Valverde wint Luik-Bastenaken-Luik voor vierde keer
Alejandro Valverde heeft voor de vierde keer in zijn carrière Luik-Bastenaken-Luik gewonnen. De Spanjaard van Movistar haalde in de slotkilometer zelf de weggesprongen Daniel Martin (Quick-Spel Floors) terug en versloeg hem daarna in de sprint. Martin werd wel tweede, voor Michal Kwiatkowski (Sky) en de verrassende Michael Matthews (Sunweb).
Van der Lijke in kopgroep
Na een emotionele minuut stilte voor de overleden Michele Scarponi was het Thomas De Gendt (Lotto Soudal) die vandaag voor de eerste aanval van de dag zorgde, maar de Belg slaagde er niet in om voorop te blijven. Een paar minuten later kregen acht anderen wél de vrijgeleide van het peloton. Opnieuw zat daar een renner van Roompot-Nederlandse Loterij bij. Ditmaal was Nick van der Lijke de afgevaardigde in de ontsnapping.
Van der Lijke had vooraan gezelschap van Tiago Machado (Katusha-Alpecin), Anthony Perez, Stéphane Rossetto (Cofidis), Mekseb Debesay (Dimension Data), Bart De Clercq (Lotto Soudal), Fabien Grellier (Direct Energie) en Aaron Gate (Aqua Blue Sport). Samen reden de acht naar een maximale voorsprong van ruim dertien minuten.
Aanval Gerrans
Op tachtig kilometer voor het einde verraste oud-winnaar Simon Gerrans (Orica-Scott) met een aanval. Hij kreeg Mickaël Chérel (AG2R La Mondiale) met zich mee. Samen reden de twee een tijdje voor het peloton uit, maar het bleek al snel een kansloze onderneming. Het duo liet zich daarom terugzakken naar het peloton.
Het was vervolgens lang wachten voor de volgende aanvalspoging. Het tempo in het peloton lag dusdanig hoog dat niemand het wilde proberen. Dat kwam mede door de grote voorsprong van de vluchters. Op 45 kilometer van het einde was het verschil nog zes minuten, waardoor het peloton niet mocht stilvallen.
Even later kwam er dan toch een tegenaanval vanuit het peloton. De volgende zeven namen probeerden te anticiperen: Carlos Betancur (Movistar), Nathan Haas, Omar Fraile (Dimension Data), Alessandro De Marchi (BMC), Pierre Latour (AG2R La Mondiale), Cesare Benedetti (BORA-hansgrohe) en Gianluca Brambilla (Quick-Step Floors). Op de top van de Redoute werden zij echter weer gegrepen door een uitgedund peloton.
Schifting op Roche-aux-Faucons
Vooraan was ondertussen Perez weggesprongen op de Redoute. Hij had op twintig kilometer van het einde, aan de voet van de Roche-aux-Faucons, dertig seconden voorsprong op de achtervolgers en twee minuten op het peloton. Dat bleek echter lang niet voldoende. Op de Roche-aux-Faucons werd hij nota bene voorbijgereden door zijn eigen ploegmaat Rossetto.
In het peloton brak de finale ook definitief open op de Roche-aux-Faucons. Sergio Henao (Sky) was de eerste die probeerde weg te rijden, met Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) in zijn wiel, maar zonder succes. Daarna volgden nog een aantal andere versnellingen. Uiteindelijk kregen acht renners een gat: Roman Kreuziger (Orica-Scott), Damiano Caruso (BMC), Sam Oomen (Sunweb), Alexis Vuillermoz (AG2R La Mondiale), Patrick Konrad (BORA-hansgrohe), Davide Villella, Michael Woods (Cannondale-Drapac) en Tim Wellens (Lotto Soudal) reden een tijdje vooruit, maar nog vóór de Saint-Nicolas wist het peloton – waar Sky op kop reed – de aansluiting te vinden.
Demarrage Formolo
Dat was echter tegen de zin van Tim Wellens. De Belg ging nog eens aan en maakte de sprong naar Rossetto. Deze twee begonnen met vijftien seconden voorsprong aan de Saint-Nicolas. De groep met favorieten zat echter binnen no time in hun wiel. Sergio Henao en Michael Albasini (Orica-Scott) probeerden vervolgens weg te springen, maar de rest kwam weer terug. Het was Davide Formolo (Cannondale-Drapac) die als eerste de top passeerde.
De Italiaan hield vervolgens knap stand. Hij lag ook bij het ingaan van slotkilometer nog voorop, met een kleine voorsprong op een groep van ruim twintig man. Op het omhooglopende stuk in Ans plaatste Daniel Martin een versnelling. Hij ging op en over Formolo, waarna enkel Valverde nog in zijn wiel wist te komen. De Spanjaard bleek vervolgens veruit de beste in de sprint. Valverde droeg zijn overwinning op aan de overleden Michele Scarponi.
Waarom gaat Orica dan op kop rijden om het gat met Formolo voor Valverde te dichten bijvoorbeeld? Zodat Albasini in de sprint kan gaan winnen of zo? Nu hebben ze met Yates en Albasini twee man achter in de toptien en helemaal niets. Stuur dan een van die twee achter Formola aan.
Sowieso wat je ook doet als ploeg, je gaat niet lijdzaam met Valverde in een groep naar de finish rijden. Dan weet je al dat je verloren hebt.
Een minuut op 1 a 2 km is een redelijke kloof.
DE verrassing van vandaag voor mij is toch wel Matthews... Ik begin me nu toch serieus te denken dat ie ook mee had gekund met Gilbert in de AGR, maar toen verkeerd heeft gegokt.
Valverde toch de man van het voorjaar, en niet GVA. GVA heeft meer koersen gereden en gewonnen, maar nergens met deze overmacht.
Het zag er enigszins leuk uit onderweg, naar Luikse normen vrij veel activiteit maar niets wat echt dreigend was. Dat maakt het lastig om de wedstrijd in zijn huidige vorm serieus te nemen. ASO geeft gewoon niets om de Waalse Pijl en Luik anders laat je dergelijke wedstrijden niet tot het huidige (spektakel) niveau afglijden.
Wat een flop was het Baskenland: beslist op een klim van 3km en een tijdrit van 25km. Waardeloos.
De huidige sprinters generatie is stukken beter geworden in heuvel en bergwerk door veelzijdiger te trainen en niet alleen op een sprint te gokken, hebben gewoon veel meer inhoud dus doen gewoon mee tot in de finale omdat je ze niet gelost krijgt. Wel proberen is je eige kansen verspelen dus het wordt tijd dat ronderenners ook aan hun sprint gaan werken, saai zal het blijven.
Matthews is ook voor mij de verrassing.
Kwiatkowski bijvoorbeeld had gewoon op de Redoute koers moeten openen. Met Henao mee bijvoorbeeld.
Hahahaha
Die mannen reden toch aanvallend in Vlaamse voorjaar en haalden resultaten.
@theking
Beste als er geklommen moet worden.
Er zijn ook veel wedstrijden waar ie niet start. Spijtig voor jou dat er blijkbaar in due koersen ook WT punten te winnen zijn.
100% maar je kan het ook omdraaien, de rest rijdt met hem naar de streep en LBL met bijna altijd wint uit het noorden is meedogenloos in de laatste 30 km.
De beste stuurlui zijn stuurloos, de echte roerloos en ook bij ploegleiders zitten winners uit het verleden die wisten wat echt incassren was.
Een voorjaar om gauw te vergeten wat de Nederlanders betreft. En vandaag helaas weinig interessante koers gezien. Van mij had er vandaag een Italiaan mogen winnen.
Vergeet Alaphilippe niet.
Ik heb in belangrijke Vlaamse koersen en P-R een hele goeie van Baarle, Langeveld en Terpstra gezien.
Waarom zou hij gaan koersen tegen allemaal toppers en volledige ploegen met het risico te ontploffen als je zo'n eindschot hebt? Met de beste sprint bergop van het pak zou ik net zo koersen. Lekker alles uit m'n wiel kletsen op het einde.
Waarom Orica zo rijdt? Hopen op een sterke eindsprint van hun mannen + een hoop WT punten.
Wat Matthews vandaag doet vind ik ongezien. Wat is die gegroeid zeg. En hoe vlot die overal naar boven peddelde??? Hij is toch (heuvel)sprinter?