Uitzending over fietsmotortjes zet vraagtekens bij Sky
foto: Sirotti
maandag 30 januari 2017 om 09:04

Uitzending over fietsmotortjes zet vraagtekens bij Sky

In de groots aangekondigde reportage over fietsmotortjes van 60 minutes zijn nieuwe vermoedens en aannames geuit over mechanische fraude. In de uitzending worden onder meer vraagtekens geplaatst bij zwaardere tijdritfietsen van Sky in de Tour de France van 2015.

In de uitzending is oud-wielrenner Istvan Varjas veelvuldig aan het woord. Hij is de uitvinder van de motortjes en denkt dat zijn producten gebruikt zijn in wielerwedstrijden. “Ik vermoed dat professionele renners mijn motortjes gebruiken”, zegt Varjas in het Amerikaanse programma.

De Hongaar fabriceerde motortjes die in de as van een fiets of wiel geruisloos voor extra vermogen zorgen. Een vroegere versie van zo’n motortje zegt hij in 1998 voor tien jaar exclusief te hebben verkocht aan een onbekende koper voor twee miljoen euro. “Iemand kwam naar me toe en zei ‘Geef me die fiets en je leven zal beter zijn’. En dat is gebeurd.”

Later zou hij ook geprepareerde fietsen hebben geleverd aan dopingarts Michele Ferrari. Varjas bestrijdt ooit een gemotoriseerde fiets direct aan wielrenners te hebben verkocht. “Maar als een grootvader bij mij een fiets koopt en het aan zijn kleinkind geeft die wielrenner is, dan is dat niet mijn probleem.”

Tour de France
Jean-Pierre Verdy, een oud-medewerker van het Franse anti-doping agentschap, vermoedt dat er tijdens de Tour de France motortjes zijn gebruikt. “De laatste drie à vier jaar is er mechanische doping gebruikt in de Tour, is mij verteld. Mijn informanten in het peloton zeggen dat er in de Tour van 2015 zo’n twaalf renners gebruik hebben gemaakt van een motortje.”

Volgens 60 Minutes zijn bij de start van de tijdriten in de Tour van 2015 alle fietsen gewogen. De Franse politie heeft 60 Minutes verteld dat alleen de fietsen van één team (Sky) zwaarder wogen dan die van de andere ploegen. Een woordvoerder van de ploeg laat aan het programma weten dat het extra gewicht (800 gram) te verklaren is vanwege aerodynamica, dat de ploeg nooit mechanische fraude heeft gepleegd en dat de fietsen vooraf door de UCI zijn gecontroleerd en goedgekeurd.

Een anonieme bron heeft aan 60 Minutes laten weten dat de UCI de Franse autoriteiten ervan weerhouden hebben wielen afzonderlijk van de fiets te wegen om uit te zoeken of ze geprepareerd waren.

In de uitzending werden ook opnieuw vraagtekens geplaatst bij de beelden van een spinnend wiel van Ryder Hesjedal en de versnellingen van Fabian Cancellara in de klassiekers van 2010.

RIDE Magazine
71 Reacties
Sorteer op:
30 januari 2017 09:10
Twee keer niets dus...
30 januari 2017 09:12
Vanavond maar eens de docu kijken, maar ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat uitpakken. het goede van die hongaar is dat hij ook (iig ten dele) verteld hoe je de valsspelers het beste kan pakken.
30 januari 2017 09:15
Dus al met al weten we nog niets en is het toch maar gewoon weer vingertjes wijzen.
30 januari 2017 09:16
Dit is echt niks waard, geen bewijzen en geen namen... als die informant echt dingen weet moet hij gewoon zeggen wat hij weet. Nu weten we enkel de speculaties
30 januari 2017 09:18
Directe namen nee, meer info over hoe mechanische doping werkt en getraceerd kan worden wel. De rest is idd wat gossiping wat niet direct verifierbaar is.
30 januari 2017 09:26
"Ik vermoed dat professionele renners mijn motortjes gebruiken",
Ja nogal logisch he dat hij dat denkt. Zou toch zielig zijn als je iets uitvindt en niemand gebruikt het of heeft er belangstelling voor. Kortom dit was een leuk PR verhaaltje van de heer Varjas om zijn uitvinding onder de aandacht te krijgen.
30 januari 2017 09:28
Opgeklopt verhaal. Er is vast wel wat aan de hand, maar dit is toch weer nieuwswaarde nul. Meneer Varjas heeft waarschijnlijk zijn bankrekening weer flink mogen bijvullen.
30 januari 2017 09:30
zeer flauwe info waarmee ze naar buiten komen. En dan even Sky vermelden om toch de indruk te geven iets interessants te zeggen. Zoveel moeite doen ze trouwens niet bij Sky om het gewicht van hun fietsen te verbergen.
30 januari 2017 09:31
pff wat een verhaal van niks. Echt een openbaring zeg, er wordt geen renner genoemd, alleen Sky wordt impliciet beschuldigd zoals zo vaak.

Leuk bedacht allemaal hoor, maar dit is zo een theoretisch benadering. Leuk voor wat meer inzicht maar voor de rest is het totale speculatie. Hamilton zegt na het testen dat dit een verschil zou kunnen maken en dat hij inziet hoe ploegen dit zouden kunnen gebruiken. 800 gram extra bij de TTT in de fietsen van Sky en dit linken aan motortjes is wel erg één kant op redeneren. Ik kan hier weinig mee...
30 januari 2017 09:34
Niks nieuws. Alleen maar oude verdachtmakingen zonder iets van echt nieuw materiaal. Zo kan ik ook een docje vullen
30 januari 2017 09:36
Ik wil nog wel wat olie op het vuur gooien: In het peloton zijn er veel jongens die er vanuit gaan dat sowieso Cancellara gebruik heeft gemaakt van een motortje. Zijn persoonlijke mechanieker kreeg jarenlang een absurd hoog salaris, gedroeg zich arrogant en niemand mocht in de buurt komen van zijn fiets. Over o.a. Contador en nog een paar renners gaan dezelfde verhalen.
30 januari 2017 09:46
Niks dus, om dan nog te zwijgen over het belachelijke spinnend wiel van Hesjedal. Komkommertijd.
30 januari 2017 09:46
Geef toe, we weten hiermee niks meer. H-e-l-e-m-a-a-l niks.

Dus namen noemen heeft ook volstrekt geen zin.
30 januari 2017 09:48
Als ik naar de reacties kijk lijken we nog steeds de kopmin het zand te steken. Dat deden we jaren geleden ook n.a.v. doping verhalen, Ik volg de wielersport nu al meer dan 30 jaar maar ben een stukje voorzichtiger als ik mij sport verdedig. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen. Wellicht zijn er een aantal renners het komende seizoen een stuk minder dan voorheen.
30 januari 2017 09:49
Toch een knap staaltje techniek zo een motortje, en gelukkig geeft het geen co2 uitstoot!
30 januari 2017 09:52
@jaap eden
A: wie zijn die veel jongens? namen!
B: als Cancellara bij de OS tijdrit is gecontroleerd dan heeft hij gewoon de capaciteiten. verder is doping waarschijnlijker dan dit.
30 januari 2017 09:52
Toch is het enorm belangrijk dat dit soort docu's worden gemaakt. Ik begrijp dat het vervelend is dat er geen directe bewijzen zijn. Dat hadden we natuurlijk graag willen horen. Maar dit bewijzen is enorm lastig, helaas. Wat wel heel goed hieraan is, dat er aandacht voor is. Dat maakt de drempel om het toch wederom te gebruiken hoger.

En degene die hier nu lopen te zeiken, doe niet zo naïef, natuurlijk is dit gebruikt! En ja, dat maakt sommige nu eenmaal meer verdacht dan andere. Maar doe lekker of het niet bestaat, leef lekker verder in je droom wereld!
30 januari 2017 09:52
@ Madone E: ik zeg ook niet dat er niks aan de hand is. Alleen met de info van nu kun je simpelweg niks. Behalve weer alles en iedereen verdacht maken die iets harder reed dan de rest.
30 januari 2017 09:53
Een scheet in een fles, zoals verwacht.
30 januari 2017 09:54
@Jaap Eden onzin. Bij de start van de Tour in Luik, 2012, stond de fiets van Cancellara gewoon lang onbewaakt. Het viel mij en enkele andere omstanders op dat er een plaatje met Tony M op gemonteerd was. In eerste instantie ging de link naar Tony Martin (motivatie?) Navraag leerde dat het ging om Tony Montana, een held van Cancellara. Maar er hing geen enkele geheimzinnigheid omheen.

Over de docu: Niks nieuws. Alleen een hoop vage vermoedens en beschuldigingen en motormaker die wat aandacht trekt.
30 januari 2017 09:56
Dus nog minder dan een scheet in een fles
30 januari 2017 09:56
In de Tour van 2014 hebben ze in ieder geval geen motortje gebruikt in de tijdrit naar Perigueux want toen reden alle Sky renners opvallend slecht.
Dat wiel van Hesjedal vind ik ook niet zo duidelijk; waarom zou hij het motortje aanzetten in de afdaling? Heb je alleen maar last van.
Ik heb veel meer vraagtekens bij Cobo in de gewonnen Vuelta en Visconti die ritten in de Giro wint en daarna na het gewonnen NK wordt beschuldigd van een motortje door een ploegleider.
Ook Andy Schleck in LBL vind ik verdacht en ook daarover heeft een collega renner (Laurent Roux dacht ik) dat er heel spastisch met de fietsen van de Schlecks en Cancellara werd omgegaan door Saxo bank.
De wielwissel van Contador met Basso in de Giro waar ook Cipo over schreef is wel het meest absurde en duidelijke voorbeeld van iets dat niet klopt.
En er is ook een verhaal uit de Tour dat zo'n motorleverancier gewaarschuwd werd door iemand van de UCI om niet langs te komen vanwege controles etc etc?
Bovendien geloof ik niet dat Ferrari hele fietsen koopt als zijn klanten allemaal op gesponsorde fietsen rijden. Zou opvallend zijn als heel Astana op Specialized rijdt en Gasparotto in de Amstel ineens op een DeRosa van 9kg.
30 januari 2017 10:05
Het nadeel van het hele Armstrong-gebeuren is dat we nu elk verhaal serieus dienen te nemen.

Ja, het kan. Is er overtuigend bewijs voor? Nee.
30 januari 2017 10:10
nepnieuws
30 januari 2017 10:21
Op zich vind ik het volgende stukje van cyclingnews wel opvallend:

"While with Varjus in Hungary, Whitaker described that during a car ride Ferrari called the Hungarian about a delivery of motorized bikes. Varjus suggested Ferrai has been a client for the last three years. When contacted by CBS, Ferrari reportedly denied that he had bought bikes from Varjus but said he has tested one of the bikes."

Het is in ieder geval een issue binnen de louche figuren rondom het wielrennen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.