om crosses in Engeland, Frankrijk, Nederland, (denemarken) en Duitsland een volwaardige plek te geven. In die landen waar nu een potentieele interesse bestaat moeten een paar locale crosses om de daar te organiseren werelbekers heen geprogrammeerd worden. (Zoals de wereldbeker van Zeven, daar had de wedstrijd in Gieten tegen aan geprogrammeerd moeten worden, te samen Met nog een aantal Noordelijke crossen in de week voor de WB van Zeven (te samen een ‘noordelijke cross competitie) (dit procede moet dan in de andere landen herhaalt (UK) worden, Belgiesche organisatoren kunnen hier te samen Met locale verenigingen wellicht goed aan verdienen en zeker in de UK zijn ze dol op Belgisch wielrennen en worden er voor de jeugd al veel wedstrijden georganiseert)

Wellicht als men naar een dergelijke model wilt kijken, is het omvormen van de kalender misschien interessant om periode klassementen in te voeren... (sept-okt-klassement - November klassement - december klassement en een January-februari klassement. Op die manier kan je lokaal en periodiek crossen clusteren)
Daarna, na +2 weekeindes zonder cross in belgie is de locale cross-honger weer aanwezig en komt Het belgische publiek weer in grote te getalen. Ook kunnen er kleiner, niet TV crossen geprogrammeerd worden in Belgie om de mindere belgische renners tegemoet te komen.
11 januari 2018 13:21
@werner
Het nut van meerdere klassementen is, dat meerdere sponsors geld in een sport pompen.... Een superprestige is net zo kansloos als een bergtrui, maar het houdt de sport wel economisch haalbaar.
11 januari 2018 15:22
waarom behoren niet gewoon alle crossen tot één klassement? zorgt voor meer duidelijkheid en dan is er ook iedere week een top deelnemersveld aan de start in plaats van dat de top crossers 2 a 3 keer crossseizoen op stage gaan.
11 januari 2018 18:16
Een World Tour klassement voor veldrijden dus.
11 januari 2018 18:58
@jordy, dat bestaat al, de UCI Ranking
11 januari 2018 19:35
@thorsen
Voor de UCI-ranking tellen soms meer dan 5 crossen per dag mee, ik denk niet dat Jordy daar naar toe wil.
11 januari 2018 22:27
De andere reden voor de regionalisering van de cross tussen de Maas en de Vlaams-Waalse grens is dat mountainbiken olympisch is. Dus gaat iedere goede Zwitser/Tsjech/Duitser/Italiaan/Amerikaan op pad met een fiets met breed stuur.

De DDV trofee mag van mij per direct ingeruild worden voor een Pan-Europees wereldbekerprogramma, van de Pyreneeën tot Oost-Slowakije. De Superprestige is traditie en zou ik handhaven.
11 januari 2018 22:37
De puntenverdeling klopt niet, de verhouding tussen punten voor WB-wedstrijden en andere wedstrijden is compleet scheefgetrokken. Internationaliseren ok, maar in Italie, Frankrijk of Zwitserland komen enkele 10-tallen toeschouwers naar de wedstrijd kijken, in Belgie komen soms 10-duizend toeschouwers naar een wedstrijd. En die WB wedstrijden in Zeven (Duitsland) en Bogense (Den) teren op een Belgische organisatie en 90% van de toeschouwers ter plaatse zijn Vlamingen.
11 januari 2018 23:10
@ Knightbiker: volgens mij willen ze het overzichtelijker maken, niet nog complexer.
11 januari 2018 23:19
@West superprestige leeft juist ontzettend. De enige vergelijking door de jaren heen van de grootste kampioenen. Bestaat al veel langer dan de wereldbeker en heeft niet van die rare fratsen op plekken waar kennelijk niemand op de cross te wachten zit.
Op zich vind ik de verloren cross gebieden terug veroveren een leuk idee. Maar als iedereen mtbt en er geen publiek is is dat ton onhaalbaar. Focus dan op plekken als uk en us waar ze met wat meer show er wat van maken en er ook echt mensen komen.
12 januari 2018 04:47
Zo een gecombineerd klassement, Mathieu zal met een straatlengte voor staan
12 januari 2018 12:38
Ik geef persoonlijk niks om al die verschillende klassementen.
Door de wildgroei bekijk ik alle wedstrijden als een individuele wedstrijd.

Alles terugschalen naar 1 klassement zou voor mij interessanter zijn.
En waarom niet een paar individuele 1-daagse "klassiekers"? Voor mijn part 4 in 1 seizoen op 4 verschillende terreinen en 1,5 uur lang.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.