Uitblijven wildcards grote rondes beroert ProTeams: “Niet kunnen starten, zou een ramp zijn”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
dinsdag 11 februari 2025 om 08:05

Uitblijven wildcards grote rondes beroert ProTeams: “Niet kunnen starten, zou een ramp zijn”

Interview De wildcards voor alle grote rondes in 2025 liggen nog altijd open, en dat is niet toevallig. Met de stevige versterkingen van de Zwitserse ProTeams Tudor en Q36.5, hebben vaste waarden als TotalEnergies, Uno-X Mobility en de kleinere Italiaanse en Spaanse ProTeams er twee serieuze concurrenten bijgekregen voor de twee vrije plekjes in Giro, Tour en Vuelta. Strijd verzekerd!

Meer nog, nooit eerder lag de verdeling van de wildcards zo gevoelig. Dat merkte WielerFlits bij een rondvraag bij de ploegleiders van de vier grootste kanshebbers op de wildcards voor de grote rondes. De belangen zijn immers zeer groot en geen enkel team wil uit de boot vallen.

Op welke wildcards mikken jullie en hoe groot is het vertrouwen dat jullie die gaan binnenhalen?

Thibaut Macé (TotalEnergies): “We gaan alleen voor de Tour. Daar hebben we vorig jaar toch bewezen dat we het waard zijn om te mogen deelnemen. We hebben een prachtige ritzege geboekt en een tweede plaats gepakt met Matteo Vercher. Sportief gezien hebben we er ons maximale uitgehaald, zoals elk jaar in de Tour. Dat willen we graag opnieuw doen. We hebben in ieder geval de capaciteiten.”

Christian Andersen (Uno-X Mobility): “De Tour is absoluut onze hoofdprioriteit, maar we staan voor alles open. ASO was na de vorige twee edities telkens blij met onze deelname, kregen we achteraf te horen. In de gesprekken met de organisatie zijn er alleen maar ‘good vibes’. Alleen, echt zekerheid heb je nooit. We doen onze voorbereiding met de achterliggende gedachten om honderd procent klaar te zijn voor de Tour.”

Sylvain Blanquefort (Tudor): “We wachten af, zoals iedereen. We verwachten dat we er sowieso eentje gaan hebben, maar we moeten respect hebben voor de beslissing van de organisatoren. We hadden al een goede start van het seizoen. Het was belangrijk om ons meteen te tonen en we hopen dat het helpt. We zijn zowel voor de Tour als de Giro nog altijd in de running.”

Alexandre Sans Vega (Q36.5): “Als ik echt eerlijk ben, kijken we momenteel vooral naar de Giro d’Italia en Vuelta a España. De Tour gaat heel moeilijk worden voor ons, maar in die andere twee rondes hebben we grotere hoop.”

Turgis won voor TotalEnergies een Tourrit – foto: Cor Vos

Waarom zouden de organisatoren specifiek voor jullie ploeg moeten kiezen?

TotalEnergies: “Onze troef is continuïteit. Je mag niet vergeten dat we een historie met de Tour hebben. Niet alleen qua uitslagen, maar ook qua aanvalslust hebben we ons bewezen. We animeren de koers, we gaan ervoor. We spelen in op de wil van het publiek en creëren zo toch meer aandacht voor de activiteit. In ritten dat niemand ervoor wilde gaan, deden wij dat wel. Sportief zijn we ook stappen vooruit blijven zetten met die ritzege van Anthony Turgis als hoogtepunt.”

Uno-X Mobility: “We hebben bewezen dat we goed genoeg waren om erbij te zijn. We hebben ons uiterste best gedaan en zijn de hele Tour ‘in the game’ geweest. Zeker vorig jaar vond ik dat we nog een stap hebben gemaakt, en dat moet ook dit jaar lukken. Ik vind dat we het verdienen, maar ik kan niet zeggen dat andere ploegen het niet verdienen.”

Tudor: “Door onze manier van koersen. We nemen onze verantwoordelijkheid als we aan een wedstrijd deelnemen. We zijn een ploeg met eenheid en ambitie. We hebben goede renners nieuw in de ploeg die ons gaan helpen om ons op de kaart te zetten. Die mix kan ons helpen, maar Uno-X heeft dan weer een mooi project. Julian Alaphilippe en Marc Hirschi zijn heel populair en maken ook deel uit van de strategie.”

Q36.5: “We hebben op korte tijd aan geloofwaardigheid gewonnen en hebben bewezen dat we goed gestructureerd zijn. Bovendien zijn we een ploeg die je op alle terreinen zal zien. Voor de sprint hebben we Matteo Moschetti, voor het algemeen klassement Tom Pidcock, en dan zijn er nog veel sterke renners voor de dagen in ontsnappingen. Ook David De La Cruz heeft al drie keer top 10 in de Vuelta gereden en Daniel Howson is een vaste waarde. We zijn echt wel meer dan Team-Pidcock alleen.”

Georg Lindacher

Tom Pidcock is de nieuwe troef van Q36.5 – foto: Cor Vos

Wat zou een niet-deelname aan de Tour voor jullie ploeg betekenen?

TotalEnergies: “We zijn een Franse ploeg. We hebben Franse sponsors. Voor de Fransen is de Tour één van die twee à drie topevenementen in de wereld waar we alles voor laten vallen, samen met het WK voetbal en de Olympische Spelen. Alle renners, ploegen en sponsors willen daar deel van uitmaken. Als dat niet lukt, is dat voor ons een ramp.”

Uno-X Mobility: “De Tour de France is de nummer één wedstrijd ter wereld, daar twijfel ik geen seconde aan. Er komt geen enkele andere wedstrijd in de buurt qua aandacht wereldwijd. Dat zegt genoeg, zeker?”

Tudor: “We hebben enkele van de grootste renners ter wereld in onze rangen met Alaphilippe en Hirschi. Die jongens willen gewoon aan de start staan van die grote rondes, en we moeten als ploeg bewijzen dat we hen kunnen geven wat ze willen door hen aan de start te brengen. Daarnaast is de Tour voor onze partners een wereldwijde vitrine waar je hen in kunt zetten, die je niet wilt missen.”

Q36.5: “We hebben grote bedrijven als partners. Als we hen niet naar een grote ronde brengen, met als hoogst haalbare de Tour, dan is het al het derde jaar op rij dat we hen moeten teleurstellen. Gaandeweg kunnen ze zo de interesse verliezen om nog geld te investeren. Grote rondes hebben nu eenmaal de grootste impact op televisie en zorgen voor de meeste aandacht. Het is dus cruciaal om daar te zijn.”

Blijft het aanvallende Uno-X Mobility overeind? – foto: Cor Vos

Moet de UCI de optie overwegen om extra wildcards toe te laten?

TotalEnergies: “Dat is geen vraag die in mijn hoofd zit, eerlijk gezegd. Ik vermoed wel dat het zulke debatten zijn die de grote organisatoren met de UCI aan het voeren zijn, maar wij als ploeg zitten in de positie dat we moeten afwachten. Ik vind vooral dat ze sneller moeten handelen. Hoe kunnen ploegen zich anders optimaal voorbereiden?”

Uno-X Mobility: “Er zijn veel ploegen die de kwaliteiten hebben om in de Tour te starten, maar ik snap ook dat er ergens een limiet moet zijn. Anders gaan de teams blijven vragen om extra ploegen toe te voegen en eindig je met veertig of vijftig ploegen. Dat levert grote veiligheidsproblemen op, waar wij niet mee kunnen leven. Ik ben vooral benieuwd naar het nieuwe systeem vanaf 2026. Ik heb geruchten gehoord dat er serieuze veranderingen op til zijn.”

Tudor: “Ja. Alleen al voor de business van het wielrennen. Voor de ploegen en hun sponsors zou dat een goede zaak zijn, en dat maakt het aanlokkelijker voor sponsors om in de ploegen en het wielrennen te investeren. Maar de UCI beslist.”

Q36.5: “Natuurlijk. Dat kan een goede opportuniteit openen voor drie ploegen. Ook voor organisatoren is het minder stressvol om beslissingen te nemen. Het is een complexe situatie, we begrijpen dat. Maar men moet niet zeggen dat het een veligheidsissue is met één extra team. In hectische wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix rijden zelfs meer teams mee. Waarom kan dat niet in een grote ronde?”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.