Valverde over Operación Puerto: “Mensen die ernaar vragen, zijn onwetend”
foto: Sirotti
donderdag 11 oktober 2018 om 14:32

Valverde over Operación Puerto: “Mensen die ernaar vragen, zijn onwetend”

Alejandro Valverde kan naar eigen zeggen niks met de vragen die worden opgeworpen, nadat de Spanjaard zich kroonde tot wereldkampioen. De Murciaan – die geschorst is geweest vanwege zijn betrokkenheid bij Operación Puerto – wil niet ingaan op deze zwarte bladzijde uit zijn carrière. “Mensen die ernaar vragen, zijn onwetend”, zo laat hij weten aan Cyclingnews.

Het feit dat een voormalig dopingzondaar de nieuwe wereldkampioen is, kan niet bij iedereen op goedkeuring rekenen. Valverde werd in 2010 geschorst vanwege zijn banden met dopingarts Eufemiano Fuentes, de grote spil in Operación Puerto. Hij maakte na een tweejarige schorsing zijn comeback bij Movistar.

“Ik hoor er geen vragen over te krijgen”
Sindsdien is de Spanjaard weer uitermate succesvol. Zo won hij naast zijn eerste wereldtitel ook tweemaal Luik-Bastenaken-Luik en liefst vier keer de Waalse Pijl. De 38-jarige renner weigert echter terug te kijken op zijn veelbesproken schorsing. “Ik hoor geen vragen te krijgen over Operación Puerto”, is zijn duidelijke mening.

“Ik wil er niet eens over praten”, aldus Valverde. “Ik geloof dat ik sinds mijn schorsing heb laten zien wie ik ben. Wie me vraagt naar Operación Puerto, is onwetend. Het geheim van mijn successen is mijn liefde voor de fiets. Daarnaast heb ik talent. Het is iets waarmee je bent geboren, je kunt het je niet aanleren.”

“Ik hou heel erg van de Ronde van Lombardije”
Valverde deed zijn uitspraken na afloop van Milaan-Turijn, waar hij na een zeer aanvallende koers als derde eindigde. “Ik voelde me zeer goed. In de finale waren Thibaut Pinot en Miguel Ángel López gewoon sterker. Natuurlijk had ik graag willen winnen, maar ik heb teveel energie verspild op de voorlaatste klim. Maar ik ben tevreden met deze derde plaats.”

Zijn optreden in de semiklassieker biedt wel perspectief voor de Ronde van Lombardije van aanstaande zaterdag. Een klassieker die Valverde nog nooit heeft gewonnen, ondanks legio ereplaatsen. “Ik hou heel erg van Lombardije. Ik ben altijd dichtbij de zege, maar ik heb nog nooit weten te winnen.”

RIDE Magazine
124 Reacties
Sorteer op:
11 oktober 2018 14:36
Lekker topic als je volgens de regels in je reactie niet over doping mag beginnen. Ik zwijg dus ook maar.
11 oktober 2018 14:36
"Ik hoor er geen vragen over te krijgen" Er is ooit ook zo eens een arrogante Amerikaan geweest...
11 oktober 2018 14:40
Niet alleen mensen die ernaar vragen zijn onwetend, we zijn allemaal onwetend. verlicht ons o grote Valv. Piti!
11 oktober 2018 14:42
Het was in ieder geval een valsspeler.
Of hij dat nog is weet ik niet. Zou me niet verbazen. Microhoeveelheden e.d.
Zo omzeil je het bloedpaspoort.
Zijn bovenstaande reactie geeft me ook niet veel vertrouwen.
11 oktober 2018 14:43
Dit is de reden waarom ik niet blij ben met hem als wereldkampioen...
11 oktober 2018 14:44
"Mensen die ernaar vragen, zijn onwetend"
Euh, de mensen zijn onwetend omdat je er nog nooit iets over gezegd hebt?
11 oktober 2018 14:46
Lachwekkend bijna. Mochten mensen denken dat dit een gevalletje 'lost in translation' is... Hij heeft dit echt zo uitgesproken.

Dit is ook niet mijn wereldkampioen
11 oktober 2018 15:00
Spanje kent geweldige onderzoekers en bedrijven op het gebied van klinische voeding, veel innovatie dat over 10 jaar pas in de medische wereld gaat gebruikt worden is daar nu al ontwikkeld, wellicht toch snoepen uit de legale medicijnkast
Wie weet, enig chauvinisme is natuurlijk niet vreemd.
11 oktober 2018 15:03
Hahahahahaha

“Mensen die ernaar vragen, zijn onwetend”

“Ik hoor geen vragen te krijgen over Operación Puerto”
“Ik wil er niet eens over praten”

Hahahahahaha lijkt wel Herman Finkers... Hoe zou het nou kunnen dat alle mensen onwetend zijn? Zoiets als: "Ik kan er niet tegen als mensen zeggen dat ik niet tegen kritiek kan."

Aan de andere kant. Hij mag weer rijden na zijn schorsing en zolang er niet bewezen is dat hij nu iets gebruikt kan je er niks van zeggen. Als dopingzondaars na een schorsing niks meer goed kunnen doen, kan je ze net zo goed niet meer laten rijden.
    11 oktober 2018 18:08
    Ik heb geen problemen met herintreders, wel met renners die erover blijven liegen en ontkennen.
    11 oktober 2018 19:57
    HIJ zegt er niks over. Dat is toch iets anders als liegen danwel ontkennen
11 oktober 2018 15:05
Ik ben altijd fan van deze man geweest, maar deze arrogantie gaat mij echt te ver. Niet dat hij er van wakker zal liggen, Adios hombre!
11 oktober 2018 15:11
Is het hele idee van het stellen van een vraag niet dat je onwetend bent en daar iets aan wilt doen? Als we niet onwetend waren, hadden we ook geen vragen gehad. Dus Valverde is boos dat hij vragen krijgt door onwetende mensen, die die vragen juist stellen omdat ze onwetend zijn. Tja, ik snap het in ieder geval niet helemaal meer.
11 oktober 2018 15:11
Ja, is ook onfatsoenlijk om daarnaar te vragen. Informeer liever hoe het is met zijn hond.
11 oktober 2018 15:20
Of dit nu zo'n slimme opmerking is? Ik betwijfel dat!
11 oktober 2018 15:25
Ik weet niet wat hij in het Spaans heeft gezegd, maar 'they're clueless' betekent meer zoiets als 'ze weten niet waar ze over praten'. Hoe het ook zij, de man is natuurlijk wel echt oldschool omerta.
    11 oktober 2018 15:58
    Heel het artikel lijkt weer te zijn vertaald door iemand met een LOI cursus Engels.
    11 oktober 2018 16:09
    Als een halve Brit en halve Nederlander vind ik 'onwetend' een geschikte vertaling voor voor 'clueless'. Het is heel normaal dat woorden worden vertaald naar de beste optie beschikbaar en 'onwetend' is in de context van dit stuk waarschijnlijk de beste optie (of één van de beste opties) beschikbaar.
    11 oktober 2018 18:56
    Ik zou graag horen wat hij in het spaans zegt... Vertalen is namelijk interpreteren.
    11 oktober 2018 21:59
    “La Operación Puerto es algo sobre lo que no se me debería preguntar. Eso es pasado y ni siquiera quiero hablar de eso. Creo que he demostrado suficientemente quien soy desde entonces.Quien me pregunta sobre la Operación Puerto no tiene ni idea”
    Volgens de sportkrant AS.
    11 oktober 2018 22:30
    Hoezo lijkt het daarop Harry?
    12 oktober 2018 07:35
    Moet je eens het hele artikel lezen op cyclingnews.

    Ik zie het hier wel vaker dat vertaalde artikelen een hele eigen interpretatie krijgen.
    12 oktober 2018 09:11
    Dank je Jacco.

    “La Operación Puerto es algo sobre lo que no se me debería preguntar. Eso es pasado y ni siquiera quiero hablar de eso. Creo que he demostrado suficientemente quien soy desde entonces.Quien me pregunta sobre la Operación Puerto no tiene ni idea”

    "La operacicón puerta is iets waar men mij niet naar zou moeten vragen. Dat is het het verleden en ik wil er niet over praten. Ik denk dat ik voldoende heb laten zien wie ik ben sindsdien. Diegenen die me vragen over O.P. hebben geen idee."

    Dan rest mij toch de vraag, als men geen idee heeft lijkt het me goed als jij, Alejandro, de mensen voorlicht.
    Alhoewel er ook wel wat voor te zeggen is dat het inderdaad het verleden is.
    Of bedoelt hij "ni idea" over wat zij zou zouden moeten vragen aan een kersverse wereldkampioen? Bedoelt hij dat het hele oprakelen ervan zinloos is, omdat we járen verder zijn en iedereen nu wel weet dat in die tijd 98% van de renners EPO etc nam en dat dat nu totaal anders is?
11 oktober 2018 15:28
Als hij dit echt gezegd heeft.

“Ik hoor er geen vragen over te krijgen”

“Ik wil er niet eens over praten”,

Wat een ongelofelijke strontzak.. klap in het gezicht van al z'n fans en sponsoren.

Ik mocht hem al niet maar dat is nu bevestigd!
11 oktober 2018 15:33
Ik was fan van 'm, maar dit gedrag vind ik maar niks.
11 oktober 2018 15:39
Ik ben fan van hem, maar deze opmerkingen vind ik misplaatst en arrogant.
11 oktober 2018 16:00
Er was natuurlijk een heel verdachte situatie rond zijn persoon. Volgens mij is hij nooit letterlijk betrapt op een verboden substantie, maar waren zijn contacten met Fuentes en een bloedzak met de naam van zn hond voldoende voor een schorsing. We gaan er van uit dat hij schuldig was, maar de bewijslast is niet 100%. Hij heeft er zelf altijd ovr gezwegen en dan moet je het niet raar vinden als mensen ernaar blijven vragen.
Wat dan voor hem spreekt is dat hij na de schorsing niet slechter is gaan koersen, maar het niveau nu dus al heel lang weet vast te houden. Zou het dan toch kunnen dat...
    11 oktober 2018 16:03
    Dat hij (net zoals Armstrong, Dekker, Boogerd, etc.) nooit positief heeft getest betekent niet dat hij nooit is betrapt. Die bloedzakken van Fuentes met Valverde's DNA (een belangrijk aspect wat je vergat te vermelden) onder de die onder de naam zijn hond van Valverdewaren opgeslagen tellen natuurlijk gewoon als betrapt zijn. Laten we A.U.B. niet doen alsof er enige twijfel is dat Valverde aan de doping zat...

    "Wat dan voor hem spreekt is dat hij na de schorsing niet slechter is gaan koersen, maar het niveau nu dus al heel lang weet vast te houden. Zou het dan toch kunnen dat…"

    De enige twijfel die er kan zijn is of Valverde nog steeds aan doping zit. Door het gebruik van microdosing kunnen de huidige dopingtests ons daar jammer genoeg geen uitsluitsel over geven. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat hij aan het microdosen is. Zijn prestaties als 38 jarige wielrenner zijn totaal ongeloofwaardig. Zeker aangezien hij beter presteert dan in de jaren waarvan we weten dat hij aan de doping zat.
    11 oktober 2018 20:23
    Voor 2006 was hij 25. Het is heel normaal dat renners na 25 pas op hun top zijn.
    Daarnaast hebben veel mensen al genoemd dat hij 2006 en eerder waarschijnlijk sterkere tegenstanders had doordat die aan de epo waren. Daar ga je niet op in maar je blijft wel ongeloofwaardig herhalen...
11 oktober 2018 16:02
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Piti nog steeds aan de doping zit. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat hij op 38 leeftijd in de vorm van zijn leven is (misschien wel beter dan in de periode waarvan we weten dat hij doping gebruikte). Door microdosing van doping is het onmogelijk om met de huidige dopingtests dopinggebruik te ondekken.

Het feit dat hij nooit positief is getest (zelfs in de periode waarvan we nu weten dat hij doping gebruikte) toont aan dat Valverde door de juiste doctoren is begeleid. Hij zal nu ook de juiste begeleiding hebben bij het microdosing. Ik neem aan dat dit bericht niet wordt verwijderd aangezien het in dit geval geheel on-topic is.
    11 oktober 2018 16:27
    Jaja zo kun je wel meer dingen doortrekken. Rasmussen kwam wel heel plotseling opzetten bij Rabobank, en nu 10 jaar later krijgen ze het bij de opvolger van de ploeg zelfs voor elkaar op een oud schansspringer bijna op het Tour podium te krijgen. Dat moet wel doping zijn!?!?!?

    Armstrong won zo vaak de Tour de France door met een hele sterke klimtrein te rijden. Froome doet eigenlijk precies hetzelfde. Dat moet wel doping zijn!?

    Italianen staan al 100 jaar stijf van de doping. Nibali en Aru wonnen ook grote rondes, dus dat moet ook wel doping zijn.

    Enzovoorts, enzovoorts. Zelf vond ik dit wel een hele interessante visie:
    https://chpt3.com/blogs/journal/i-am-cool-with-this-although-i-need-to-explain-why
    11 oktober 2018 16:30
    Maar ik vergelijk Valverde toch niet met een andere wielrenner? Ik vergelijk Valverde van nu met Valverde tijdens zijn dopingjaren en concludeer dat het wel erg vreemd is dat hij nu als 38 jarige beter presteert... Ik vind het ongeloofwaardig...
    11 oktober 2018 16:37
    Valverde is altijd een megatalent geweest, vanaf de jeugd al. Dus omdat hij als begin 20-er in het doping tijdperk won moeten we ook maar concluderen dat hij 100% zeker (Je durft er immers je handen voor in het vuur te steken) nu aan de doping zit, en dan waarschijnlijk ook al in zijn puberjaren, want toen won hij ook alles al.

    Het is gewoon een hele rare uitspraak dat je er je handen voor in het vuur durft te steken. Alle feiten bewijzen je ongelijk in ieder geval.
    11 oktober 2018 16:39
    Welke feiten? Maar steek lekker je kop in het zand. Het is natuurlijk helemaal geloofwaardig dat Valverde "schoon" als 38 jarige beter presteert dan toen hij aan de doping zat...
    11 oktober 2018 16:42
    Dat wordt straks lastig typen met één hand in het verband. Ik geloof er namelijk niets van dat Valverde zich na zijn schorsing nog met doping heeft ingelaten. Hij is gewoon een uitzonderlijk talent, zoals er elke 10 jaar maar enkele opstaan.
    11 oktober 2018 16:43
    @Marcel1112
    Natuurlijk joh, het is geheel geloofwaardig dat Valverde als 38 jarige "schoon" beter rijdt dan toen hij aan de doping zat... Oh en Dekker heeft nooit positief getest dus zal ook wel niet aan de doping hebben gezeten... https://struisvogeldotorg.files.wordpress.com/2015/02/ostrich__head_in_sand_5.png
    11 oktober 2018 17:01
    @Ghostwriter

    Als ik het op mijzelf projecteer: op mijn 38e ging mijn halfjaarlijkse rondje IJsselmeer me makkelijker af dan op mijn 28e. Dus dat Valverde nu beter rijdt dan ooit verbaast mij niets.
    11 oktober 2018 17:07
    @Marcel1112
    Moet ik je nu echt uitleggen waarom dat een ongelofelijk dom argument is? 1) Je was als 38 jarige waarschijnlijk gewoon fitter. Valverde was toen al topfit en kan als 38 jarige onmogelijk nog fitter zijn. 2) Ik neem aan dat jij toen niet aan de doping zat en Valverde wel. Dus een topfitte Valverde in de twintig met dopinggebruik is minder dan Valverde als 38 jarige zonder doping gebruik... Ga toch fietsen man... Je moet wel heel erg willen geloven in Valverde om je kop zo diep in het zand te steken.
    11 oktober 2018 17:07
    Hij rijdt misschien niet beter, maar heeft tegenstanders die geen / minder doping gebruiken.
    11 oktober 2018 17:08
    Da’s knap, dat Valverde de dopingtesten die alle andere profrenners ook ondergaan kan omzeilen....
    11 oktober 2018 17:10
    @Wielrennertje & Piti19
    Dopingtests zijn heel makkelijk te omzeilen met microdosing. Het wordt veelvuldig gebruikt in de triatlon wereld dus zeer waarschijnlijk ook in het wielrennen. Er is geen enkele reden om te geloven dat het wielrennen nu schoner is dan tien jaar geleden.

    Trouwens lukte het Valverde toch ook om dopingtests te omzeilen in de periode waarvan we nu weten dat hij doping gebruikte? Net als Amstrong, Boogerd, etc., etc..
    11 oktober 2018 17:24
    @Ghostwriter

    Zo'n dom argument is dat niet. Er zijn talloze voorbeelden te noemen van renners die hoe ouder hoe beter worden. Maar we zullen het niet eens worden: jij bent er volledig van overtuigd dat Valverde altijd doping heeft gebruikt en dat nog steeds doet. Ik denk dat het een super getalenteerde renner was en is, een fout heeft begaan om nog beter te worden, en na zijn straf intelligent genoeg is geweest om niet nogmaals in de fout te gaan dus zich verre te houden van doping en te vertrouwen op zijn kunnen (en door harder dan ooit te trainen)
    11 oktober 2018 17:27
    @Marcel1112
    1) Het is wel een dom argument en het ging niet om de fitheid van andere topsporters maar om jouw fitheid. Dat maakte het zo'n dom argument. 2) Noem die talloze voorbeelden dan eens. En kijk dan eens hoeveel daarvan je durft te stellen dat ze niet aan de doping zaten. Daarbij gaat het er niet om dat Valverde beter is geworden namate hij ouder is geworden maar dat hij nu zogenaamd schoon beter is dan toen hij aan de doping zat. Tuurlijk joh...
    11 oktober 2018 17:43
    Ja, Valverde zal vast niet de enige renner zijn die dat zogenoemde ‘micro-dosing’ gebruikt mocht dat inderdaad gedaan worden..
    11 oktober 2018 17:47
    @Wielrennertje
    Inderdaad, je kunt ervan uitgaan dat een behoorlijk percentage van het WT peleton aan microdosing doet. De eerste rapporten over de benefits van microdosing zijn alweer zo'n tien jaar oud en nog steeds is het niet gelukt om een test te ontwikkelen waarbij microdosing kan worden ontdekt. Het peleton weet dus dat ze kunnen microdosen en ermee weg kunnen komen. Ik heb een vriend die als feit weet dat het in de triatlon wereld veel wordt gebruikt en het aantal doctoren wat zowel in het wielrennen als de triatlon actief is is groot.
    11 oktober 2018 17:49
    @Ghostwriter

    Een paar recente voorbeelden: Kruijswijk rijdt dit jaar beter dan ooit tevoren. Mathew Hayman wint Parijs-Roubaix op zijn 38e. Thomas die dit jaar de Tour wint.
    11 oktober 2018 17:51
    @Marcel1112
    Kruijswijk is pas 31 jaar oud, Thomas pas 32 jaar. Van die twee kan je verwachten dat ze nu zo'n beetje aan hun top zitten als ze over 6/7 jaar nog steeds zo goed zijn heb je misschien een punt. Hayman had één goede dag. Zwakke voorbeelden...
    11 oktober 2018 18:26
    @Ghostwriter

    Niks zwaks aan. De één pubert op zijn elfde, de andere pas op zijn 18de. De één heeft zijn midlifecrisis al op zijn 40e terwijl de andere daar pas op zijn 55e of nog later tegenaan loopt. Ik vind het feit dat Valverde op zijn 38e wereldkampioen wordt niet veel opzienbarender dan dat Thomas pas op zijn 32e zijn eerste grote ronde wint.
    11 oktober 2018 18:59
    @Ghostwriter

    Misschien is Valverde in verhouding met zichzelf toen ie nog dopede wel niet beter. Kan best zijn dat ie minder wattages weg trapt nu. Als de rest van het peloton clean is dan is het niet zo gek dat ie er dan alsnog bovenuit steekt, gezien z'n enorme talent en drive.
    Hij stond bij de jeugd ook al bekend om z'n enorme talent, als ouders hoorden dat hij mee kwam doen aan een koers gingen ze vaak met hun kinderen naar een andere koers, omdat ze wisten dat ze hem niet konden verslaan.
    11 oktober 2018 19:32
    @Merlinappa
    Als de rest van het peleton clean is... Jij denkt dat ondanks ze makkelijk op een manier doping kunnen nemen die net tracebaar is (door microdosing) het peleton clear is? Dat lijkt me wel heel naief. Ik denk niet dat het peleton nu cleaner is dan tien jaar geleden. Alleen is het ze nog steeds niet gelukt om een test te ontwikkelen die microdosing van doping kan ontdekken.
    11 oktober 2018 19:38
    @Ghostwriter

    Dus als, zoals jij zegt, een groot deel van het peloton aan micro dosing doet (wat sowieso maar een beperkt effect heeft in verhouding tot normaal gebruik), dan steekt Valverde hier alsnog bovenuit. En gezien doping sowieso maximaal een paar procentjes effect heeft bij zulke topatleten zou Valverde ook als het peloton helemaal clean is tot de top behoren.
    11 oktober 2018 19:54
    @Merlinappa
    Wat wil je daarmee zeggen? Als andere doping gebruiken maakt het minder erg dat Valverde doping gebruikt? Tja, ik ga niet mee in die redenering. BTW, "maximaal een paar procentjes" een "paar procentjes" is enorm in bijna elke individuele sport.
    11 oktober 2018 20:06
    Het is natuurlijk gelul dat valverde nu beter is dan sinds 2007 nadat zn bloedzakken gevonden zijn en bloedpaspoort ingevoerd werd.
    Hij is namelijk al jaren ongeveer even goed en wint al die jaren top klassiekers, week wt rondes en etappes in grote rondes.
    Dat hij nu wereldkampioen is betekent dat het die ene dag zijn kant op viel. Niet dat hij beter is dan al die jaren dat hij lbl of Waalse pijl of tour etappes of kleine klimrondes won tegen alle wereld toppers
    11 oktober 2018 20:11
    Okay, wat jij wil, net zo goed dan. Dat maakt het niet geloofwaardiger. Een 38 jarige "schone" wielrenner die beter is dan toen hij in de twintig was en doping gebruikte... Je moet wel heel erg in de onschuld van Valverde willen geloven om dat niet ongelofelijk ongeloofwaardig te vinden.
    11 oktober 2018 20:57
    @ghostwriter
    Je mist m'n hele punt. Valverde is gewoon vaak een klasse apart, zowel als iedereen doping gebruikt en ook als iedereen clean is (of microdoseert, wat jij wil). Dumoulin bijvoorbeeld ook. elke wedstrijd waar hij start is ie goed. Heeft alleen nog niet de stap gezet naar zo vaak daadwerkelijk winnen.

    Hoe kom je er trouwens bij dat hij beter is dan toen ie 20 was? Lijkt me niet heel gek want met 20 jaar ben je nog lang niet uitgegroeid normaal gesproken. Maar daarnaast, wie zegt dat hij nu meer watt trapt dan toen hij daadwerkelijk aan de doping zat? Dat claim jij de hele tijd maar dat is bullshit. Die data heb jij uberhaupt niet, haha.
    11 oktober 2018 21:31
    Maar niet iedereen gebruikt doping maar Valverde wel (anders was hij niet gestraft). Volgens mij schreef ik in de twintig (20-29). Maar ja blijf lekker geloven dat Valverde schoon is. Net zo leuk als al die mensen die Armstrong maar bleven verdedigen... Kop in zand...
11 oktober 2018 16:02
Hij heeft een misstap begaan en daarvoor geboet. Wat heeft het voor zin na 8 jaar hier weer op terug te komen? Geniet liever van zijn altijd aanvallende rijstijl. Een ander had zijn fiets allang aan de wilgen gehangen; ik vind het van groot karakter tonen dat hij ijzersterk en schoon is teruggekeerd in het peleton, met het wereldkampioenschap als mooie beloning.
    11 oktober 2018 16:14
    Ik kan niet genieten van valsspelers en criminelen. Dat jij dat wel kan is mooi voor jouw. To each their own.
    11 oktober 2018 16:18
    Dan hadden ze hem levenslang moeten schorsen. Iedereen, dus ook Valverde, verdient een tweede kans.
    11 oktober 2018 16:22
    Valverde heeft helemaal geen tweede kans van mij verdient. Hij mag weer actief zijn in het peleton maar dat betekent niet dat ik hem ook een tweede kans moet geven. Iemand die nog steeds de boel bedriegt (door niet toe te geven dat hij aan de doping zat) verdient in mijn ogen helemaal geen tweede kans. Dat jij hem die wel hebt gegeven is iets wat je voor jezelf mag bepalen maar kom A.U.B. niet met onzin als "hij verdient een tweede kans".
    11 oktober 2018 16:30
    Zo aanvallend is het allemaal ook weer niet. Vele grote zeges zijn behaald met een goede sprint. Vooral in de Waalse klassiekers was het vooral wachten op de muur van Huy en de helaas ter ziele gegane finishstraat van Ans.

    Voor de talloze muurtjes van de Vuelta nog maar te zwijgen.
    11 oktober 2018 16:45
    @FDJ

    Dan hebben we de afgelopen jaren toch andere wedstrijden gezien. Zelfs gisteren in Milaan-Turijn was hij de eerste van de grote mannen die in de aanval ging.
    11 oktober 2018 17:17
    @ ghostwriter wat een zielig hoopje mens ben je toch, als je echt ervan uitgaat, dat Valverde een crimineel is en vals speelt. Je hebt geen bewijs voor je statement. Sterker nog, je onderstelt Valverde iets, wat niet aan te tonen is. Mocht hij morgen gepakt worden op vals spel of een criminele actie, d'accord, dan graag verder, maar zijn issue uit het verleden is verleden. Iedereen die leeft volgens de regel 'schuldig tot dat onschuld bewezen is' leeft buiten de regels van onze maatschappij. Wie dat niet kan snappen moet gewoon naar Rusland of China verhuizen, want een dergelijke instelling is bij ons crimineel!
    11 oktober 2018 17:22
    @schlunzi
    Dat Valverde een crimineel is is een feit. Hij heeft namelijk het Spaanse strafrecht geschonden met zijn dopinggebruik (waar hij twee jaar voor is geschorst geweest).

    Of hij nu nog doped (en dus nog steeds criminele activiteiten pleegt) kan ik natuurlijk niet bewijzen maar ga mij niet vertellen dat het geloofwaardig is dat een "schone" 38 jarige Valverde beter is dan een jongere gedopeerde Valverde... Als je je kop nog dieper in het zand steekt kom je in Nieuw Zeeland uit.
    11 oktober 2018 18:36
    @marcel1112 Het gaat er mij om dat hij nog steeds blijft ontkennen en liegen, ik heb geen problemen met renners die na hun straf weer rijden. Ik heb geen bewijzen dat hij nu nog gebruikt dus daar zal ik niets over zeggen. Maar ik heb geen waardering voor een renner die nog steeds zijn kop in het zand steekt, geen reclame voor het wielrennen.
    11 oktober 2018 18:59
    @rahimns

    Ik zie het hem noch ontkennen noch toegeven. Vrij menselijk, denk ik. Ik ben ook niet altijd geneigd al mijn fouten toe te geven. Gebeurd is gebeurd, hij heeft zijn (zware) straf gehad en geaccepteerd. Zand erover en verder gaan lijkt mij.
    11 oktober 2018 19:57
    @ghostwriter
    Op welke bron baseer je je als je stelt dat ten tijde van Operación Puerto (2006) een atleet het Spaanse strafrecht schond als hij of zij doping gebruikte?
    11 oktober 2018 20:09
    @ghostwriter jouw eis van berouw is nu eenmaal geen verplichting. Deal with it.
    Het is natuurlijk prima dat je je eigen moraal erop nahoud. Maar je hoeft niet te doen alsof dat ook de moraal van anderen zou moeten zijn. Jij bent niet beter dan ik, er is geen reden waarom jouw moraal zo belangrijk gemaakt zou moeten zijn.
    11 oktober 2018 20:10
    Op de mening van mensen die iets van het Spaanse strafrecht afweten aangezien ik dat zelf geen kennis van het Spaanse strafrecht heb.
    11 oktober 2018 20:23
    @ghostwriter
    Welke mensen? En dat neem jij klakkeloos aan?
    11 oktober 2018 21:30
    Gezien het feit dat ze advocaten in Spanje zijn wel ja.
    11 oktober 2018 21:34
    En waarom is Valverde dan niet strafrechtelijk vervolgd, volgens die “advocaten in Spanje”?
    11 oktober 2018 22:13
    @ghostwriter Ik denk dat ik, mocht ik in Spanje een juridische kwestie hebben, voor een andere advocaat zou kiezen :).

    https://www.hln.be/sport/meer-sport/doping-in-sport/spanje-keurt-antidopingwet-goed-doping-echter-nog-geen-strafbaar-feit~a6b615c1/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
    11 oktober 2018 22:33
    @ghostwriter
    “Dat Valverde een crimineel is is een feit.”
    Jij noemt jezelf rechtsfilosoof, is het niet? Een persoon die niet strafrechtelijk vervolgd is, toch bestempelen als een crimineel, is dat gangbaar en oorbaar in jouw kringen?
    Als je zelf geen kennis van het Spaanse strafrecht hebt, niet de moeite neemt feiten te checken, waarom bulder je dan zo stellig vanaf de kansel? Of is onwaarheden verkondigen geoorloofd in jouw tocht onder het ware kruis?
    12 oktober 2018 01:19
    Ik vind een renner die doping gebruikt om beter te presteren een valsspeler. Maar een crimineel is echt heel erg overdreven. In de jaren negentig en nog heel wat langer was doping schering en inslag. Om al die renners nou als criminelen te beschouwen...nee.

    Het wordt wel anders wanneer je als een dealer medicijnen / doping gaat verhandelen. Een Rodolfo Massi bijvoorbeeld die de apotheker werd genoemd.
11 oktober 2018 16:03
@Sonsbach

Dan moet ie met verklaringen komen, nu blijft er altijd een zweem over hangen.

Omdat hij geschorst is geweest: Schuldig tot het tegendeel is bewezen.
11 oktober 2018 16:04
Ik geef er niks om dat ik eventueel onwetend ben, hij is en was altijd al een geweldenaar. Heel veel respect voor deze man, meer dan voor degenen met bovenstaande reacties .
11 oktober 2018 16:20
Wanneer zijn ze begonnen met het bloedpaspoort?
Stel hij was bij meting 0 al geprepareerd, dan kan dat toch ook zo blijven?
Herinner me ook een interview met Riccardo Ricco in WielerRevue waar hij het heeft over zijn natuurlijke hoge hematocrietwaarde.
    11 oktober 2018 16:24
    Bloedpaspoorten zijn jammer genoeg totaal niet betrouwbaar doordat microdosing van doping daar niet in te zien is. Bloedpaspoorten kijken naar uitschieters maar als je een microdose aan doping neem zal je nooit zo'n uitschieter krijgen en in de huidige dopingtests is microdosing niet te ontdekken.

    Een vriend van mij (die zijn eigen biochemestry bedrijf heeft opgezet en verkocht voor miljoenen) vertelde me dat hij als een feit weet dat microdosing van doping veel voorkomt in de triatlon wereld. Hij wist niets over andere sporten maar als het veel voorkomt in de triatlon wereld kan je er vergif op nemen dat hetzelfde geld voor het wielrennen (zeker aangezien er veel doctoren zowel in het triatlon als wielrennen actief zijn).
11 oktober 2018 16:48
Ik heb heel weinig met deze instelling. Beetje armoedig en latjes.
11 oktober 2018 16:52
Hij had filosoof moeten worden. Mensen die ergens naar vragen zijn onwetend ergens over. Waterdicht! Jammer dat hij niet de ballen heeft om ons wat wetender te maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.